روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

علی یگانه فرد در نشست شورای گفت‌وگوی استان زنجان

شورای گفت‌وگوی زنجان بر اجرای نقشه راه تجارت خارجی متمرکز است

رئیس اتاق زنجان در نشست شورای گفت‌وگوی این استان گفت: هدف‌گذاری نقشه راه تجارت خارجی استان، صادرات یک میلیارد دلاری و گسترش سبد و بازارهای صادراتی است و جلسات شورا نیز بر اساس همین سند برگزار می‌شود.

25 آبان 1401
کد خبر : 44629
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق زنجان گفت: جلسات شورای گفت‌وگوی این استان بر اساس سند توسعه تجارت خارجی استان برگزار می‌شود که در آن هدف‌گذاری رشد صادراتی استان طی سه سال دیده شده و هدف از تهیه آن، شناخت بازار برای محصولات دارای پتانسیل استان زنجان، شناخت و بررسی راه‌حل مشکلات تولید و صادرات برای بنگاه‌های تجاری استان، استفاده از راه‌های جایگزین در دوران تحریم و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای استان و کشورمان، تهیه استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رسیدن به عدد هدف‌گذاری شده یک میلیارد دلار صادراتی و گسترش سبد صادراتی کالاهای استان و همچنین گسترش بازارهای صادراتی است.

 علی یگانه فرد، هفتاد و یکمین جلسه شورا گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان، افزود: همکاری جهت معرفی بازارهای مناسب جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای استان و آموزش تجار دارای پتانسیل به‌منظور گسترش تجارت در کالاهای مورد بررسی قرار گرفته استان را از دیگر اهداف نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان معرفی کرد و افزود: هدف سند توسعه تجارت خارجی استان را در پایان سه سال صادرات یک میلیارد دلار است.

 یگانه فرد تصریح کرد: هرچند اموری مانند کرونا و یا تحریم در تحقق این هدف تأثیرگذار بوده و البته مشکلات داخلی نیز تأثیرگذارتر از تحریم بوده است؛ اما درمجموع اهداف صادراتی برخی از کالاها محقق و برخی نیز محقق نشده است.

 وی با تشریح وضعیت ۱۳ گروه کالایی در سند توسعه اطلاعات خارجی استان گفت: این مشکلات دلایل مختلفی ازجمله مشکلات ارزی تأمین مواد اولیه دارد.

 یگانه فرد با اشاره به مشکلات و چالش‌های بخش صادرات، مشکلات مربوط به مسائل ارزی، مشکل در تأمین مواد اولیه، تغییر قوانین صادراتی در طول مدت‌زمان و تعدد قوانین و مشکلات مربوط به حمل‌ونقل را ازجمله این مشکلات عنوان کرد و افزود: همچنین تأمین نقدینگی برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان، نبود واحدهای سورتینگ و بسته‌بندی در زمینه مواد غذایی و نبود آمار و ارقام قابل استناد و یکپارچه از دیگر مشکلات این بخش است.

 رئیس اتاق زنجان در ادامه با ارائه پیشنهاد‌هایی برای حل مشکلات صادرات کالاهای تولید شده در استان برای تحقق اهداف صادراتی افزود: رفع تعهدات ارزی ایجاد کنسرسیوم صادراتی بر اساس نقشه راه تجارت خارجی و ایجاد شرکت‌های تخصصی حمل بار و... را پیشنهاد داد.

یگانه فرد با اشاره به اینکه برگزاری جلسات تخصصی با اعضای گروه‌های کالایی برای حل موانع تجارت و صادرات محصول، ایجاد مرکز مشاوره در خصوص ارائه خدمات مشاوره رفع تعهدات ارزی و استفاده از ظرفیت‌های رمز ارزها و بلاک چین جهت انجام تبادلات مالی و ایجاد کنسرسیوم‌های اختصاصی صادراتی بر اساس نقشه راه تجارت خارجی و ایجاد شرکت‌های تخصصی حمل بار در استان را ازجمله پیشنهاد‌های اتاق عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در راستای حل مشکلات مالی واحدهای صادراتی و امضای یادداشت تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری بانکی با کشورهای عضو اوراسیا بخصوص روسیه (ملی) ازجمله این پیشنهاد‌هاست.

 وی، یکپارچه‌سازی سامانه‌های صادراتی (ملی) و تکمیل سامانه صادراتی محصولات کشاورزی با بررسی استانداردهای مورد نیاز هر کشور و همچنین ایجاد پایانه‌های سورتینگ در مناطق دارای پتانسیل صادراتی استان را نیز از دیگر پیشنهادها عنوان کرد و افزود: آموزش دانش‌آموختگان رشته مدیریت بازرگانی توسط صادرکنندگان برتر با هدف تربیت تجار و یکپارچه‌سازی آمار و ارقام استانی تحت نظر یک نهاد نیز از پیشنهاد‌های دیگر است.

رئیس اتاق زنجان همچنین با بیان اینکه میز زیتون و دبیرخانه آن در زنجان ایجاد شده است، گفت: بحث صادرات در این محصول بسیار مهم است و در کمیسیون کشاورزی اتاق زنجان پیگیری می‌شود.

در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید محصول زیتون در ایران داده شد که بر اساس این گزارش ۱۲ استان در ایران تولید زیتون دارند که زنجان رتبه نخست را در بین این استان‌ها دارد در این گزارش همچنین تأکید شده بود که مذاکراتی با دیگر کشورها ازجمله ترکیه برای بهره‌مندی از تجربیات فعالان در حوزه زیتون انجام شده است.

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در این نشست اظهار کرد: طی سال گذشته ۳۸۲ میلیون دلار صادرات روی در استان به وقوع پیوست که این میزان طی هفت ماهه امسال به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود رکورد سال گذشته صادرات این محصول از استان شکسته شود، میزان صادرات روی هدف‌گذاری شده برای امسال را ۴۲۲ میلیون دلار ذکر کرد.

 استاندار زنجان با اشاره به اینکه تغییر دولت و به‌طورقطع در تصمیم‌گیری‌های کلان تأثیرگذار است که امری طبیعی محسوب می‌شود، ادامه داد: علاوه بر آن باید مسائل حاشیه‌ای را نیز مدنظر قرار داد، بنابراین این موضوع در بخش صادرات و انواع کالاها نیز متفاوت است.

 وی با اشاره به اینکه در زمینه صادرات مس رکورد سال گذشته همچنان ثبت خواهد شد، اظهار داشت: موضوع مورد توجه این است که نگاه به درون در دولت سیزدهم پررنگ‌تر و متفاوت‌تر بوده و این موضوع را باید لحاظ کرد.

 افشارچی با بیان اینکه خرد متمرکز یکدستی در کشورمان وجود ندارد، اضافه کرد: بازنگری با نگاه فعلی و پیش‌بینی‌ها امری مهم و ضروری بوده و برای برخی حوزه‌های صادراتی استان نظیر، لبنیات و کشمش نیز می‌توان رکورد لازم را داشت.

 استاندار زنجان با تأکید بر اینکه استان باید در حوزه صادراتی بر مبنای سیاست‌های کلان حرکت کند، ادامه داد: سبد متنوع و متعدد در این حوزه مورد توجه باشد که در این راستا باید از دانش جوانان به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان استفاده و به این قشر اعتماد کرد چراکه ارزش‌افزوده بالایی به همراه خواهد داشت.

 وی با اشاره به اینکه طی سه سال آینده سرمایه‌گذاری‌ها در استان پررنگ‌تر خواهد شد، گفت: پیشنهاد‌های بسیار خوبی برای ارتقای صادرات داشته‌ایم بر این اساس طی یک ماه آینده موضوع هدف‌گذاری حوزه صادراتی باید بازنگری شود.

 افشارچی با بیان اینکه وظیفه بخش دولت نیز در این راستا مشخص و شفاف باید باشد، افزود: فهرستی از انتظارات معقولانه در این زمینه به استانداری نیز ارائه شود.

 وی در ادامه به موضوع تولیدات زیتون استان نیز اشاره کرد و گفت: امسال میزان تولید زیتون نسبت به سال گذشته بیشتر بوده اما در این بخش مشکلات و معضلات زیادی وجود دارد.

 استاندار زنجان با بیان اینکه زیتون برند این استان است و باید نگاه متفاوتی به آن داشته باشیم، گفت: حجم تولیدات استان در مقایسه با کشورهای مطرح جهانی کمتر است و در این خصوص باید تدابیر و نگاه کلان چهار ساله در سند همکاری با بخش خصوصی اندیشید.

 وی یادآور شد: یکی از علل وضعیت خوب تولید زیتون این استان رهاسازی آب از سد آیدو غموش بود که در تولیدات بسیار اثرگذار شد.

موضوعات :
در همین رابطه