رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در نشست فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و لهستان مطرح شد

همکاری‌های صنعتی و کشاورزی اصفهان و لهستان تقویت می‌شود

نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و لهستان با حضور هیات تجاری 60 نفره لهستانی در اتاق اصفهان برگزار شد.

18 مهر 1395
کد خبر : 4472
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و لهستان با حضور هیات تجاری 60 نفره لهستانی در اتاق اصفهان برگزار شد.

قاسم جباری، عضو هیات رییسه اتاق اصفهان در این نشست با اشاره به دیرینه بودن روابط دو کشور ایران و لهستان گفت: ایران در جنگ جهانی دوم میزبان هزاران لهستانی بود و دو کشور روابط اجتماعی و فرهنگی نزدیکی با هم دارند .

جباری با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی ایران به لهستان گفت: محصولات صنعتی عمده ترین واردات ایران از لهستان است و امیدوارم تولیدات صنعتی و خدمات فنی و مهندسی جزو اقلام صادراتی ایران به لهستان قرار گیرد.

وی وجود 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در استان اصفهان را فرصتی برای توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی بین لهستان و اصفهان دانست و گفت: استان اصفهان در زمینه فولاد،نساجی، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، محصولات کشاورزی جایگاه ویژه ای در ایران دارد و بازرگانان لهستانی می توانند از فرصت های پیش رو استفاده کنند.

همکاری لهستان و اصفهان در زمینه ماشین آلات کشاورزی و معدنی

 آدام برژوک، مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت توسعه اقتصادی لهستان، کراکوف را پس از ورشو دومین شهر بزرگ در لهستان برشمرد و گفت: کراکوف یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی اروپای مرکزی به‌شمار می‌آید و  یکی از زیباترین شهرهای اروپا به شمار می آید که شباهت بسیاری با اصفهان دارد.

برژوک با اشاره به توسعه کشاورزی استان اصفهان گفت: لهستان می‌تواند در بخش ماشین آلات کشاورزی و همچنین ماشین آلات معدنی همکاری نزدیکی با فعالان اقتصادی استان اصفهان داشته باشند.

وی افزود: لهستان در صنایع پزشکی، بهداشتی، پتروشیمی، انرژی پاک و تصفیه فاضلاب دارای مزیت هایی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران بویژه استان اصفهان است.

مدیرکل همکاری‌های بین الملل وزارت توسعه اقتصادی لهستان تحریم های اقتصادی علیه ایران را بزرگترین مانع تجارت با این کشور دانست و گفت:برداشتن تحریم ها فرصت مناسبی برای تجارت بین المللی ایران است تا روابط اقتصادی خود را با سایر کشورها توسعه دهد.

برژوک برطرف کردن موانع روابط تجاری ایران و لهستان را وظیفه دولت ها برشمرد و گفت: استان اصفهان می تواند نقش مهمی در تقویت روابط اقتصادی لهستان و ایران داشته باشد.

کمیسیون مشترک اقتصادی لهستان و ایران تشکیل شود

آندره پیوات، رییس اتاق بازرگانی لهستان در این دیدار با اشاره به تفاهم نامه همکاری های اقتصادی و تجاری  لهستان و ایران گفت: تشکیل  کمیسیون مشترک اقتصادی لهستان و ایران  می تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

پیوات حضور نمایندگان استان های ایران در این کمیسیون را باعث استفاده از تمام ظرفیت های اقتصادی این کشور برشمرد و گفت: ایران شامل استان هایی توانمند با پتانسیل است که هر یک می توانند روابط تجاری گسترده ایی با لهستان داشته باشند. 

وی از آمادگی اتاق بازرگانی لهستان جهت میزبانی هیات اقتصادی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال میلادی 3 هیات از ایران و 4 هیات از لهستان به  کشور های یکدیگر سفر کردند.

 رییس اتاق بازرگانی لهستان هدف از سفر هیات 60 نفری بازرگانی لهستان را بررسی فرصت های تجاری در بخش صنایع انرژی، معادن، حمل و نقل، ساختمان،ماشین آلات، صنایع غذایی، کشاورزی، نرم افزار و مبلمان برشمرد و گفت: این هیات تجاری فقط بر تهران تمرکز نکرده و به استان های بزرگ و تاثیرگذار نیز سفر کرده است.

گو آیلو، سفیر لهستان در ایران در این نشست از برداشتن موانع بانکی پیش روی تجارت لهستان و ایران خبر داد و گفت: در هیات تجاری لهستان نماینده بانک ها و بیمه های لهستان برای تسهیل تجارت دو کشور حضور دارند.

آیلو از گشایش حساب بانک های ایرانی در بانک های لهستانی خبر داد و گفت: برقراری مجدد سویفت زمینه برقراری همکاری بانکی لهستان با ایران را تسهیل ساخته است.

وی شناخت ظرفیت ها و توانمندی های دو طرف را عامل توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: تبادل هیات های تجاری بین دو کشور می تواند فرصت ها و ظرفیت های اقتصادی را برای دو طرف تبیین  و روشن سازد.

در پایان این  نشست هیات تجاری لهستان با همتایان اصفهانی خود به مذاکره پرداختند.

 

موضوعات :
در همین رابطه