رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران به بهانه ورود هیات آلمانی به ایران

کدام شرکت‌های آلمانی به ایران آمدند؟

امروز مدیرها و مجری‌های صد شرکت آلمانی به سرپرستی سیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان به اتاق ایران آمدند تا برای ادامه فعالیت‌های خود با فعالان اقتصادی ایران ارتباط برقرار کنند.

12 مهر 1395
کد خبر : 4416
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

از فولکس‌واگن تا داچ‌ باندزبانک؛ تقریباً اکثر شرکت‌های نامی و برجسته آلمانی امروز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حاضر بودند. زمینه فعالیت‌ آن‌ها کاملاً متفاوت بود، یکی در حوزه زیرساخت، یکی در حوزه نفت و گاز و دیگری در حوزه حمل‌ونقل یا صنعت فعالیت می‌کرد. اما همگی با یک هدف به ایران آمده بودند، ورود به بازاری جدید. ایران برای همه کشورهای اروپایی بازاری است که دوباره باز شده‌است. آلمان که در گذشته با ایران روابط تجاری بسیار قوی و گسترده‌ای داشته اکنون زمان را بعد از برداشته شدن تحریم‌ها مناسب دیده که به این کشور بازگردد و از روزهای روبه‌رشد آن استفاده کنند. صد شرکت آلمانی که امروز به ایران آمده بودند دلیل همین ادعاست. پایگاه خبری اتاق ایران برخی از شرکت‌های برجسته‌تر را به صورت مختصر بررسی کرده‌است.

وینترشل

بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت خام و گاز طبیعی در آلمان است که به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند. شرکت وینترشل در زمینه اکتشاف و تولید نفت در اروپا، شمال آفریقا، جنوب امریکا، روسیه و خاورمیانه فعالیت می‌کند و اکنون به ایران آمده تا فعالیت‌های خود را با یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفتی گسترش بدهد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد که این شرکت قدمت 85ساله دارد و بیش از 2هزار نیروی کار در اختیار دارد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سایت رسمی این شرکت، نیروهای وینترشل موفق شده‌اند در سیبری به عنوان یکی از دورافتاده‌ترین نقاط جهان بیش از 15میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز تولید کنند.

فولکس‌واگن

نام فولکس‌واگن برای همه آشناست؛ آن زمان که این شرکت معروف‌ترین خودروهای آلمانی را تولید می‌کرد همه این شرکت را می‌شناختند؛ اما بعد از جریان رسوایی آلودگی هوا، نام این شرکت به بدی شناخته شد. در سال 2015 رسوایی باعث شد وضعیت بازار این شرکت به هم ریخته شود. فولکس‌واگن یکی از شرکت‌های طلایه‌دار در بازار تولید خودرو در جهان به شمار می‌آید. بر اساس آمار رسمی به دست آمده از سایت رسمی این شرکت، درآمد این شرکت در سال 2015 در مجموع به 213میلیارد یورو رسیده‌است. درآمد این شرکت در سال 2014 معادل 202میلیارد یورو بوده‌است. شرکت فولکس‌واگن در بیش از 20کشور اروپایی حدود 119خط تولید در اختیار دارد. علاوه بر آن، فولکس‌واگن در 11کشور امریکایی، آسیایی و آفریقایی نیز فعالیت می‌کند.

نوکیا سولوشن

زیرساخت‌های شبکه‌ای و اینترنتی نیز از دیگر حوزه‌هایی بود که شرکت‌هایی مرتبط با آن در اتاق ایران حضور پیدا کرده بودند. شرکت نوکیا سولوشن جزو شرکت‌های خدمت‌رسان در حوزه ارتباطات و فناوری و زیرساخت‌های شبکه‌ای است. پایه این شرکت در مونیخ آلمان گذاشته شده‌است. نام کامل این شرکت Nokia Solutions and Networks است. این شرکت تجهیزات مخابراتی در سال 2011 چهارمین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی جهان بود. امروز مدیران این شرکت در تهران حضور دارند.

ایرباس

گروه ایرباس هم مانند فولکس‌واگن برای ایرانی‌ها نامی آشناست؛ حتی از خودروهای فولکس‌واگن هم آشناتر است. ایرباس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه طراحی و انجام پروژه‌های هوانوردی و فضانوردی در جهان محسوب می‌َشود. ایرباس شرکت سازنده هواپیماهای مسافربری نیز است و به همین خاطر اخیراً نام آن بیشتر شنیده شده‌است. هرچند این شرکت فرانسوی است اما از طرف آلمان نیز گروه‌هایی از این شرکت امروز به ایران آمده‌اند.

استدلر

این شرکت 75سال است که قطار می‌سازد؛ شرکت استدلر هر پروژه را چالشی می‌داند که باید در آن به موفقیت دست پیدا کند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سایت رسمی این شرکت، وسائل نقلیه و قطارهای شهری که این شرکت تولید می‌کند کاملاً مقرون‌به‌صرفه است و آرامش کافی را برای مسافران فراهم می‌کند. وسائل نقلیه سبک و کارآمد از جمله ویژگی‌های تولیدات این شرکت است. 2هزار و 728 وسیله نقلیه که تولید استدلر هستند در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هزار و 21 وسیله نقلیه سبک نیز از جمله تولیدات این شرکت است که در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت برای تمامی کشورهای دنیا قطار می‌سازد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد که این شرکت نیز ریشه‌های سوئیسی دارد و نخستین بار در سال 1942 تأسیس شده‌است.

داچ باندزبانک

برخی از شرکت‌های حاضر در اتاق ایران نیز در زمینه اقتصاد و فاینانس فعالیت می‌کنند. داچ باندزبانک یکی از آن‌ها بود. این بانک در حقیقت بانک فدرال آلمان است. این بانک نخستین بار در سال 1957 تأسیس شده‌است. داچ باندزبانک نخستین بانک آلمانی است که به عنوان یک بانک مرکزی مستقل در این کشور فعالیت کرد. حضور بانک‌ها و موسسه‌های مالی از آنجا برای ایران اهمیت دارد که هنوز با مشکلات بانکی برای انجام فعالیت‌های تجاری خود با شرکت‌ها مواجه است.

در همین رابطه