رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

خاک در خزان خوزستان

خوزستانی‌ها پاییز را هم با گرد و خاک و ریزگردها سپری می‌کنند.

11 مهر 1395
کد خبر : 4375
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چندی پیش سازمان بهداشت جهانی در گزارشی، شهر اهواز را به دلیل بحران ریزگردها یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان معرفی کرد. ریزگردها باعث بروز مشکلات تنفسی در مردم این شده و به عنوان نگران‌کننده‌ترین پدیده در این شهر شناخته می‌شود. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد که سالانه حدود 22هزار نفر در استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. بحران ریزگردها به آلودگی هوا محدود نمی‌شود بلکه مشکل باران‌های اسیدی را هم به وجود می‌آورد. در برخی از روزهای سال میزان گرد و غبار در شوش به 460میکروگرم بر متر مکعب می‌رسد این در حالی است که میزان آلایندگی استاندارد 150 تا 250میکروگرم بر مترمکعب است. در برخی گزارش‌ها حتی ادعا شده‌است که شدت ریزگردها در اهواز به اندازه‌ای است که از نهایت قدرت سنجش آنالیزورهای سازمان محیط زیست ایران هم بیشتر است.

توزیع 2هزار ماسک برای اهوازی‌ها

اکنون دوباره در شبکه‌های اجتماعی وضعیت بحرانی خوزستان به نمایش درآمده‌است. بر اساس اطلاعاتی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده، میزان دید افقی در ماهشهر 500متر، در اهواز 1000متر، در شوش 600متر، در دزفول 700متر و در آغاجری و امیدیه 700متر است. بر اساس گزارش‌های خبرآنلاین، 2هزار ماسک توسط یک فرد نیکوکار در اهواز میان مردم توزیع شده‌است. او این ماسک‌ها در اختیار هلال‌احمر خوزستان قرار داده تا به دست مردم برساند.

شرایط آب و هوا، میزان ذرات آلاینده و گرد و غبار در حالی به اوج خود رسیده‌است که فصل مدرسه به تازگی آغاز شده‌است. کودکان اهوازی از یک‌سو اشتیاق مدرسه رفتن دارند و از سوی دیگر به دلیل شرایط اضطراری هوا باید در خانه خود حبس شوند. اما مشکل اصلی این است که این آلاینده‌ها تنها به داخل فضای شهر محدود نمی‌شوند و سر از داخل خانه‌ها نیز درمی‌آورند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 4شهر از 10 شهر آلوده جهان در ایران قرار دارند. در این بین اهواز زیر تپه‌ای از خاک دفن شده و نای نفس کشیدن ندارد. بر اساس این گزارش، در سال 2010 بیش از 233هزار نفر در سرتاسر دنیا جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست داده‌اند. سرطان ریه ره‌آورد آلودگی هواست و دولت‌ها باید فکری به حال کنند پیش از آنکه سرطان مانند سرماخوردگی به یک بیماری رایج تبدیل شود.

در همین رابطه