شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران

متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته با افزایش 49 درصدی مواجه بوده است

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری در سال گذشته با 49 درصد افزایش همراه بود که 73 درصد آن مربوط به هزینه های غیرخوراکی نظیر مسکن بوده است.

24 مرداد 1401
کد خبر : 43474
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ی یک خانوار شهری ٩٢٥٠١٧ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٩ درصد افزایش نشان می دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری ٢٤٦٥٣٧ هزار ریال با سهم ٢٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٦٧٨٤٨٠ هزار ریال با سهم ٧٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ گوشت با سهم ٢١ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٩ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

همچنین متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری در سال گذذشته ١١٢٤٢١٧ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٥١ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٤٠٠ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درامد خانوارهای شهری نشان میدهد که٣٢.٦ درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦.٥درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٥٠.٩ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

افزون بر این مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٤٠٠  نشان می­دهد که خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ٩٨.٩ به ٩٨.٨، تلوزیون رنگی از ٩٨.١ به ٩٧.٦،  جاروبرقی از ٩١.٥ به ٩٢.١، ماشین لباسشویی از٨٧.٣  به ٨٨.١، یخچال فریزر از ٧١.٩به ٧٠.٨، اتومیبل شخصی از ٥٣.١ به ٥٣.٩، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ١٢.٤ به ١١.٩ و ماشین ظرفشویی از ٧.٦ به ٨.٣ درصد تغییر یافته است.

در سال ١٤٠٠، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٩٥.٢ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) بوده است.

رشد 52.4 درصدی هزینه سالانه خانوار روستایی در 1400

در بخش خانوار روستایی نیز متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار ٥١٩١١٩ هزار ریال بوده است که  نسبت به سال قبل ٥٢.٤ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستای ٢٠٧٠٣٤ هزار ریال با سهم ٤٠ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی ٣١٢٠٨٥ هزار ریال با سهم ٦٠ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن با ٢٢.٠ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣١.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

همچنین متوسط درامد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ٦٣٧١٣٢ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥١.٥ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درامد خانوارهای روستایی نشان می­دهد که ٣٣.٩ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ٣١.٢ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٣٥.٠درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٤٠٠  نشان می­دهد که خانوارهای استفاده کننده از اجاق گاز از ٩٨,٣به ٩٨.٥، تلوزیون رنگی از ٩٥.٦ به ٩٥.١، جاروبرقی از ٦٧.٥ به ٦٨.٩، ماشین لباسشویی از ٥٨.١به ٥٩.٨، یخچال فریزر از ٥٢.٧ به ٥٥.٢،  اتومیبل شخصی از ٣٤.١ به ٣٥.٩ ، مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ١.٦ به ٢.١ و ماشین ظرفشویی از ٠.٤ به ٠.٥ درصد تغییر یافته است.

همچنین در سال ١٤٠٠ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٧٨.١ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ١١.١ درصد نفت سفید بوده است.

در همین رابطه