رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در همایش فعالان اقتصادی ایران و چک تاکید شد

ضرورت همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط و انتقال تجربه موفق خصوصی سازی چک

نشست فعالان اقتصادی ایران و چک با حضور مقامات اتاق های بازرگانی دو کشور و مشاور وزارت صنعت و تجارت چک برگزار شد.

17 مهر 1395
کد خبر : 4518
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اسفندیار امیدبخش، مدیر روابط چند جانبه اتاق ایران، در همایش تجاری جمهوری چک در اتاق ایران، بر تقویت همکاری‌های صنعتی و خدماتی میان ایران و چک با تمرکز بر بنگاه‌های کوچک و متوسط و لزوم استفاده از تجربه موفق کشورهای اروپای شرقی و به ویژه چک در زمینه خصوصی سازی، تأکید کرد.

مدیر روابط چند جانبه اتاق ایران، با بیان اینکه کشور ایران پیش از جدایی چک  و اسلواکی این کشور را به رسمیت شناخته شده بود، گفت:  از زمان‌های گذشته، ایران و چک همواره روابط خوبی داشته‌اند و شهرت‌ خوبی از برندهای چک در میان ایرانیان است.

وی ضمن اشاره به اینکه 90 درصد صنایع چک در دست بخش خصوصی است و کیفیت و رقابت‌پذیری بالای این صنایع باعث شهرت آنها شده است، گفت: با توجه به این موارد ما قصد داریم روابط اقتصادی خود را در حوزه صنعتی و خدمات با جمهوری چک تقویت کنیم.

امیدبخش در ادامه، همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور ایران و چک را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر می‌خواهیم همکاری‌های اقتصادی دو کشور رشد پیدا کند باید بر روی بنگاه‌های کوچک و متوسط متمرکز شویم. وی افزود: نباید فقط روی صنایع و شرکت‌های بزرگ که اکثراً دولتی هستند، تمرکز کنیم.

مدیر روابط چند جانبه اتاق ایران همچنین ضمن تأکید بر برگزاری همایش و سمینار دو جانبه در زمینه خصوصی سازی گفت: ما مشتاق هستیم سمینارهای را برای انتقال تجربه خصوصی سازی از صنایع و شرکت‌های چک به شرکت‌های ایرانی، برگزار کنیم.

20 درصد تولید ناخالص داخلی چک از صنعت خودرو سازی است

مایکل هوراچک مشاور وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک، به حضور تاریخی نمایندگان صنعت چک و ایجاد نیروگاه و کارخانه های شکر در ایران اشاره کرد و گفت: «پس از استقلال چک تا کنون 20 درصد از تولید ناخالص ملی چک را اتومبیل سازی و ماشین آلات صنعتی تشکیل می دهد و پس از آن دیگر صنایع رشد چشمگری در بخش خصوصی و بنگاه های کوچک و متوسط داشتند.»

وی بر لزوم افزایش همکاری ها بین بخش های خصوصی دو کشور تاکید کرد و گفت: «در زمینه های مختلفی مانند مواد خام، مواد غذایی، خشکبار، صنایع نفتی و پتروشیمی، فرآورده های معدنی و تجهیزات الکترونیکی فرصت توسعه مناسبات بین دو کشور وجود دارد.»

در همین رابطه