شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

با مشارکت کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران

کمیته هنرهای ملی در اتاق ایران تشکیل شد

کمیته هنرهای سنتی و ملی ایران به عنوان پیشران جامعه هنرهای سنتی و با هدف تسری الگوی ارزش‌های فرهنگی و ایجاد نشاط فرهنگی در کمیسیون گردشگری اتاق ایران آغاز به کار کرد.

11 شهریور 1401
کد خبر : 43690
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران با دستور کار بررسی طرح پیشنهادی انستیتو هنرهای چوبی ودود درباره تشکیل کمیته هنرهای ملی ایران در اتاق ایران برگزار شد. در این نشست که علیرضا بیگدلی معاون کنسولی وزارت خارجه، محمدعلی رجبی رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر، حسین یاوری استاد دانشگاه، اعضای کمیسیون گردشگری، رئیس و اعضای انستیتو ودود و جمعی دیگر از فعالان حوزه صنایع دستی حضور داشتند، علی‌اکبر عبدالملکی رئییس کمیسیون گردشگری در استقبال از این طرح به عضویت کمیته هنرهای ملی درآمد.

او در این نشست با تاکید بر نقش مشورتی کمیسیون های تخصصی اتاق ایران در تصمیم گیری های دولت گفت: اگرچه در کمیسیون گردشگری کمیته های مختلفی از جمله کمیته صنایع دستی فعال است اما از امروز کمیته هنرهای ملی نیز در کنار این کمیته ها به دور از موازی کاری فعال خواهد بود.

علیرضا بیگدلی معاون کنسولی وزارت خارجه هم در این نشست با اشاره به اهمیت دیپلماسی هنر بیان کرد: آنچه امروز به شدت نیازمند آن هستیم دیپلماسی هنر است و قدرت نرم کشور ما به این مقوله نیاز دارد. چرا که هرچقدر ملت و کشوری چسبندگی بیشتری با ملت ها و کشورهای پیرامون خود و جهان برقرار کند به همان میزان قدرتمندتر خواهد بود.

او با اعلام حمایت وزارت خارجه از تشکیل کمیته هنرهای ملی ادامه داد: با تشکیل چنین کمیته ای ترویج هنرهای ملی در خارج از کشور و در میان ملت ها انسجام بیشتری خواهد داشت.

محمدعلی رجبی رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر هم با استقبال از تشکیل کمیته هنرهای ملی در اتاق ایران گفت: این ایده حتما با همکاری فرهنگستان هنر و کمیسیون گردشگری اتاق ایران موفق خواهد شد. امیدوارم بتوانیم همه ابعاد گردشگری را با محوریت ایران گسترش دهیم تا به دنبال آن علاوه بر آثار فرهنگی، شاهد عواید اقتصادی این حرکت باشیم.

حسین یاوری استاد دانشکاه نیز گفت: در حال حاضر دست کم 258 رشته در هنرهای سنتی ایران وجود دارند که افراد و هنرمندان زیادی به واسطه فعالیت در آنها به اشتغال و درآمد مشغول هستند. تشکیل این کمیته میتواند کمک زیادی به توسعه و رشد این فعالیت ها باشد.

محمدعلی ودود طراح کمیته هنرهای ملی نیز با پرداختن به پدیده «کوچ نسلی» گفت: متاسفانه امروز با نسلی از دهه 80 و 90 مواجه هستیم که اگرچه هزینه های آموزشی و تربیتی آنها در ایران است اما اندیشه ها و آروزها و دغدغه های آنها متعلق به خارج از ایران است. بنابراین باید برای فرهنگ و هنر کشور پیش از آنکه دیر شود کاری کرد.

او افزودک بعد از تشکیل کمیته ملی دو ماموریت خواهیم داشت. اول ایجاد کانون جذب ؛ به این معنا که سعی کنیم با ایجاد منافع برای افراد در سطح ملی و بین المللی توجه افراد را برای سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه جلب کنیم. دوم ایجاد پرستیژ برای این کمیته است. در این راستا هدف ما ایجاد کنفدراسیون هنرهای ملی جهان و پیش از آن فدراسیون هنرهای ملی اکو است. با تشکیل این نهادهای بین المللی به نوعی یک عرصه رقابتی وسیع مانند المپیک برای هنرهای سنتی و ملی شکل خواهد گرفت.

در همین رابطه