رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با امضای تفاهم نامه در ازمیر صورت گرفت؛

اتاق های بازرگانی ارومیه و ازمیر ترکیه خواهرخوانده شدند

در حاشیه نشست اتاق های بازرگانی گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه(دی 8) در ازمیر ترکیه، قرارداد خواهرخواندگی اتاق های ازمیر و ارومیه امضا شد.

05 آبان 1395
کد خبر : 4882
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در حاشیه نشست اتاق‌های بازرگانی هشت کشور اسلامی درحال‌توسعه (دی 8) با حضور علی دیلمقانیان،  نایب‌رئیس اتاق ارومیه، قرارداد خواهرخواندگی اتاق‌هاى ارومیه و ازمیر ترکیه برای افزایش همکاری‌های دوطرفه منعقد شد.

هدف از امضای این تفاهم نامه،  افزایش روند سرمایه‌گذاری‌های متقابل، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و اقتصادی در مرکز استان‌های ازمیر و آذربایجان غربی، تسریع درروند همکاری‌های علمی و اقتصادی، توسعه جاده ابریشم و تسهیل در تردد هیئت‌های تجاری و اقتصادی استان‌های آذربایجان غربی و ازمیر ترکیه است.

 امضای تفاهم‌نامه همکارى اتاق ارومیه و دانشگاه اقتصاد و بازرگانی ازمیر

همچنین در نشست اتاق‌های بازرگانی گروه هشت کشور اسلامی درحال‌توسعه، تفاهم‌نامه همکارى اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با دانشگاه اقتصاد و بازرگانی ازمیر براى همکارى مشترک، مطالعه و ظرفیت سنجى تأسیس دانشگاه اقتصاد و بازرگانى در ارومیه و توسط اتاق ارومیه انجام گرفت.

گفتنی است دانشگاه اقتصاد ازمیر در سال 2001 میلادی توسط اتاق بازرگانی ازمیر و انجمن صاحبان صنایع ازمیر افتتاح گردید و اکنون دارای هشت دانشکده تخصصی اقتصاد و بازرگانی بوده و میزبان 128 دانشجو از 62 کشور دنیا بوده و بالغ‌بر ده هزار دانشجو هست.

 برگزاری نشست 2017 اتاق‌های بازرگانی دی 8 در اتاق‌های تبریز و ارومیه

علی دیلمانیان، نایب‌رئیس اتاق ارومیه، طی سخنانی در نشست اتاق‌های بازرگانی هشت کشور اسلامی درحال‌توسعه، ضمن برشمردن ظرفیت‌های تجارى کشورهاى عضو و تأکید بر سهم بالغ‌بر ٢٠ درصدى جمعیت کشورهاى عضو از کل جمعیت جهان گفت: در صورت عزم دولت‌هاى عضو این پیمان بر تسهیل شرایط تجارى بین فعالان اقتصادى، با برشمردن لزوم تدوین استراتژى و نقشه راه براى افزایش حجم مبادلات کشورهاى عضو تصریح داشت که این کشورها به دلیل قرار داشتن در موقعیت‌های ویژه جغرافیاى قاره‌های آسیا و افریقا می‌توانند با استفاده از تجربه کشورهاى توسعه‌یافته و هم‌پیمانان خود مسیر توسعه‌ی این کشورها را مهیا کنند.

نایب‌رئیس اتاق ارومیه با برشمردن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربى در بخش‌های صنعتى و معدنى و کشاورزى و صنایع تبدیلى و جاذبه‌های گردشگرى  و بازرگانى به‌عنوان استانى که طولانی‌ترین مرز زمینى با کشور ترکیه داشته و در مسیر گذرگاه جاده ابریشم داراى موقعیت استراتژیک بی‌نظیری است و تشریح فرصت‌ها و امتیازات سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو، اعلام آمادگى اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ارومیه را براى راه نمائی سرمایه‌گذاران خارجى اعلام داشت .

در پایان این اجلاس ضمن عقد چندین تفاهم‌نامه همکارى، با اعلام آمادگى ورای اعضاى حاضر اتاق‌هاى بازرگانى ارومیه و تبریز به‌طور مشترک به‌عنوان میزبان اجلاس 2017 دی 8 انتخاب شدند.

 گفتنی است نشست 2016 اتاقهای بازرگانی هشت کشور اسلامی در حال توسعه در ازمیر ترکیه برگزار شد و از ایران نیز اتاقهای تهران، ارومیه، تبریز، ارومیه و اصفهان در این نشست حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه