رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کاشان در دیدار با سفیر برزیل در ایران

برای توسعه تجارت با برزیل، باید ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور را شناسایی کنیم

تولایی در دیدار با سفیر برزیل در ایران از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت صنعتی برزیل برای تأمین مواد اولیه صنایع استفاده کنیم و نیازهای وارداتی برزیل را شناسایی و به آنجا صادرات داشته باشیم.

06 مرداد 1401
کد خبر : 43298
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کاشان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ایران و برزیل، گفت: برزیل یک قدرت اقتصادی در آمریکای لاتین با جایگاه ویژه‌ای در صنعت است که منابع طبیعی بسیار گسترده‌ای نیز در اختیار دارد. در مقابل ایران نیز از منظر صنعت، منابع طبیعی، انرژی و نیروی کار متخصص جزو کشورهای سرآمد محسوب می‌شود؛ اما آنچه باعث شده تا ارتباط عمیقی بین ایران و برزیل برقرار نشود به‌واسطه فاصل دور و هزینه‌هایی است که به‌واسطه حمل‌ونقل بار و کالا بر مراودات این دو کشور سایه انداخته است.

محمود تولایی در جلسه مشترک هیات رئیسه اتاق با سفیر برزیل در تهران، افزود: امروز صنعت ایران به جایگاهی رسیده است که می‌تواند ارتباط خوبی با برزیل برقرار کند؛ اما هرگونه اقدامی مستلزم این است که ظرفیت‌های دو کشور به‌خوبی احصا شده و برای مسائل و مشکلات راهکارهایی ارائه شود.

او ادامه داد: صنعت خودروسازی و ماشین‌سازی در برزیل توسعه خوبی پیدا کرده و از این‌سو ایران نیز در حوزه صنایع نساجی و کف‌پوش از جایگاه مطلوبی برخوردار شده است که این دو حوزه فرصت خوبی برای تعامل متقابل و همپوشانی برای ارتباطات اقتصادی و صنعتی بین دو کشور ایجاد کرده است.

رئیس اتاق کاشان، استفاده از ظرفیت‌ها و برقراری روابط مؤثر بین دو کشور مستلزم برنامه‌ریزی کاربردی دانست و گفت: برای توسعه تجارت با برزیل باید ظرفیت‌های بالفعل را شناسایی کنیم و پس از شناسایی نیاز برزیل برای تأمین مواد اولیه صنایع و نیازهای وارداتی، دست‌به‌کار صادرات شویم.

تولایی ادامه داد: برنامه نخست ما، بررسی ظرفیت‌های تجاری دو کشور برای مبادله است و باید برنامه‌ریزی لازم و کاربردی برای تحقق ارتباطات مؤثر طراحی و پیاده شود تا گفته‌ها و علاقه‌مندی‌ها به کار عملیاتی و مؤثر برای تبدیل شود.

همچنین، سید علی دیانت، نائب رئیس اتاق کاشان، صنایع ایران بازار مناسبی برای پنبه کشورهای آمریکای لاتین دانست و گفت: زمینه‌هایی کار با برزیل بسیار گسترده است و جامعه ایران به‌شدت نیازمند شرکای صنعتی در دنیاست. پشم طبیعی در ایران کم است و مقدار زیادی پشم از کشورهای آمریکای لاتین مثل آرژانتین، شیلی و اروگوئه به ایران وارد می‌شود.

تحریم‌ها مانع توسعه صادرات ایران و برزیل نیست

 در ادامه این نشست، سفیر برزیل در تهران گفت: بخش خصوصی در برزیل در تجارت فعال است و ما به دنبال ارتباط قوی‌تر بین بخش خصوصی برزیل و ایران هستم. ایران برای برزیل بااهمیت است و کشور بزرگی محسوب می‌شود.

لودمار گونسالوس آگیلار نتو، ادامه داد: روابط دیپلماتیک ایران و برزیل بیش از 120 سال است و در ژوئن سال دیگر 120 سالگی روابط ایران و برزیل را جشن خواهیم گرفت. در طول همهٔ این زمان‌ها ممکن است روابط دو کشور کم یا زیاد بوده است ولی همواره این روابط وجود و استمرار داشته است. ایران در خاورمیانه و آسیا بزرگ‌ترین شریک تجاری برزیل است و ما علاقه‌مند به توسعه روابط و تجارت با ایران هستیم. در حال حاضر تراز تجاری بیشتر به نفع برزیل است. اگر صادرات ایران بیشتر شود در این صورت واردات و صادرات برزیل هم توسعه خواهد داشت. با وجود تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد ولی برزیل تلاش کرده است آن را برطرف کند و تجارت بین دو کشور در حال انجام است.

سفیر برزیل در تهران تأکید کرد: تحریم‌ها نتوانسته مانعی برای تجارت ایران و برزیل شود و نه‌تنها صادرات برزیل به ایران کم نشده است، بلکه بیشتر شده است و برزیل شریک خوبی برای ایران بوده و سعی در گسترش آن داریم. برزیل در صنعت و تجارت و کشاورزی توسعه خوبی داشته است و می‌توانیم آن را به ایران انتقال بدهیم.

او تأکید کرد: لازم است به ایران تبریک بگوییم که توانسته‌اند در زمان‌های سخت تحریم‌ها تجارت و اقتصاد و صنعت را توسعه داده و خلاقیت به خرج دهند و رشد خوبی داشته باشند. البته ممکن است تحریم‌ها به توسعه روابط تجاری دو کشور آسیب‌زده باشد اما علت فقط تحریم‌ها نیست و مانع اصلی این است که اطلاعات کافی بین دو کشور وجود ندارد. دوری و فاصله نیز مانع توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی بین ایران و برزیل نیست. کشورهای دیگری هم هست که فاصله دوری با ایران دارند ولی از سطح مراودات بیشتر نسبت به ایران و برزیل برخوردار هستند. بنابراین فاصله نمی‌تواند مانعی برای توسعه تجارت دو کشور شود.

او گفت: شناخت بین دو کشور باید بیشتر شود که چه ظرفیت‌هایی داریم و چه کالاهایی نیاز داریم. خیلی خوب است ارتباطات ایران و برزیل از طریق نمایشگاه‌ها و سمینارهای آنلاین بیشتر شود.

آگیلار نتو تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی راه مناسبی برای تحقق این ارتباطات است. ما می‌توانیم از این طریق ارتباطات خودمان را گسترش دهیم. در حال حاضر اطلاع‌رسانی تبلیغات صرفاً از طریق کانال‌های تلویزیونی در برزیل حائز اهمیت نیست. ارتباط سیاستمداران از طریق شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است و همین مسیر می‌تواند تأثیر خوبی در روابط دوطرفه داشته باشد. برزیل اطلاعات خوبی از ایران ندارد و ایران هم اطلاعات خوبی از برزیل ندارد. یکی از تلاش‌های ما شناختن ایران به برزیل و برعکس است.

او درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گفت: از ایران توقع داریم که محصولات خود را در نمایشگاه برزیل ارائه کنند. وقتی مردم برزیل آشنایی نسبت به محصولات ایرانی ندارند چگونه می‌توانند از آن آگاه شده و استفاده کنند؟ شناخت دو کشور برای همدیگر آسان نیست ولی غیرممکن هم نیست. اتاق ایران و برزیل دفتری در برزیل دارد که می‌تواند به تسهیل ارتباطات و شناخت بیشتر بین دو کشور کمک کند.

در همین رابطه