رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

یونس ژائله در دیدار با سفیر اتریش در تهران

صدور ویزای برای دسترسی تجار ایرانی به بازارهای اتریش تسهیل شود

رئیس اتاق تبریز معتقد است: با توجه ظرفیت استان آذربایجان شرقی در تولید ماشین‌آلات و قطعات صنعتی، فرصت‌های مساعدی برای همکاری با اتریش وجود دارد و فقط در گام نخست باید صدور ویزای تجاری برای سفر به این کشور تسهیل شود.

24 خرداد 1401
کد خبر : 42791
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق تبریز گفت: تسهیل روابط تجاری و صدور ویزا برای دسترسی تجار تبریز به بازارهای اتریش ازجمله زمینه‌ها برای توسعه روابط بین دو کشور است.

یونس ژائله در نشست سفیر اتریش در تهران با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی، افزود: با توجه به برنامه‌های صنایع انرژی بر در کشورهای اروپایی، تبریز می‌تواند یک پایگاه خوبی برای تأمین قطعات سنگین این صنایع و کارخانه‌ها باشد.

او ادامه داد: تبریز مرکز تولید ماشین‌آلات و قطعات صنعتی و سنگین ازجمله تراکتورسازی، خودروسازی و موتورسازی است و این فرصت طلایی برای تجار تبریز ایجاد شده تا از فضای بهبود روابط با اتریش برای واردات و صادرات ماشین‌آلات و به نحو احسن استفاده کنند.

رئیس اتاق تبریز با بیان اینکه در این جلسه راهکارها و پیشنهادهای تجار دو کشور برای توسعه روابط بین آن‌ها ارائه می‌شود، اظهار کرد: اولین راه برای توسعه روابط بین دو کشور ایجاد خطوط پروازی برای رساندن تجار تبریز به مقصد خود در اتریش بوده و این شهر دارای یک شرکت توانمند در این خصوص است.

ژائله، با بیان اینکه روابط مالی در تجارت جزو ضرورت‌های توسعه روابط بین دو طرف است، ادامه داد: در این زمینه بانک‌های دو طرف باید روابط تجاری با هم برقرار کنند و در تسهیل این روند در کشور ما هیچ مشکلی وجود ندارد و کشور اتریش باید در این زمینه گام بردارد.

او اعلام کرد: حدود ۱.۲ میلیون دلار برای تأمین ماشین‌آلات سنگین در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی از اتریش برای این استان لازم است.

رئیس اتاق تبریز گفت: شرکت تضمین ضمانت صادرات اتریش باید در این زمینه ورود کرده و شرکت‌های صادرکننده ماشین‌آلات به ایران را تضمین کند و این کار موجب می‌شود شرکت‌های اتریشی علاقه‌مند به بهتر کردن روابط خود با طرف‌های تجاری خود در ایران شوند.

ژائله، با اشاره به قابلیت آذربایجان شرقی در زمینه‌های مختلف برای صادرات به اتریش ازجمله محصولات کشاورزی، افزود: این استان می‌تواند محصولات کشاورزی مورد نیاز در فصل زمستان را تأمین کند.

او اظهار کرد: این استان همچنین در زمینه تولید غذای خشک و فرش دستبافت از توانمندی بالایی برخوردار است و می‌تواند نیازهای بازار اتریش در این زمینه را تأمین کند به‌طوری‌که اخیراً بزرگ‌ترین فرش جهان در تبریز بافته و به مشتری خاص خود ارسال شد.

ژائله، با ابراز امیدواری برای توسعه روابط پایدار بین تجاری ایرانی و اتریشی، ادامه داد: ایجاد نمایشگاهی برای ارائه توانمندی‌های تجار و فعالان صنعتی آذربایجان شرقی در وین می‌تواند در این زمینه کمک به سزایی ایفا کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به پیشینه وجود کنسولگری‌های کشورهای مختلف ازجمله اتریش در تبریز گفت: وجود این کنسولگری‌ها نشان‌دهنده اهمیت این شهر در اقتصاد ایران بود.

علاقه‌مندی تجار اتریشی به گسترش همکاری‌های اقتصادی با تجار ایرانی

وولف دیتریش هایم، سفیر اتریش در تهران نیز در این دیدار گفت: ساختار اقتصادی اتریش به‌طور عمده از شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل شده ولی شرکت‌های ایرانی از ابعاد بسیار بزرگ‌تری برخوردارند و شرکت‌های ۲ طرف علاقه‌مند برقراری و استمرار دوباره روابط تاریخی گذشته خود هستند.

او با تأکید بر اینکه باید گام‌هایی در راستای حفظ منافع دو طرف برداشته شود، گفت: ایران پهناور و بزرگ بوده ولی تبریز ازنظر جغرافیایی به اتریش نزدیک‌تر است و حضور در این شهر حس نزدیک بودن به اتریش را به ما می‌دهد.

سفیر اتریش در تهران گفت: اتریش در زمینه خطوط پروازی و ریلی و حمل‌ونقل باری از تجربه گران‌بهایی برخوردار است و می‌تواند این توانمندی‌ها را برای توسعه روابط با کشور ایران به اشتراک بگذارد.

هایم ادامه داد: با توجه به قابلیت خطوط پروازی اتریش، پرواز مستقیم بین تهران و وین برقرار است و می‌توان علاوه بر تهران با سه شهر دیگر ایران ازجمله تبریز نیز این خطوط پروازی مستقیم را برقرار کرد

او یادآوری کرد: با توجه به اینکه بعد مسافت بین تبریز و وین کوتاه‌تر است می‌توان از هواپیماهای کوچک در این خطوط پروازی استفاده نموده و علاوه بر اتریش به سایر کشورهایی اروپایی این خطوط را برقرار کرد.

 سفیر اتریش در تهران با اشاره به اینکه صدور ویزا و روادید به علت حجم انبوه درخواست‌ها به سفارت اتریش در تهران با نوعی چالش روبرو است، گفت: به علت حضور بخش بازرگانی اتریش و ارتباط آن با اتاق‌های بازرگانی ایران و آشنایی با اعضای این اتاق‌ها، این بخش می‌تواند امور را برای صدور روادید به تجار و بازرگانان ایرانی تسهیل کند.

هایم، با بیان اینکه بانک‌هایی در اتریش وجود دارد که می‌توانند امکانات لازم برای روابط تجاری با ایران را فراهم کنند، افزود: این بانک‌ها برای انجام مبادلات مالی بین ۲ طرف می‌توانند کمک کنند ولی در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد و کار ساده‌ای نیست.

او یادآوری کرد: بانک‌ها می‌توانند در زمینه تضمین صادرات و تبادلات مالی شرایط را فراهم کنند ولی اگر موضوع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران حل می‌شد و مذاکرات وین به نقطه خوبی می‌رسید، سطح و پویایی روابط بین دو کشور بیشتر می‌شد.

تجار ایرانی، اتریش را به‌عنوان دروازه‌ای برای دستیابی به بازارهای اروپایی در نظر بگیرند

رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران نیز در این دیدار با اشاره به قدرت، توانمندی و پویایی تجار آذربایجان شرقی گفت: تجار و بازرگانان ایرانی و این خطه می‌توانند اتریش را به‌عنوان دروازه و پایگاهی برای به دست آوردن بازارهای کشورهای اروپایی در نظر بگیرند.

کریستوف گراب مایر، افزود: سفارت اتریش علاقه‌مند توسعه روابط تجاری بین نمایندگان شرکت‌های اتریشی و شرکت‌های ایرانی و به‌ویژه تبریز به‌عنوان پایتخت و قلب تپنده اقتصاد ایران است.

او اظهار کرد: این سفارت آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای تجار و بازرگانان ایرانی در زمینه صادرات محصولات به اتریش است.

در پایان این نشست نمایندگان شرکت‌های اتریشی و فعالان اقتصادی استان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را برای همکاری متقابل معرفی کردند.

موضوعات :
در همین رابطه