رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

نخستین نشست ملی استان‌های خرماخیز در اتاق اهواز برگزار شد

نخستین نشست ملی استان‌های خرماخیز با محوریت بررسی مسایل استان‌های خرماخیز کشور، در اتاق اهواز برگزار شد.

10 مهر 1395
کد خبر : 4342
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین نشست ملی استان‌های خرماخیز با محوریت بررسی مسایل استان‌های خرماخیز کشور، در اتاق اهواز برگزار شد.

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در نخستین نشست استان‌های خرما‌خیز کشور که با حضور 5 استان تولیدکننده خرمای کشور برگزار شد، گفت: هدف از تشکیل این نشست کمک به بهبود وضعیت نخلستان‌های کشور، اصلاح روش‌های کشت نخیلات و ارائه راهکارهای پیشنهادی است.

وی افزود: آشنا کردن بیشتر مردم برای مصرف خرما، بالا بردن سرانه مصرف، ایجاد دبیرخانه مشترک بین استان‌های خرماخیز و ایجاد نشست‌های فصلی از اهداف دیگر و مهم این نشست است.

رئیس اتاق اهواز خاطرنشان کرد: خرما از تولیدات مهم کشاورزی خوزستان است و چیزی حدود 42 هزار و 195 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه  15.5 از مساحت کشور مربوط به نخیلات است گفت: این میزان تولید چیزی حدود 185 هزار تن تولید خرما را در بر دارد که 14.4درصد آن در خوزستان تولید می‌شود.

وی گفت: در استان خوزستان 25 درصد خرمای توافقی خریداری می‌شود که 45 هزار تن آن برای مصرف خانگی و 14 درصد مصرف صنعتی است و به منظور استفاده در صنایع تبدیلی با ظرفیت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای 25 هزار نفر مورد استفاده واقع می‌شود.

عموری تشریح کرد: 64 درصد از سطح زیر کشت نخیلات در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که در سال‌جاری 9 هزار هکتار به این میزان اضافه شد.

لزوم پرداختن به بهره‌وری آب و افزایش عملکرد در اراضی کشاورزی

 رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به نقش بسیار مهم تشکل‌های کشاورزی در بهبود وضعیت تولید و کشت خرما در کشور گفت: اکنون عملکرد محصولات خرما در کشور حدود 5.5 تن در هر هکتار است و با شرایطی که در خوزستان وجود دارد، امکان افزایش عملکرد نخلستان‌ها امکان‌پذیر است.
 محمدحسین شریعتمدار در اولین نشست ملی استان‌های خرماخیز کشور با اشاره به وجود بستر و شرایط مناسب برای کشت نخیلات در کشور اظهار کرد: استان‌های حاشیه‌ خلیج فارس و استان کرمان و سیستان و بلوجستان و در مجموع استان‌های جنوب کشور شرایط مناسبی برای تولید خرما دارند و باید بررسی کرد که چه غفلتی باعث شده که از این پتانسیل خوب در حد کافی استفاده نشود.

شریعتمدار افزود: در سال‌های 93 و 94 صادرات خرما در کشور بسیار بیشتر از سنوات قبل از آن یعنی سال‌های 92 و 91 شد و اکنون صادرات هر هکتار محصول در بخش کشاورزی 7600 دلار ارزآوری دارد و باید در زمینه افزایش عملکرد اراضی مختلف کشاورزی در نقاط مختلف اقداماتی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید پیشنهادات این نشست به یک جمع‌بندی منتهی شود که آغاز یک حرکت بسیار فعال، گسترده و جدی را در زمینه استفاده از پتانسیل کشور در بخش خرما و البته با رعایت ملاحظات اقلیمی و آمایش سرزمینی رقم بزند.

 ارزش تجاری کشاورزی جهانی آب ؛ یک دلار

وی با بیان اینکه متوسط ارزش آب در تبادلات تجاری در بخش کشاورزی در جهان یک دلار است، عنوان کرد: بنابراین هرچه بیشتر بتوانیم به سمت این رقم سوق پیدا کنیم، رقابت‌پذیری محصولاتمان در بازارهای جهانی امکان‌پذیرتر می‌شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: پیشنهاد می‌شود در زمینه هدایت و حمایت از مسائل مربوط به خرما در کشور، عارضه خشکیدگی برگ نخیلات، بازرگانی ارقام صادرات‌محور و مشتقات خرما تحقیقاتی صورت گیرد و بهره‌گیری تکنولوژی‌های نوین و فناوری‌های نو نقش مهمی را در افزایش تولید به همراه خواهد داشت.

شریعتمدار با تأکید بر لزوم پرداختن به مساله بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تأکیدات دولت در بهره‌وری آب و بحران آب در کشور، باید مساله بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را مورد توجه قرار داد و اکنون دولت برای مساله بهره‌وری آب 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته بهره‌وری آب در بخش کشاورزی در کشور 1.07 بود. یعنی به ازای هر متر مکعب آب 1.07 کیلوگرم محصول تولید می‌شد. خوشبختانه اکنون با 0.16 درصد افزایش، بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به 1.2 رسیده و این موضوع باعث امیدواری شده، زیرا توجه همه از محققان تا کشاورزان به مساله بهره‌وری آب جلب شده است.

 ضرورت مکان یابی جهت توسعه نخیلات

شریعتمدار با تأکید بر مکان‌یابی مناسب در مناطقی که توسعه کشت نخیلات مدنظر است، عنوان کرد: اگر قصد توسعه کشت وجود دارد، باید این امر در مناطقی انجام شود که شرایط و امکانات فراهم باشد و از سوی دیگر ارقام بهتری نیز در این توسعه کشت مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که اکنون اعتبارات هنگفتی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی هزینه می‌شود، اظهار کرد: این موضوع نشانگر این است که بحث مکانیزاسیون بسیار جدی گرفته می‌شود. با توجه به این‌که آفات و بیماری‌ها یکی از عوامل خسارت‌زا به نخلستان‌ها محسوب می‌شود و این امر مشکلی اساسی است. بنابراین باید محققان مراکز تحقیقاتی در این زمینه راهکار ارائه دهند.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران تصریح کرد: توسعه، اصلاح و مدرن‌سازی نخیلات باید با مکان‌یابی صحیحی همراه باشد. اتاق بازرگانی حافظ منافع بنگاه‌های اقتصادی است و طبق قانون بهبود فضای کسب و کار مصوب سال 90،‌ اتاق بازرگانی موظف است که مسائل کشاورزی را سرلوحه کار خود قرار دهد و خوشبختانه در سال‌های اخیر در محافل علمی نظرات و دیدگاه‌های اتاق بازرگانی در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار گرفته است.

شریعتمدار بیان کرد: اخیراً بررسی‌های توسط اتاق بازرگانی انجام شده که نشان می‌دهد وزارت نیرو باید برخی از مأموریت‌های خود در زمینه مدیریت آب را به بخش خصوصی واگذار کند. در جلسه‌ای با وزیر نیرو این موضوع مطرح و مقرر شد کمیته اجرایی متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، یکی از معاونان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی و نماینده اتاق بازرگانی تشکیل شود.

وی ادامه داد: اکنون در این راستا نظام‌نامه‌ای تدوین شده و شاید از هفته آتی اجرا شود و تمام مسائلی که در زمینه مدیریت آب قابل واگذاری به بخش خصوصی است، در این نظام‌نامه لحاظ شده است.

شریعتمدار با اشاره به نقش بسیار مهم تشکل‌های کشاورزی در بخش خرما گفت: تشکل‌های کشاورزی در بخش خرما می‌توانند ایفاگر نقش بسیار بزرگی در بهبود خرمای کشور باشند و تشکل‌های موجود باید کارایی بیشتری داشته باشند و به صورت مستمر گزارشات خود را ارائه دهند.

 

موضوعات :
در همین رابطه