رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از قدرت زنان در جهان

نقشه جهانی «قدرت زنان» از چه حکایت می‌کند؟

حداقل 12 مورد از قدرتمندترین زنان، دختران و یا همسران رئیس‌جمهورها یا نخست‌وزیران سابق بوده‌اند. این مسئله شامل دو زنی می‌شود که مقام نخست‌وزیری را در بنگلادش برای 23 سال از 50 سال گذشته، در اختیار خود داشته‌اند. بنگلادش، تنها کشور در جهان است که برای این مدت طولانی، زنی به مسند بالای قدرت تکیه زده بوده است.

15 آبان 1395
کد خبر : 5145
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چند روز دیگر، آمریکا می‌تواند اولین رئیس‌جمهور زن را برای خود انتخاب کند. در سراسر جهان، به ندرت پیش می‌آید زنان بتوانند برترین موقعیت‌های شغلی را از آن خود کنند.

مجمع جهانی اقتصاد، اطلاعاتی را درباره زنانی که طی 50 سال گذشته در 144 کشور جهان بر مسند قدرت بوده‌اند، جمع‌آوری کرده است. در طول این زمان، تنها دو پنجم از کل کشورها، زنی را حداقل برای یک سال در راس دولت، حکومت یا قدرت داشته‌اند، البته به جز پادشاهی‌ها.

در نیمی از این کشورها، زمان کلی که زنان رهبر خدمت می‌کنند، کم‌تر از 5 سال است. مانند هیلاری کلینتون، کسی که همسر رئیس‌جمهور پیشین امریکاست، بسیاری از زنان صاحب‌قدرت از تبار سلسله‌های سیاسی بهره برده‌اند.

حداقل 12 مورد از آن‌ها، دختران و یا همسران رئیس‌جمهورها یا نخست‌وزیران سابق بوده‌اند. این مسئله شامل دو زنی می‌شود که مقام نخست‌وزیری را در بنگلادش برای 23 سال از 50 سال گذشته، در اختیار خود داشته‌اند. بنگلادش، تنها کشور در جهان است که برای این مدت طولانی، زنی به مسند بالای قدرت تکیه زده بوده است.

هرلی سندبرگ، یکی ازمعدود زن‌هایی است که یک شغل ارشد مدیریتی را در حوزه تکنولوژی بر عهده دارد. سندبرگ، مدیر اجرایی فیس‌بوک می‌گوید:«دنیا را هنوز مردان می‌چرخانند، من مطمئن نیستم که چندان خوب پیش می‌رود.»

جاستین گرینیگ، وزیر توسعه کانادا یکی از زنان قدرتمند جهان به حساب می‌آید. گرینیگ  در نشست داووس 2016 که نخبگان سیاسی و اقتصادی جهان در آن حضور داشتند، برای اثبات لزوم برابری جنسیتی گفته بود:«هیچ کشوری نمی‌تواند به درستی به سمت توسعه حرکت کند، اگر نیمی از جمعیتش عقب مانده باشد.»

منبع: اکونومیست

موضوعات :
در همین رابطه