روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

آیت اله احمدی در نشست شورای گفت‌وگوی چهارمحال و بختیاری

تولیدکنندگان در محاصره مشکلات هستند

رئیس اتاق شهرکرد می‌گوید: تولیدکنندگان با مسائلی نظیر افزایش هزینه‌ها، کاهش حاشیه سود، افت توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش و... مواجه هستند و برخلاف شرایط فعلی بازار، قادر به خرید نقدی مواد اولیه انبوه نیستند.

14 آذر 1401
کد خبر : 44843
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد گفت: جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در راستای قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و با هدف مرتفع کردن مشکلات تولید و بخش خصوصی به‌صورت ماهانه تشکیل می‌گردد. با عنایت به روال مرسوم، مبنی بر ارزیابی جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، اتاق شهرکرد توانست با کسب 85.1 امتیاز در گروه نخست و رتبه 7 کشوری قرار گیرد.

آیت اله احمدی در نود و یکمین نشست و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری، ابراز امیدواری کرد: به‌منظور ارتقا و بهبود عملکرد این شورا و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف در شاخص‌هایی که به‌صورت اختصاصی از وضعیت پایش استان در این دوره به تفکیک شاخص‌های ارزیابی و پایش عملکرد شورای استانی احصا گردیده بتوانیم مثبت عمل کنیم تا در ارزیابی‌های آتی نیز شاهد پیشرفت و موفقیت بیش‌ازپیش شورای گفت‌وگوی استان چهارمحال و بختیاری در تحقق اهداف قانونی شورای گفت‌وگو به‌منظور کمک به بهبود محیط کسب‌وکار در سطح استان و در سطح ملی باشیم.

وی در بخش دوم این نشست اظهار کرد: نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار در تابستان امسال، از مساعد شدن وضعیت این شاخص نسبت به گذشته در استان حکایت دارد. عدد شاخص محیط کار در تابستان 1401 به 5.88 دست یافته که در مقایسه با سنجش فصل بهار رشد بهتری داشته است اما کماکان در معرض آسیب‌پذیری هستیم.

احمدی ادامه داد: نرخ ارز از مهم‌ترین مؤلفه‌های تعیین‌کننده ظرفیت اقتصادی کشور و مهم‌ترین عامل در تجارت خارجی است که نوسانات آن تأثیرات زیادی بر تولید داخلی کشور دارد. نرخ واقعی ارز درواقع همان عرضه و تقاضای مؤثری است که در بازار وجود دارد و قیمت روز بر اساس آن تعیین می‌شود؛ گرچه این نرخ مورد تأیید بانک مرکزی نیست.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان چهارمحال و بختیاری افزایش هزینه‌های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش شرکت‌ها، اختلال در سیستم خرید و معاملات اقتصادی از مهم‌ترین تأثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور دانست و افزود: در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نیز ملزم به خرید نقدی مواد اولیه هستند که به دلیل حجم بالای نیاز آنها با مشکل مواجه می‌شوند. نوسانات گسترده و وسیع نرخ ارز اثرات منفی و مثبت بسیاری بر پیکره اقتصاد دارد که یکی از آنها بروز تورم‌های بسیار شدید است.

در ادامه مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تمام تلاش در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور را معطوف به اقتصاد هویت بنیان دانست و افزود: شهرکرد به علت زیست‌بوم ویژه، ظرفیت‌های مناسبی در حوزه‌های گردشگری، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد.

جلالی تصریح کرد: اعتبارات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی متخصص باید درون‌زا و برون‌گرا با نگاه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی باشد.

وی یادآور شد: قبل از ثبت شهرهای ملی و جهانی باید مزیت‌های رقابتی هر استان و شهر شناسایی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: دانشگاه شهرکرد در راه‌اندازی رشته و پایان‌نامه‌های مرتبط با این هنر صنعت کمک کند.

وی انگیزه‌سازی، بازاریابی و بازارسازی در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌ویژه نمد را ضروری دانست و اظهار کرد: حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی و هنرهای سنتی باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر ایجاد رونق در بخش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بتوان خاطراتی را برای گردشگران فراهم و ثبت کرد.

جلالی بیان کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس، هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان پایگاه‌هایی برای توسعه انواع هنرصنعت‌ها باشند.

وی گفت: رئیس‌جمهور قول افزایش بیمه برای ۱۰ هزار هنرمند متخصص و فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را داده که فرصت مطلوبی در حمایت از هنرمندان این حوزه است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: صندوق حمایت از هنرمندان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تشکیل و فعال می‌شود.

جلالی افزود: بانک اطلاعات فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری تهیه و تدوین شود تا بتوان نسبت به عملیاتی کردن بسته‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کرد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اولین قدم در بحث توسعه صنایع‌دستی، بازارچه‌های صنایع‌دستی حمایتی در استان‌ها است. قدم بعدی در این خصوص الکترونیکی نمودن فروش این صنایع است. 70 درصد از تولیدکنندگان صنایع‌دستی خانم هستند. برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد چراکه صنایع‌دستی اقتصاد هویت بنیان ایران است. این صنعت می‌تواند بسیار ارزآور باشد.

وی در ادامه گفت: لازمه اینکه شهرکرد از شهر ملی نمد به شهر جهانی نمد تبدیل شود این است که نمد در زندگی و معیشت مردم تأثیرگذار باشد و همچنین مدیریت شهری به‌گونه‌ای عمل کند که با وارد شدن به شهرکرد بتوان این موضوع را تشخیص داد که شهرکرد شهر ملی نمد است.

جلالی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری یک استان مولد است، اظهار کرد: باید از این موضوع استفاده شود. برای هرکدام از صنایع‌دستی استان مثل قفل‌سازی، نمدمالی و سایر صنایع‌دستی، علاوه بر حفظ اصالت این صنایع باید وارد چرخه عرضه ارزش وارد شود. این چرخه از آموزش تا صادرات یک محصول را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت صنایع‌دستی تسهیلات مناسبی را برای امر آموزش، معرفی، حمایت و صادرات در نظر گرفته است. باید هم‌افزایی با دستگاه‌هایی که مرتبط با صنایع‌دستی هستند صورت بگیرد تا بتوان در قانون بودجه 1402 منابع بیشتری برای صنایع‌دستی در نظر گرفته شود.

جلالی افزود: تسهیلاتی به انجمن‌ها و اشخاص داده نمی‌شود بلکه تسهیلات به طرح‌های این صنعت داده می‌شود. ایده‌ها و طرح‌های زیرساختی قابلیت دریافت تسهیلات را دارند. همچنین باید عارضه‌هایی که به صنایع‌دستی استان لطمه وارد می‌کند، شناسایی و برطرف شود.

در ادامه این نشست دو موضوع روند اجرایی شهرک گردشگری شیدا و مشکلات صنایع‌دستی استان مورد بررسی قرار گرفت و نمایشگاه صنایع‌دستی استان چهارمحال و بختیاری نیز افتتاح شد.

موضوعات :
در همین رابطه