رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سیدبهادر احرامیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت به جای بنگاه‌داری، سیاست‌گذاری کند

سیدبهادر احرامیان، عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: سیاستی که دولت در این شرایط باید پیش بگیرد این است که حجم دخالت خود را در اقتصاد کمتر کند؛ دولت‌ها باید در تنظیم نرخ ارز سیاست درستی در پیش بگیرند و به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کنند.

02 آبان 1395
کد خبر : 4819
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سیدبهادر احرامیان، عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: سیاستی که دولت در این شرایط باید پیش بگیرد این است که حجم دخالت خود را در اقتصاد کمتر کند؛ دولت‌ها باید در تنظیم نرخ ارز سیاست درستی در پیش بگیرند و به بهبود فضای کسب‌وکار کمک کنند.

سیدبهادر احرامیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران

دولت برای خروج از رکود و رونق اقتصادی چه سیاستی باید در پیش بگیرد؟ رکود حاکم بر اقتصاد کشور، اقتصاددان‌ها و دولت را به لزوم اتخاذ سیاست‌های مناسب برای ایجاد اشتغال از طریق توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، کاوش و بررسی برنامه‌های حمایتی کشورهای موفق وادار می‌کند. سیدبهادر احرامیان، عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری به پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «در شرایط حاضر، بهترین کاری که از دولت‌ها انتظار می‌رود این است که حجم دخالت دولت در اقتصاد کمتر شود؛ در همه جای دنیا و در همه کشورهای توسعه‌یافته با اقتصاد پیشرفته الگو این است که دولت در اقتصاد دخالت نمی‌کند؛ کار دولت سیاست‌گذاری است نه بنگاه‌داری.»

چگونه راه را برای بازسازی ساختار اقتصادی کشور باز کرد؟

 این سخن تکرار است؛ بخشی از مشکلات اقتصادی در کشور به ساختارها بازمی‌گردد. این را همه اقتصاددان‌ها و فعالان عرصه اقتصاد می‌گویند؛ اما برای بازسازی مشکلات ساختاری چه باید کرد. چگونه باید از فربه شدن دولت جلوگیری کرد؟ هرچه ساختار قدرت به‌گونه‌ای تنظیم شود که در آن اجماع ملی بیشتر باشد نگاه به منافع ملی پررنگ‌تر، رشوه به صاحبان قدرت کمتر و پوپولیسم کمرنگ‌تر خواهد بود. همه‌چیز بستگی به توازن قوا درصحنه داخلی خواهد داشت. در این فضا، اقتصاد نشاط بیشتری خواهد داشت. احرامیان، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اما راه نشاط اقتصادی را عرصه گسترده برای اقتصاد آزاد می‌داند. او حجم دخالت دولت و نهادهای عمومی غیردولتی را در اقتصاد زیاد و حجم اقتصاد خصوصی را نحیف می‌خواند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: «بزرگ‌ترین حمایت دولت در شرایط فعلی به اقتصاد این است که فضا را برای رقابت و تلاش همه به‌طور یکسان فراهم کند و حجم دخالت خود را به معنای واقعی کمتر کند. در این شرایط بنگاهی سرپا می‌ماند که توان رقابت داشته باشد.»

او نگاهی هم به وضعیت محیط کسب‌وکار در ایران دارد: «رتبه ایران در شاخص وضعیت محیط کسب‌وکار 118 است، یعنی نشان می‌دهد که ازنظر سرمایه‌گذارهای خارجی ایران شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری ندارد. ما باید بتوانیم به ارتقای وضعیت این شاخص‌ها کمک کنیم.»

احرامیان دومین انتظار بخش خصوصی از دولت را توجه به اقتصاد صادرات محور می‌داند. او معتقد است: «الزام اولیه برای تولید صادرات محور، تنظیم نرخ ارز است. در حالی در ایران نرخ ارز در ایران کمتر از نرخ تورم در نظر گرفته می‌شود. این سیاست به سیاست صادرات محور ضربه می‌زند. دولت باید در سیاست تعدیل نرخ ارز، نرخ تورم را در نظر بگیرد.» احرامیان می‌گوید: «دولت‌ها حتی در این وضعیت هم دخالت در شرایط را بر سیاست‌گذاری درست اولویت می‌دهد. این به معنای این است که نگاه پوپولیستی بر نگاه کارشناسانه اولویت دارد.»

در همین رابطه