رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

برخوردهای سلیقه‌ای در مجوز ورود به مناطق چهارگانه محیط‌زیست حذف می‌شود

ایمان هادی مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان محیط‌زیست از راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری مجوزهای ورود به مناطق چهارگانه محیط‌زیست و سرمایه‌گذاری‌ها برای مقابله با برخوردهای سلیقه‌ای خبر داد.

04 آبان 1401
کد خبر : 44316
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین نشست کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته با موضوع چالش‌های طبیعت‌گردی و محیط‌زیست با حضور هیات رئیسه و اعضای این کمیسیون، جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران سازمان محیط‌زیست، سازمان مراتع و جنگل‌داری، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های گردشگری و فعالان اقتصادی این حوزه برگزار شد.

در این نشست ولی تیموری مشاور کمیسیون گردشگری با اشاره به تنوع اقلیمی کشور درباره ضرورت توجه به طبیعت‌گردی و مخاطرات زیست‌محیطی گفت: باید فعالیت‌های گردشگری را به سمت گردشگری مسئولانه با تأکید بر حفظ محیط‌زیست ببریم.

در ادامه این نشست فعالان حوزه گردشگری و طبیعت‌گردی به بیان مشکلات این حوزه پرداختند. افزایش بی‌اعتمادی گردشگران خارجی برای سفر به ایران، مشکلات محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ اپلیکیشن‌‌های خارجی و قطع ارتباط با گروه‌های هدف، عدم وجود رویه مشخص برای دریافت مجوز در مناطق چهارگانه محیط‌زیستی و تورهای شکار، فقدان آموزش‌های تخصصی طبیعت‌گردی و گردشگری پایدار، عدم زون‌بندی مناطق زیستی با توجه ملاحظات گردشگری و زیست‌محیطی، فقدان راهنمایان طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری زبده، عدم هماهنگی نهادهای امنیتی و نبود چشم‌انداز روشن برای توسعه صنعت گردشگری از دغدغه‌های مطرح شده فعالان حوزه گردشگری و طبیعت‌گردی در این جلسه بود.

در ادامه این جلسه ایمان هادی مسئول واحد طبیعت‌گردی سازمان محیط‌زیست گفت: در رابطه با ورود به مناطق چهارگانه دستورالعمل‌های مشخصی از سال 90 در سازمان برای گردشگران داخلی و خارجی وجود داشت که طبق همین دستورالعمل مجوزها صادر می‌شد اما پس از دوره‌ای بنا بر برخی ملاحظات از سوی نهادهای امنیتی این مجوزها فقط برای گروه‌های مشخصی صادر می‌شود. طبیعی است که حل این موضوع امری بین دستگاهی است و سازمان محیط‌زیست به تنهایی نمی‌تواند اقدامی صورت دهد.

او در عین حال گفت: قرار است ورود به مناطق و حتی سرمایه‌گذاری‌ها از طریق یک سامانه مشخص دنبال شود تا برخوردهای سلیقه‌ای انجام نشود.

در ادامه خادم مدیرکل استعدادیابی سازمان مراتع اظهار داشت: ایران کشوری است که باید با گردشگری شناخته شود. بنابراین باید به این سمت پیش برویم که حفاظت از منابع طبیعی را به صنعت گردشگری بسپاریم تا این صنعت ضمن درآمدزایی اقتصادی منابع طبیعی کشور را نیز محافظت کند.

او با اشاره به در جریان بودن اصلاح آیین‌نامه منابع طبیعی در دولت ادامه داد: لازم است با مشارکت بخش خصوصی بندی در خصوص ضرورت آموزش و ایجاد آموزشگاه‌های طبیعت‌گردی به این آیین‌نامه افزوده شود.

مهدی بهاروند رئیس اداره توسعه محصولات گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: ضرورت اصلاح آیین‌نامه کمیته ملی طبیعت‌گردی احساس می‌شود اما قوانین بالادستی وجود دارد که باید با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط این اصلاح انجام شود. پیش از این رویکرد غالب در کمیته ملی طبیعت‌گردی، تشویق سرمایه‌گذاری بود و کمتر بر تورهای طبیعت‌گردی تمرکز می‌شد که این امر اصلاح خواهد شد.

او با بیان اینکه 90 درصد کار تدوین آیین‌نامه طبیعت‌گردی پیش رفته است، گفت: از آنجا که در کمیته ملی طبیعت‌گردی نقش بخش خصوصی کمرنگ بود ما میز اکوتوریسم را با محوریت بخش خصوصی تشکیل دادیم. این میز به منزله کمیته کارشناسی کمیته ملی طبیعت‌گردی است و امیدوارم بخش خصوصی در این میز فعال باشد.

در همین رابطه