رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

متن سخنرانی غلامحسین شافعی در همایش اقتصادی ایران و آلمان

نشست تجاری ایران و آلمان با حضور 100 شرکت آلمانی و شرکت های ایرانی دوشنبه 12 مهرماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

12 مهر 1395
کد خبر : 4417
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تجاری ایران و آلمان با حضور 100 شرکت آلمانی و شرکت های ایرانی دوشنبه 12 مهرماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، سرپرستی هیات تجاری آلمان را در سفر به تهران به عهده داشت. در این  نشست رفع موانع تجاری، ارتباطات بانکی و بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری، دسترسی به بازار کشورهای همسایه و توسعه همکاری‌های مشترک توسط مقامات رسمی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه، متن کامل سخنرانی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، آمده است:

عالیجنابان، خانم ها و آقایان،

ضمن خیر مقدم  به جناب آقای گابریل، قائم مقام محترم صدر اعظم آلمان و هیئت همراه به کشورمان و خوش آمدگویی به میهمانان و حضار گرامی، فرصت  را مغتنم می شمارم تا به عنوان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به اختصار نکاتی پیرامون روابط اقتصادی دو کشور و فرصت های تجاری فی ما بین ارائه نمایم.

روابط ایران و آلمان روابطی دیرینه و تاریخی است که علیرغم فراز و نشیب های آن، همواره از جایگاه مثبتی در افکار عمومی دو ملت برخوردار بوده است. متاسفانه روابط دو کشور طی دهه اخیر، تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و بویژه موضوع هسته ای از وضعیت مناسب و شایسته پیوندهای دوستانه و ژرف دوملت برخوردار نبوده است. با این حال و با پشت سر گذاشتن موضوع هسته ای و با عنایت به ظرفیت های بالقوه بسیار وسیع و متنوع برای همکاری بین دو کشور و منافع و علائق مشترک طرفین، چشم انداز روشن و امید بخشی در انتظار روابط ایران و آلمان می باشد.

مردم ایران همواره احترام ویژه‌ای برای مردم آلمان قائل بوده اند،‌ کشورمان به دنبال توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، دانشگاهی و گردشگری با آلمان است که این امر می‌تواند نقش بسزایی در افزایش همکاری‌ها داشته باشد. ایران به دنبال تعمیق روابط صنعتی و اقتصادی بین دو کشور است.

حضار گرامی،

ایران اقتصادی بزرگ دارد و GDP آن در میان 20 اقتصاد بزرگ جهانی قرار داشته و دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است. این کشور، عوامل تولید فراوان، نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده، زیرساختارهای توسعه‌یافته و منابع طبیعی وسیعی را در اختیار دارد. ایران دارای بزرگ ترین ذخایر گاز طبیعی و رتبه چهارم ذخایر بزرگ نفتی جهان می باشد. کشورمان دارای نیروی کار مولد و انرژی ارزان قیمت است که تمامی این عوامل، مزیتی رقابتی برای همکاری با شرکت های ایرانی به شمار می رود.

اقتصاد ایران و بازارهای اروپایی، سابقه همکاری درازمدت داشته اند. در سال 2010 آلمان با تجارتی به ارزش 2.7 میلیارد دلار، یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری ایران بود.  توانمندی ها و ظرفیت های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بسیار مناسب است که باید از این فرصت ها برای گسترش همکاری های اقتصادی بهره برد.

هم اکنون تغییرات زیادی در اقتصاد کشورمان در حال وقوع است، از جمله اصلاح قانون مالیات که بر اساس این اصلاحات، سرمایه گذاری در صنعت، گردشگری، حمل و نقل و سلامت، تا 20 سال در مناطق محروم و تا 10 سال در تمامی مناطق کشور، دارای معافیت صد در صدی مالیات بر درامد خواهد بود. همچنین قانون امور گمرکی نیز در حال اصلاح است و با توجه به تبدیل نظام سنتی به نظام الکترونیک، طی 2-1 سال آینده، تشریفات گمرکی نیز سریع تر و شفاف تر خواهد شد. برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی دولت نیز که تدوین آن به پایان رسیده است، شامل رویکردهای اصلی از جمله توسعه بخش خصوصی، مقابله با بحران کم آبی و محیط زیست، توسعه سرمایه گذاری صنعتی در سواحل جنوبی کشور، بهبود فضای کسب و کار، بهره وری انرژی و توسعه حمل و نقل ریلی در کشور است.

دوستان عزیز،

استمرار و توسعه همکاری­ها در زمینه های مختلف از جمله همکاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه صنایع پتروشیمی، حمل و نقل، سلامت و درمان، توریسم و صنایع وابسته به آن، محیط زیست، خودروسازی، مخابرات، خدمات فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه، زمینه ساز گسترش روابط دو کشور خواهد بود. توسعه همکاری­های اتاق های بازرگانی دو کشور در جهت تبادل هیئت های تخصصی در زمینه های مشترک همکاری، برگزاری سمینارهای روز اقتصاد ایران در دو کشور، شرکت در نمایشگاه ها، تبادل هیات های تخصصی در زمینه های مشترک همکاری از دیگر فرصت هایی است که می تواند موجبات توسعه روابط اقتصادی دو کشور را فراهم آورد.

همچنین ایران در منطقه دارای جایگاه مستحکم و با ثباتی است و روابط با کشورهای همسایه و کشورهای CIS را که می تواند بازار بالقوه وسیعی در این راستا باشد، تسهیل خواهد نمود. موقعیت جغرافیایی ایران می تواند پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا و آسیای میانه بوده و عامل مهمی برای رشد و توسعه مناسبات تجاری با آلمان است.  

ما به آینده اقتصاد ایران بسیار خوشبین هستیم و فعالان اقتصادی در ایران تمایل زیادی به همکاری با شرکت های آلمانی دارند که با توجه به تنوع وسیع ظرفیت های همکاری بین دو کشور، لازم است  روی آینده روابط متمرکز شد تا بتوان با استفاده بهینه از فرصت های جدید، نقشه راه مناسبی را برای روابط و همکاری ها که در بردارنده منافع مشترک باشد تعریف و ترسیم کرد. در این راستا سفر مجدد معاون محترم صدراعظم آلمان به کشورمان، فرصت مغتنمی است و می تواند فصل جدیدی را در روابط دو کشور بگشاید.

امیدوارم با رفع موانع عملیات بانکی و توسعه ابزارهای مالی مناسب شرکت های آلمانی و ایرانی بتوانند در ادامه این همایش، گفتگوهای سودمند و ثمر بخشی با یکدیگر داشته باشند و موجبات هر چه بیشتر توسعه روابط میان بخش های خصوصی دو کشور را فراهم آورند.

سپاسگزارم

در همین رابطه