شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران در دیدار با رئیس اتاق بجنورد

بنگلادش خواستار واردات کشمش و انگور از خراسان‌ شمالی است

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران در دیدار با رئیس اتاق بجنورد، با اشاره به ظرفیت و کیفیت محصولات کشاورزی استان خراسان شمالی، از تمایل بنگلادش برای واردات انگور و کشمش از این استان خبر داد.

22 شهریور 1401
کد خبر : 43825
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، کشاورزی را محور توسعه استان خراسان شمالی دانست و گفت: علاوه بر محصولات باغی در این استان گیاهان دارویی با کیفیتی کشت می‌شود که قابلیت صادرات را دارد.

سعید پورآبادی، در نشست با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، افزود: میوه‌های باغی خراسان شمالی ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات دارند چراکه این تولیدات سالم و ارگانیک هستند.

وی حوزه گردشگری و صنایع را از دیگر مزیت‌های استان عنوان کرد و گفت: در این خصوص نیز استان پتانسیل دارد که باید موردتوجه مسئولان مربوط قرار گیرد.

پورآبادی تصریح کرد: خراسان شمالی ۴۵ هزار و ۷۹۶ هکتار باغ دارد که سالانه از این سطح ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ تن انواع محصول باغی تولید می‌شود و ازلحاظ سطح و تولید، جایگاه بیست و سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سالانه از سطح ۱۸ هزار و ۵۲۰ هزار هکتار تاکستان‌های خراسان شمالی نیز بیش از ۱۸۵ هزار تن محصول برداشت می‌شود که بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم کلاه‌داری است و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، از این میزان ۹۰ هزار تن انگور مازاد بر مصرف استان بوده و به راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فراوری نیاز دارد.

در ادامه این نشست، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران نیز بخش کشاورزی خراسان شمالی را از مهم‌ترین ظرفیت سرمایه‌گذاری دوجانبه عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت و کیفیت محصولات کشاورزی استان خراسان شمالی، بنگلادش خواهان واردات انگور و کشمش از این استان است.

جولیا معین، اظهار کرد: شناخت توانمندی‌های اقتصادی این خطه از شمال شرق کشور از مهم‌ترین هدف سفر به بجنورد است و ضرورت دارد تا از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری همدیگر اطلاع داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های تجاری ایران می‌توانند از مزیت اقتصادی آزاد و باز بنگلادش برای صادرات انواع محصول به سایر کشورهای جهان استفاده کنند.

جولیا معین با بیان اینکه بنگلادش عضو سازمان تجارت جهانی است افزود: شرکت‌های تجاری ایران می‌توانند از این طریق به بازار کشورهای جنوب شرقی آسیا راه یابند.

وی بر کیفیت محصولات صادراتی تأکید کرد و افزود: علاوه بر اینکه محصولات صادراتی از خراسان شمالی باید دارای کیفیت مناسب باشد، باید شرایط حمل‌ونقل محصولات فراهم شود و توسعه این بخش مستلزم همکاری بیشتر است.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران گفت: سنگ مرمر و مرمریت خراسان شمالی از دیگر ظرفیت‌هایی است که قابلیت فراوانی برای صادرات به کشور بنگلادش را دارد و ضرورت دارد در این بخش فعالیت بیشتری انجام شود.

وی یادآور شد: صنعت نساجی از ظرفیت‌های کشور بنگلادش محسوب می‌شود و کشور ایران در این خصوص همکاری مناسبی داشته است و خواهان بیشتر این تبادلات تجاری هستیم.

جولیا معین به ارائه مشوق‌هایی سرمایه‌گذاری در بنگلادش اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران خارجی را مورد حمایت‌های همه‌جانبه قرار می‌دهیم و امکان سرمایه‌گذاری تجار در مناطق آزاد به‌راحتی تسهیل می‌شود.

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران اظهار کرد: معافیت مالیاتی، مالیات گمرکی و مالیات ارزش‌افزوده ازجمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بنگلادش است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این کشور هیچ محدودیت ندارد و به‌محض سرمایه‌گذاری اقامت را اخذ می‌کنند و هر زمان که نیاز به خروج سرمایه باشد با آن موافقت می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه