روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق گزارش می‌دهد

آسیا موتور رشد انرژی‌های تجدیدپذیر است

«سال گذشته بیش از نیمی از ظرفیت تولید برق در سرتاسر جهان از طریق انرژی سبز تأمین شده‌است.» این جدیدترین صحبت کارشناسان انرژی است.

04 آبان 1395
کد خبر : 4909
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«سال گذشته بیش از نیمی از ظرفیت تولید برق در سرتاسر جهان از طریق انرژی سبز تأمین شده‌است.» این جدیدترین صحبت کارشناسان انرژی است. بر اساس گزارش گاردین، این اتفاق برای نخستین بار افتاده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده این اتفاق نشان می‌دهد که قدم‌های بزرگی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته شده‌است. این آژانس برآورد کرده که ظرفیت تولید از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر در پنج سال آینده رشدی بیش از بخش نفت، گاز، زغال‌سنگ یا انرژی هسته‌ای خواهد داشت.

اما آنطور که تحلیل‌گران گفته‌اند، در برخی کشورها این روند مشکلاتی خواهد داشت. یکی از این کشورها، بریتانیاست که با روی کار آمدن دولت محافظه‌کار روندی متفاوت را طی خواهد کرد. پیش‌تر گفته می‌شد ظرفیت بریتانیا در انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار بالاست و وزرا می‌توانند با در نظر گرفتن سیاست‌های جدید، وضعیت را به گونه‌ای مساعد تغییر بدهند.

فتیح بیرول رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفته‌است: «ما شاهد تحول و رشد بی‌سابقه انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم. این انقلاب در اقتصادهای نوظهور به صورت جدی‌تر و پررنگ‌تری رخ داده‌است. اما در کشورهای صنعتی هنوز رشد به آنصورت چشمگیر نیست.»

بر اساس گزارش گاردین، چین سردم‌دار انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان است. به دنبال آن نیز ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. اما طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش تقاضا برای برق در اتحادیه اروپا باعث شده رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در این منطقه نیز کمتر شود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که آسیا موتور رشد انرژی‌های تجدیدپذیر است. چین و هند اصلی‌ترین کشورهای آسیایی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. بر اساس آمار، چین به تنهایی 40درصد از بار رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در پنج سال آینده را به دوش خواهد کشید. شاید خیلی‌ها هنوز تصور کنند چین متکی به زغال‌سنگ است اما واقعیت این است که چین موفق شده خودش را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر جلو بیندازد.

در همین رابطه