روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سفیر ایران در ایروان در نشست با هیات تجاری استان زنجان

باید برای تحقیق و پژوهش و نیازسنجی بازار همسایگان هزینه کنیم

عباس ظهوری، سفیر ایران در ایروان می‌گوید: یکی از مشکلات ما در تجارت با همسایگان، هزینه نکردن برای تحقیق، پژوهش و مطالعه نیازسنجی بازارهاست درحالی‌که تجربه کشورهای موفق بیانگر اهمیت این موضوع است.

09 شهریور 1401
کد خبر : 43666
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر ایران در ایروان (ارمنستان) با اشاره افزایش صادرات ۳۷ درصدی ایران به ارمنستان، گفت: توانمندی‌های تجاری استان زنجان فرصت مطلوبی برای حضور در بازار کشور ارمنستان ایجاد کرده است.

عباس ظهوری در نشست با هیات تجاری استان زنجان با دستور کار بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و بازرگانی با ارمنستان، افزود: موانع و مشکلات مختلفی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان وجود دارد که خوشبختانه دولت‌های مختلف به‌ویژه دولت سیزدهم درصدد برداشتن این موانع و باز کردن مسیر برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

وی ادامه داد: سیاست دولت جدید به‌خصوص در حوزه همسایگان گسترش همکاری‌ها است که بر همین اساس دستور کار جدی ما فعال کردن فعالیت‌های اقتصادی و رشد و توسعه همکاری‌ها است که سفارت ایران در ارمنستان آماده همکاری همه‌جانبه با فعالان اقتصادی است.

ظهوری با بیان اینکه درخواست ما از فعالان اقتصادی مشخص کردن مشکلات و بیان آنها به ما و ارائه پیشنهاد در راستای رفع آنها است، تصریح کرد: باید به دنبال علت این بوده که چرا در بازار ۱۵ کشور همسایه و حوزه cis حضورمان پررنگ نبوده باوجوداینکه تولیدات ما قوی و باکیفیت بوده و توانمندی‌های بسیار خوبی داریم.

سفیر ایران در جمهوری ایروان با بیان اینکه بررسی همه‌جانبه بازار کشورها ازجمله مسائل حقوقی، اداری و کیفی و استاندارد و ... یکی از ضروریات کسب توفیقات تجاری و اقتصادی است، گفت: یکی از مشکلات ما عدم هزینه برای تحقیق و پژوهش و مطالعه نیازسنجی است، جمع‌آوری اطلاعات از بازارهای کشورها برای ورود حرفه‌ای بسیار مهم بوده و تجربه کشورهای موفق در حوزه تجارت بیانگر این مهم است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از موانع رشد صادراتی ما عدم شناخت از بازار کشورهای مختلف است، تصریح کرد: مادامی‌که با واقعیت‌های پیش‌رو مواجه نشویم، به نقاط مطلوب هدف‌های تجاری خودمان نخواهیم رسید، باید به‌دوراز تعارفات به‌خوبی خود را آنالیز کرده تا به بهترین خود رسیده و با بهترین شکل ممکن و حرفه‌ای وارد بازارهای تجاری کشورها شویم.

ظهوری با تأکید بر اینکه بازار کشور ارمنستان یک بازار رقابتی است، تصریح کرد: ورود با قدرت و با استاندارد بالا در بازار کشورهای رقابتی یک اصل مهم است که باید همراه با ورود با قدرت و حرفه‌ای به بازار کشورها باشد که بازار رقابتی یعنی کیفیت بسته‌بندی ویژه بازار همان کشور باشد، شناخت ذائقه و نیازسنجی که در صورت تحقق منجر به حضور مثمر ثمر در کشورهای مختلف باشد.

وی با بیان اینکه باید بر اساس نیازها و الزامات بازار ازجمله داشتن معرفی قوی، روابط عمومی، داشتن کاتالوگ‌ها به زبان روسی در کشورهای اوراسیا و زبان‌های محلی موردقبول کشورهای مختلف باشد، ابراز کرد: معرفی مطلوب یک امتیاز برای شرکت تولیدی و صادراتی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

سفیر ایران در ایروان با بیان اینکه جذاب بودن و متنوع بودن و حضور و معرفی بسیار پرقدرت حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: کشور ارمنستان دارای جمعیت ۳ میلیون نفری است و افزون بر آن ۱۰ میلیون ارامنه خارج از کشور دارد که لابی‌های بسیار پرقدرت در دنیا دارند و این مهم به معنای این بوده که اگر شرکت‌های مختلف خود را در بازارهای کشورها اثبات کنند، می‌توانند از ارتباطات و لابی‌های ارامنه خارج از این کشور برای افزایش صادرات و فروش محصولات خود در بازارهای کشورهای دیگر استفاده کنند.

ظهوری با بیان اینکه دو کشور ایران و ارمنستان دارای روابط تاریخی قدیمی بوده و کالاهای ایرانی در این کشور موردتوجه و استقبال مردم این کشور است، ابراز کرد: در ایران نیز ارامنه بسیاری حضور داشته و زندگی می‌کنند که موجب گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف و پیوندهای فرهنگی بین دو کشور شده است.

وی با بیان اینکه ارتباطات فرهنگی تاریخی بسیار خوبی بین ایران و ارمنستان وجود دارد که از آن جمله دوستی چند هزار ساله و شهدای ارمنی در طی جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس و همچنین جانبازان و آزاده‌ها هستند، اظهار کرد: صادرات ایران به کشور ارمنستان افزایش پیدا کرده و در حال حاضر به ۵۶۰ میلیون دلار رسیده است که با همکاری مسئولان کشور ارمنستان در نظر داریم آن را به یک میلیارد دلار برسانیم که قابل تحقق است.

ظهوری با بیان اینکه در طول ۶ ماه اخیر صادرات ایران به کشور ارمنستان دارای یک رشد ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است، تصریح کرد: نگاه ما به کشور ارمنستان افزون بر خود بازار این کشور به‌عنوان یک پل ارتباطی بسیار امن و مطمئن و محکم برای تبادلات تجاری با کشورهای دیگر ازجمله اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپا و سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه شرایط برای باز صادرات در کشور ارمنستان بسیار مهیا است، ابراز کرد: تعرفه ترجیحی ارمنستان با اتحادیه اوراسیا برای شش الی هفت هزار قلم کالا به ما این امکان را می‌دهد که در این کشورها حضور پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه چند پروژه مهم در دستور کار کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان بوده است، خاطرنشان کرد: آمادگی داشتن و سرعت عمل برای حضور در بازار کشورهای مختلف بسیار حائز اهمیت است و بازار کشور ارمنستان برای فعالان اقتصادی استان زنجان بسیار آماده بوده که باید با یک برنامه‌ریزی مناسب و سرعت عمل در حضور در بازارهای این کشورها حضور پیدا کرد و توسعه اقتصادی کشور را رقم زد.

استاندار زنجان نیز در این گفتگو با بیان اینکه در استان برای هیات‌های تجاری پیش از حضور در کشورهای مختلف، اهداف توسعه اقتصادی استان را تشریح کرده و تیم‌ها بر همان اساس در کشورها حضور پیدا کرده تا بتوانیم پس از بازگشت بر اساس برنامه‌ها پیشرفت حاصل شود، افزود: امید است با تعاملات تجاری و اقتصادی، پس از این همکاری‌های اقتصادی گسترش پیدا کند.

 وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی استان رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری در طول یک الی دو سال آینده است، خاطرنشان کرد: کشور ارمنستان یکی از اهداف صادراتی استان زنجان بر اساس برنامه‌ریزی‌ها است.

محمود ضرابی نایب‌رئیس اتاق زنجان و سرپرست هیئت تجاری و اقتصادی استان در این سفر نیز با بیان اینکه هیات تجاری و اقتصادی حضور بسیار خوبی در این سفر پیدا کرده و ارتباطات اقتصادی و تجاری خوبی در جلسات برقرار شده، اظهار کرد: در روزهای آینده و طی جلسات آتی نیز ارتباطات هرچه بیشتر گسترش پیدا خواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه