رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

بررسی مسایل کشاورزی آذربایجان غربی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و اتاق ارومیه

در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی مطرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

13 مهر 1395
کد خبر : 4404
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی مطرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه، ضمن تشریح ظرفیت‌های آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی، بر ضرورت مدیریت بهینه منابع آب و نیز ایجاد مخازن و سیستم‌های نوین آبیاری قطره‌ای در باغات و مزارع تاکید نمود.

رئیس اتاق ارومیه با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات  مصوب  با نرخ سود کمتر در سفر اخیر ریاست جمهور که مقرر شده بود در اختیار کشاورزان قرار گیرد، افزود : قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و نیز بورس کالای این محصولات باید در اولویت های سیاست های بخش کشاورزی  شود تدوین و اجرایی گردد.

بهنام تاج الدینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه نیز در ادامه این جلسه لزوم نوسازی و تجهیز سیستم‌های حمل و نقل جاده‌ای و هوایی و ریلی را در راستای جلوگیری از افت کیفیت و قیمت محصولات کشاورزی حائز اهمیت قلمداد نمود و با بیان بالابودن هزینه تولید در بخش کشاورزی استان خواستار تامین تسهیلات ویژه بمنظور ایجاد صنایع سورت و بسته بندی گردید .

تاج الدینی در ادامه گفت:  باید پرداخت جوایز صادراتی معوق سالهای گذشته  و بازنگری در قانون بهره وری آب و نیز راه اندازی شبکه ویژه کشاورزی در راستای اطلاع رسانی‌های مورد نظر در حوزه اخبار، تحولات و آموزش های تخصصی به فعالان کشاورزی برای توسعه کشاورزی به عنوان محور توسعه پایدار توسط مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرد .

قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی نیز در ادامه جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی آبیاری در بخش کشاورزی بیان داشت : با خشکسالی های بوجود آمده و همچنین طرح احیاء دریاچه ارومیه،تغییر الگوی آبیاری و بهره گیری از فناوری های نوین این حوزه بیش از پیش بایستی اجراء گردیده و در این زمینه جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری قطره ای حمایت های مورد نظر نیز بصورت یارانه در اختیار کشاورزان قرار گیرد .

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در حوزه پژوهش و انجام مطالعات کاربردی  وعلمی   باید حمایت های لازم از پژوهشگران و محققین حوزه کشاورزی انجام گیرد ،گفت:  اختصاص و اعطای مشوق های صادراتی ، تامین هزینه ها به منظور خود کفایی در محصولات کشاورزی و نیز حمایت دولت و مجلس از نوآوری در بخش تولیدات کشاوزی باید مورد تاکید باشد.

علی محمد شاعری، رییس کمییسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به پیگیری های مربوط به اعطای  سرمایه در گردش با نرخ پایین سود تسهیلات بانکی و برگزاری جلسات متعدد با مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: در زمینه مشوق های صادراتی ، دولت مابه التفاوت سالانه قیمت تمام شده  را محاسبه و پیش بینی و مابه التفاوت آنرا به صادر کنندگان ارائه نماید .

رییس کمییسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری و ساماندهی مشوق های صادراتی بیان داشت:  در حوزه حمل و نقل خلاء قانونی وجود ندارد و در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل هوایی و ریلی ، با توجه به ظرفیت های استان آذربایجان غربی بمنظور تبدیل استان به کریدور حمل و نقل منطقه ای،  پیگیری های مقتضی از طریق کمیسیون عمران مجلس و نیز وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است که باید مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاری در این حوزه در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

 

موضوعات :
در همین رابطه