رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سیف بر اساس آمارهای بانک مرکزی برای اولین بار اعلام کرد

رشد اقتصادی بهار 5.4 درصد شد

سیف نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام کرد؛ او می‌گوید نرخ رشد اقتصادی 5.4 درصد بوده است. این آمار نسبت به گفته مرکز آمار ایران 1درصد بیشتر است.

25 مهر 1395
کد خبر : 4644
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سیف نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام کرد؛ او می‌گوید نرخ رشد اقتصادی 5.4 درصد بوده است. این آمار نسبت به گفته مرکز آمار ایران 1درصد بیشتر است.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران

نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال 5.4 درصد اعلام شد؛ این گفته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی است. او بعد از مدت‌ها سکوت خود را می‌شکند و از نرخ 5.4 درصدی رشد اقتصادی می‌گوید.

نرخ رشد اقتصادی و اعلام آن از سوی مراجع رسمی یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار در سال گذشته با حواشی بسیاری همراه شد و هیچ‌یک از دو مرجع به روال قبلی خود به‌طور سه یا شش‌ماهه آمار رشد را اعلام نکردند و تنها بعد از پایان سال بود که مرکز آمار از رشد حدود ۰.۹ درصدی اقتصادی سال ۱۳۹۴ خبر داد.

مرکز آمار ایران در مردادماه امسال رشد اقتصادی بهار را اعلام و خبر داد که در سه ماه نخست امسال رشد تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت به ۴.۴ درصد رسیده است. اما این‌بار رئیس بانک مرکزی از رشد اقتصادی 5.4 درصدی می‌گوید.

بانک مرکزی بیش از ۱.۵ سال بود که هیچ آماری از رشد اقتصادی اعلام و حتی برای بهار امسال نیز دراین‌باره هیچ‌رقمی منتشر نکرده بود. اما رئیس‌کل بانک مرکزی قبلاً رشد حدود پنج‌درصدی برای سال جاری را پیش‌بینی کرده بود. تا اینکه سیف در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین اعلام کرد که رشد اقتصادی سه ماهه ابتدایی سال جاری به ۵.۴ درصد رسیده است. اما بانک مرکزی جزئیاتی از دلایل افزایش رشد اقتصادی به ۵.۴ درصد منتشر نکرده است؛ شاید عمده دلیل این افزایش رشد به بالا رفتن میزان تولید و صادرات نفت در سال جاری باشد.

به هر صورت اکنون با اعلام رشد ۵.۴ درصدی اقتصادی از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی و فاصله یک درصدی آن نسبت به نرخ اعلامی مرکز آمار انتظار می‌رود که بانک مرکزی جزئیات کامل رشد اقتصادی بهار را منتشر کند.

 طبق گزارش مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی در سه‌ماهه نخست سال 95، 4.4 درصد بوده است.

نتایج مذکور حاکی است رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 4، گروه صنعت 8.8 و فعالیت‌های گروه خدمات 2.9 درصد رشد داشته است.

جداول نرخ رشد اقتصادی در سال 94 و بهار 95 به‌شرح زیر منتشر شده است:

 

در همین رابطه