رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق زنجان در بزرگداشت روز ملی صادرات:

نباید از صادرات به کشورهای همسایه غافل شویم

رئیس اتاق زنجان: صادرات به کشورهای همسایه بسیار حائز اهمیت‌ است و ما نباید از وجود چنین ظرفیت‏هایی غافل شویم.

16 آبان 1395
کد خبر : 5154
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم روز ملی صادرات در استان زنجان با حضور استاندار و رئیس اتاق زنجان و با تقدیر از یازده صادرکننده نمونه ملی و استانی برگزار شد.

غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق زنجان توجه به بازار کشورهای همسایه را از مهم‌ترین اولویت‎های استان زنجان عنوان و تصریح کرد: صادرات کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما صادرات به کشورهای همسایه بسیار حائز اهمیت‌تر است و ما نباید از وجود چنین ظرفیت‏هایی غافل شویم.

جمیلی با اشاره به بازار گسترده کشور ترکیه و صادرات برخی از محصولات استان به این کشور یادآور شد: نباید از بازار مصرف کشور عراق و همچنین بازار کشورهای شرق ایران و نیز کشور روسیه با توجه میزان جمعیت و مصرف‌گرایی غافل شویم. ازاین‌رو باید از ظرفیت همه تشکل‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد تغییر معنادار در صادرات به کشورهای همسایه و ارتقای جایگاه استان در این راستا استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار صادرکنندگان برتر استان اشاره کرد و گفت: 50 درصد از منتخبین صادراتی استان در سال جاری، برای نخستین بار به‌عنوان واحد برگزیده تجلیل می‌شوند اما امروز شاهد ورود افراد جدیدی در عرصه صادرات استان زنجان هستیم که امیدواریم در سال‎های آینده نیز این روند ادامه یابد.

رئیس اتاق زنجان در ادامه بابیان اینکه رقابت در داخل کشور قدری متوازن و برای همه تولیدکنندگان تقریباً یکسان است، ادامه داد: زمانی که سخن از رقابت با سایر تولیدکنندگان در کشورهای دیگر می‏شود، نحوه حمایت‎ دولت‎ها با یکدیگر به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه نیست. به‌عنوان‌مثال دولت چین یارانه‌های ویژه‌ای را در اختیار صادرکنندگانش قرار می‌دهد که قدرت رقابت‌پذیری شرکت‌های چینی را در مقایسه با همتایان دیگر کشورها بشدت بالا می‌برد.

جمیلی افزود: ما امروز شاهدیم برخی از بانک‎ها برای تجلیل از صادرکنندگان نمونه با یکدیگر رقابت می‌کنند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رقابت بانک‎ها در ارائه خدمات و تأمین منابع مالی صادرکنندگان با یکدیگر باشیم. جمیلی افزود: با توجه به اینکه بانک‎ها به‌منظور ارائه تخفیف یک تا 2 درصدی در نرخ سود تسهیلات به صادرکنندگان مخیر هستند، می‌توانند این مورد را جهت کمک به توسعه و حمایت از صادرکنندگان اعمال کنند.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به طرح «پویش حاتا» خاطرنشان کرد: این طرح در قالب حمایت از تولیدات ایرانی و با همکاری اتاق و شبکه اشراق استان به‌منظور تشویق و  ترغیب مردم استان جهت استفاده از کالای ایرانی اجرا می‌شود.

جمیلی با تأکید بر مصرف کالای ایرانی گفت: ما برای به دست آوردن بازارهای کشورهای زیر 10 میلیون نفر جمعیت تلاش می‎کنیم اما از بازار 80 میلیون نفری خود غافل هستیم، لذا باید در مصرف کالای ایرانی تعصب نشان دهیم حتی اگر کالای ایرانی قدری در کیفیت و قیمت قابل‌رقابت با مشابه خارجی نباشد

در پایان این مراسم از شرکت کال سیمین به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی و شرکت‌های سیم و کابل ابهر، خدمات بازرگانی فرزام تجارت زنگان، سامان شیمی، صانع روی زنجان، جوراب مهیار زنجان، صنایع روی ایرانیان، شیر پاستوریزه پگاه زنجان،سیلس آرا،آرسام گرانیت غرب و همچنین بازرگانی بهروز ضرغام به‌عنوان واحدهای نمونه استانی با اهدا تندیس و جوایزی تجلیل شد.

 

موضوعات :
در همین رابطه