رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران خبر می‌دهد

بی‌پی برای اولین بار بعد از برداشته شدن تحریم‌ها از ایران نفت خرید

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت توتال فرانسه نخستین شرکتی بود که پس از برداشته شدن تحریم‌ها، نفت ایران را خریداری کرد؛ خرید غول‌های نفتی اعتبار جدید در میان عرضه‌کنندگان به ایران می‌دهد.

14 مهر 1395
کد خبر : 4471
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دور جدیدی از فروش نفت ایران در بازارهای جهانی آغاز شده‌است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های پایگاه خبری بلومبرگ نشان می‌دهد که شرکت نفت بریتیش‌پترولیوم (بی‌پی) خرید نفت خود از ایران را از ماه سپتامبر آغاز کرده‌است. هر چند مسئولان شرکت بی‌پی در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند اما مقامات ایرانی به این مسئله اشاره کرده‌اند. پیش‌تر نیز شرکت نفت توتال فرانسه خرید در ماه فوریه امسال از ایران نفت خریداری کرده بود. توتال فرانسه نخستین غول نفتی بود که خرید نفت از ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها را آغاز کرد. پس از آن رویال داچ‌پل از نفت ایران را خرید و اکنون نوبت به بی‌پی رسیده‌است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین غول‌های نفتی جهان است؛ خرید نفت آن از ایران می‌تواند اعتبار جدیدی به ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین عرضه‌کننده‌های نفت در جهان بدهد.

شرکت ملی نفت ایران برای نخستین بار بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، به شرکت نفت بی‌پی گاز طبیعی مایع فروخت. به این ترتیب ایران دوباره به عنوان عرضه‌کننده اصلی نفت و گاز طبیعی در جهان در میان عرضه‌کنندگان برجسته جهان ظاهر شد.

شرکت نفت ایران در حقیقت نفت و گاز بخش پارس جنوبی را برای ماه‌های سپتامبر و اکتبر به شرکت بریتیش پترولیوم فروخته‌است. البته این خبر به دلیل برخی ملاحظات در سیاست‌های داخلی اکنون منتشر شده‌است. طبق گفته یکی از مقامات ایرانی که با بلومبرگ گفت‌وگو داشته‌است،‌ این نفت قرار است توسط برخی از پالایشگاه‌های شرکت بی‌پی استفاده شود و یا دوباره به دیگر خریداران فروخته شود.

بی‌پی اظهار نظر نکرد

بلومبرگ تلاش کرده‌است با مسئولان شرکت بی‌پی نیز در این باره گفت‌وگو کند اما مقامات این شرکت در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند.

این فروش آغاز مهمی برای سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است. این کشور در دوران تحریم، مشتری‌های نفتی خود را از دست داد. از زمانی‌که تحریم‌ها برداشته شد، ایران تلاش کرده‌است تولید نفت خام را به سطوح پیش از تحریم برساند. این میزان تقریباً نزدیک به 4میلیون بشکه در روز است.

ایران تلاش دارد صنایع نفتی و پتروشیمی خود را دوباره احیا کند. فروش نفت به بی‌پی می‌تواند خون جدیدی به رگ‌های فروش نفت ایران وارد کند. به غیر از بی‌پی دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی در جهان نیز خرید نفت از ایران را آغاز کرده‌اند. رویال‌داچ‌شل از شرکت‌های برجسته نفتی مدتی است که از ایران نفت خریداری می‌کند. شرکت توتال نیز نخستین شرکتی بود که فوریه امسال از ایران نفت خریداری کرد.

موضوعات :
در همین رابطه