رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از سرانجام امضای قرارداد با بوئینگ

بوئینگ امسال هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد

به گفته دنیس مویلنبرگ، مدیر عامل بوئینگ، این شرکت هواپیمایی امسال هیچ هواپیمایی تحویل نخواهد داد و تحویل هواپیما در فاصله زمانی یکساله، دو ساله و سه ساله انجام خواهد شد.

17 مهر 1395
کد خبر : 4523
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته دنیس مویلنبرگ، مدیر عامل بوئینگ، این شرکت هواپیمایی امسال هیچ هواپیمایی تحویل نخواهد داد و تحویل هواپیما در فاصله زمانی یکساله، دو ساله و سه ساله انجام خواهد شد.

بوئینگ 737-N900ER

از ماه گذشته ناوگان هوایی ایران منتظر بود تا وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کند. نهایتا آخرین روز شهریور سال جاری، وزارت خزانه‌داری آمریکا موانع فروش جت‌های مسافربری اروپایی به ایران را از میان برداشت.

شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ در توافق برای فراهم کردن بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری برای ایران پیشرفت داشته است، با این حال هیچ هواپیمایی در سال ۲۰۱۶ تحویل نخواهد داد.

در فوریه سال 2016، تعداد ناوگان های ایران برای حمل ایرانیان حدود 160 هواپیما بوده است. طبق اعلام عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ناوگان هواپیمایی کشور به طور کامل فرسوده است و هم اینک میانگین سن هواپیماهای کشور23 سال است؛ در حالیکه سن بازنشستگی هواپیما 24 سال است و تنها 12 هواپیما در کشور وجود دارد که سال ساخت آنها بالای سال 2000 است.

ایران که به دلیل سال‌ها تحریم قادر به خرید هواپیماهای مسافربری جدید یا خرید قطعات از شرکت‌های تولیدکننده نبوده است، به دنبال مدرنیزه کردن ناوگان هواپیمایی فرسوده خود است و توافق با بوئینگ در همین راستا بوده است. بازگشت ایران به بازار بین المللی برای خرید هواپیماهای مسافربری جدید، یکی از بزرگترین فرصتهای تجاری است که با امضای توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم‌ها گشوده شده است.

براساس هماهنگی‌های شرکت هواپیمایی نفت با شرکت امریکایی بوئینگ، روزیکشنبه ٢٨ شهریورماه سال جاری یک فروند هواپیمای٧٣٧ تحویل این شرکت هوایی شد.

رضایی نیارکی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی نفت ایران با بیان اینکه پس از لغو تحریم‌ها این هواپیما نخستین هواپیمایی است که وارد هواپیمایی نفت ایران می‌شود، تصریح کرده است: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال در زمان‌های مشخص و تدریجی سه فروند هواپیمای دیگر ٧٣٧ شرکت بوئینگ به ناوگان هوایی نفت ایران اضافه خواهد شد.

این در حالی است که به گفته دنیس مویلنبرگ، مدیر عامل بوئینگ، این شرکت هواپیمایی امسال هیچ هواپیمایی تحویل نخواهد داد و تحویل هواپیما در فاصله زمانی یکساله، دو ساله و سه ساله انجام خواهد شد.

ایران در ماه ژانویه تصمیم برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما به ارزش ۲۷ میلیارد دلار از شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس را اعلام کرد، اما نسبت به تاخیرهای غیرمنتظره در دریافت مجوز آمریکا ناراضی است.

ایرباس برای صادرات هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به موافقت واشنگتن نیاز دارد زیرا در این هواپیماها قطعات ساخت آمریکا به کار رفته است. یک مقام ایرانی ماه گذشته به رویترز اظهار کرده بود توافق ایرباس ممکن است به میزان شش فروند و توافق بوئینگ به میزان یک فروند کاهش پیدا کند.

موضوعات :
در همین رابطه