رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

مشارکت 41 درصدی مردم در سرشماری اینترنتی

ایران ازنظر آماری در ردیف کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفت

رییس مرکز آمار ایران شمار ثبت‌نام کنندگان در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 1395 را تا ساعت 6 صبح امروز چهارشنبه 9 میلیون و 780 هزار خانوار اعلام کرد که 32 میلیون و 900 هزار نفر از جمعیت کشور را در برمی‌گیرد.

28 مهر 1395
کد خبر : 4742
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن به‌صورت اینترنتی از سوم مهرماه 1395 آغاز شد و تا روز جمعه 30 مهر تمدید شد. سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران، بنا بر ماده 4 قانون مرکز آمار ایران از سال 1385 به بعد، هر پنج سال یک‌بار تکرار می‌شود.

امیدعلی پارسا، رییس مرکز آمار ایران شمار ثبت‌نام کنندگان در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 1395 را تا ساعت 6 صبح امروز چهارشنبه 9 میلیون و 780 هزار خانوار اعلام کرد که 32 میلیون و 900 هزار نفر از جمعیت کشور را در برمی‌گیرد.

پارسا گفت: میزان مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن به 41 درصد رسید. گفته می‌شود اگر 35 درصد مردم در سرشماری اینترنتی مشارکت کنند، ایران در شمار کشورهای توسعه‌یافته به لحاظ آماری قرار می‌گیرد و اینک از میزان تعیین‌شده عبور کرده‌ایم.

مرکز آمار ایران ثبت‌نام اینترنتی هشت میلیون و 881 هزار خانوار را هدف‌گذاری کرده بود. او پیش‌بینی کرد با روند افزایشی ثبت‌نام اینترنتی به دلیل استقبال عمومی، میزان مشارکت مردم از سطح کنونی بیشتر شود.

گفته می‌شود در سال 2015 به میزان 30 درصد مردم ژاپن در سرشماری نفوس و مسکن به شیوه اینترنتی در سرشماری نفوس و مسکن مشارکت کرده بودند.

همه خانوارهایی که به شکل اینترنتی اطلاعات آماری خود را تکمیل کنند، از دو گیگابایت اینترنت رایگان بهره‌مند می‌شوند که اپراتورهای تلفن همراه واگذاری این هدیه را از روز دوشنبه آغاز کرده‌اند.

یک هزار نفر از افرادی که در سرشماری اینترنتی مشارکت کنند، با قرعه‌کشی از جایزه 10 میلیون ریالی برخوردار می‌شوند که تاکنون 6 دوره آن انجام‌شده است.

500 جایزه ۱۰ میلیون ریالی نیز برای مدیران مدارسی در نظر گرفته‌شده است که بتوانند خانوارهای دانش آموزان را به پر کردن اینترنتی سرشماری تشویق کنند.

بنا به اعلام مرکز آمار ایران، خانوارها پس از ثبت‌نام در سامانه اینترنتی، کد دریافتی را حفظ و هنگام مراجعه مأمور سرشماری به درب منزل آن را ارائه کنند تا دیگر به سرشماری حضوری نیازی نداشته باشند.

بر اساس برنامه‌ریزی مرکز آمار ایران، از یکم آبان ماه هشتمین دوره سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش حضوری با استفاده از تبلت و در مدت یک ماه انجام می‌شود.

نتایج اولیه سرشماری امسال یکم تا پانزدهم دی‌ماه و نتایج تفصیلی آن مرداد سال 1396 منتشر می‌شود. اساس و پایه برنامه‌ریزی بر مبنای آمار و اطلاعات است. نتیجه این آمارها در زمان تنظیم و تدوین برنامه‌های 5 ساله توسعه، بودجه عمرانی، طرح‌های مجلس و لوایح دولت مورداستفاده قرار می‌گیرد. در سیستم حرفه‌ای جهانی، آمایش سرزمین یا برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای آمار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ پایه این برنامه‌ریزی منطقه‌ای، آمار و اطلاعاتی است که از مردم تهیه می‌شود. بر اساس این اطلاعات است که دولت و سیاست‌گذارها متوجه شرایط منطقه‌ای و نیازهای کشور می‌شوند. این آمار واقعاً در عمل به ما کمک می‌کند.

در همین رابطه