رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حل مشکل گمرکی مرز روسیه و آذربایجان در حال پیگیری است

مشکل گمرکی ایجاد شده در مرز روسیه و آذربایجان به دلیل بالا رفتن تعداد کامیون‌ها و آماده نبودن زیرساخت‌هاست که این موضوع از سوی ایران در حال پیگیری است.

21 آبان 1401
کد خبر : 44571
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

افزایش تجارت در کنار راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب موجب افزایش تردد کامیون‌ها از گمرکات آستارا در مرز ایران و آذربایجان و سامور در مرز روسیه و آذربایجان شده است. این درحالی است که زیرساخت‌ها در مسیر زمینی ایران به روسیه که از آذربایجان می‌گذرد، آماده نیست. بنابراین شاهد مشکلات گمرکی در این مسیر هستیم.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به افزایش چشمگیر تجارت با روسیه گفت: این افزایش تجارت در کنار راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب موجب افزایش تردد کامیون‌ها از گمرکات آستارا در مرز ایران و آذربایجان و سامور در مرز روسیه و آذربایجان شده است. با این وجود زیرساخت‌های موجود در مسیر زمینی ایران به روسیه که از آذربایجان عبور می‌کند، آماده پذیرش این حجم از تجارت نیست و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ظرفیت پذیرش کامیون در گمرک سومار محدود است و این گمرک نیاز به توسعه دارد، افزود: در کنار این محدودیت، تشدید بازرسی‌های امنیتی نیروهای روس به‌علت بحرانی که در اوکراین ایجاد شده، مشکلاتی را برای کامیون‌داران ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: ایران از ابتدای بروز این مشکل برای حل آن با مقامات روسیه وارد مذاکرده شد و ابتدا سفیر ایران در مسکو، وزیر نفت به عنوان رئیس کمیسیون مشترک و نیز سازمان توسعه تجارت پیگیری‌های لازم را انجام دادند.

پیمان‌پاک با بیان اینکه این موضوع در دیدار اخیر مخبر، معاون اول رئیس جمهور با دستیار ویژه پوتین نیز مطرح شد، افزود: با اقدامات صورت گرفته حجم کامیون‌های موجود در گمرک سومار رو به کاهش رفته و عبور کامیون‌ها از این گمرک سرعت خواهد گرفت.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: حمایت از تجار و بازرگانان از وظایف اصلی سازمان توسعه تجارت است و در لحظه مسائل و مشکلات تجار را رصد و در سطح بالا پیگیری می‌کند.

در همین رابطه