رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

روح موقت در کالبد قیمت نفت

تصمیم اوپکی‌ها بر سر کاهش میزان تولید نفت باعث افزایش قیمت طلای سیاه شده‌است اما تحلیل‌گران سی‌ان‌بی‌سی معتقدند ماه‌عسل اوپکی زیاد دوام نخواهد آورد.

17 مهر 1395
کد خبر : 4500
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
تصمیم اوپکی‌ها بر سر کاهش میزان تولید نفت باعث افزایش قیمت طلای سیاه شده‌است اما تحلیل‌گران سی‌ان‌بی‌سی معتقدند ماه‌عسل اوپکی زیاد دوام نخواهد آورد.

مجتمع نفتی ابوذر-عکس:شانا

اوپکی‌ها بعد از هشت سال بالاخره بر سر کاهش میزان تولید نفت خود به توافق رسیدند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش سی‌ان‌بی‌سی نشان می‌دهد که تصمیم اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت خام (اوپک) در زمینه محدودسازی تولید نفت باعث شد قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال ناگهان افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کند اما بر اساس ادعای تحلیل‌گران، این صعود نفتی مدت‌زمان زیادی دوام نخواهد آورد.

از هفته گذشته که اوپکی‌ها بر سر کاهش 700هزار بشکه‌ای تولید نفت خود به توافق رسیدند، قیمت نفت خام افزایش 11درصدی را تجربه کرده‌است. این سازمان در ماه آگوست 33میلیون و 200هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌است. اما اعضای این سازمان در روز 30نوامبر دیداری در اتریش خواهند داشت و در این نشست در مورد جزئیات بیشتر و سهم هر کشور در کاهش تولید به توافق خواهند رسید.

بسیاری از تحلیل‌گران قیمت کالا در بازار بر این باورند که تصمیم نهایی اوپک تأثیر چندانی روی قیمت طلای سیاه نخواهد داشت دلیل آن هم ضعیف ماندن پایه و اساس بازار است. آنچه مسلم است این است که شرایط بازار فعلا برای دو ماه به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی‌که تصمیم نهایی گرفته شود. این فاصله زمانی نیز تنها برای کش دادن به ماجرا خواهد بود.

ماه‌عسل اوپکی طولی نمی‌کشد

برخی می‌گویند این ماه‌عسل اوپک برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد. تام کولزا تحلیل‌گر سی‌ان‌بی‌سی بر این باور است که قیمت نفت دبلیوتی‌آی به 54دلار و 50سنت در ازای هر بشکه خواهد رسید. او معتقد است تا 30نوامبر که اوپکی‌ها تصمیم نهایی بگیرند، قیمت نفت در محدوده 48 تا 54دلار در ازای هر بشکه خواهند بود. او برای بعد از نشست اوپک نیز معتقد است که قیمت نفت به محدوده 50 تا 55دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید.

کولزا می‌گوید: «من به هیچ‌عنوان تصور نمی‌کنم بتوانیم در عرض 12ماه به متوسط نفت 60دلاری دست پیدا کنیم.»

جان کیلدوف یکی دیگر از تحلیل‌گران در سی‌ان‌بی‌سی معتقد است که قیمت نفت تا پایان سال 2016 به متوسط 58 تا 62دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. او می‌گوید: «به نظرم ما امسال بالاترین قیمت‌ها را دیده‌ایم و دیگر از این بالاتر قیمتی را نخواهیم دید».

اوپکی‌ها فعلاً موفق شده‌اند با تصمیم خود نفت را از مرز 50دلار در ازای هر بشکه عبور بدهند. شاید این تصمیم در آینده اثر پایداری نداشته باشد اما فعلاً طلای سیاه را نجات داده‌است. امریکایی‌ها آنقدر به قیمت نفت خوشبین شده‌اند که دوباره تعداد چاه‌های نفتی فعال خود را افزایش داده‌اند. بر اساس آمار موسسه بیکر هیوز، حفاران امریکایی در 15 هفته گذشته 14چاه نفتی دیگر را هم فعال کرده‌اند. همه این‌ها به خاطر خوشبینی از بابت قیمت نفت است.

موضوعات :
در همین رابطه