رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مشکلات بانکی با کره‌جنوبی تقریباً حل شده‌است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از به ثمر رسیدن تلاش‌های بانک مرکزی برای برطرف کردن مشکلات بانکی با برخی از کشورها خبر می‌دهد.

17 آبان 1395
کد خبر : 5186
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

از سوئیس گرفته تا مجارستان و بلغارستان؛ سفیر کشورهای خارجی در ایران یکی پس از دیگری به دیدار رئیس اتاق ایران می‌آیند و با او مذاکره می‌کنند. غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران این دیدارها را مثبت ارزیابی می‌کند و امیدوار است که بعد از انجام مراحل مذاکره و رایزنی، مشکلات حل شود و به مرحله اجرا برسیم. او در مورد برخی از کشورها به ویژه کره‌جنوبی بسیار خوشبین است و معتقد است با تلاش‌های بانک مرکزی مشکلات در زمینه فاینانس و روابط بانکی به زودی حل شود. برآورد رئیس اتاق ایران از دیدار با سفرا به صورت کلی مثبت است.

دیدار سُفرا نشانه علاقه کشورها به برقراری روابط تجاری است

سفیر کشورهای مختلف در ایران این روزها بیش از هر زمان دیگری به اتاق ایران می‌آیند تا برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی کشور خود با ایران مذاکره کنند. غلامحسین شافعی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «برآورد مثبتی از دیدار با سفرا داریم. این دیدارها در حقیقت علاقمندی این کشورها را برای ورود به اقتصاد ایران نشان می‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «با توجه به شرایطی که ایجاد شده چنین دیدارهایی می‌تواند منتج به نتایج مطلوبی بشود چرا که امکان مبادله اطلاعات بین کشورها را فراهم می‌کند.»

طبق گفته رئیس اتاق ایران، در مراحل بعدی می‌توانیم شاهد اقدامات عملی‌ترین باشیم. او می‌گوید‌: «در این مذاکرات اولیه بیشتر مرحله رایزنی و تبادل نظر را سپری می‌کنیم. در این مرحله همه علاقمندی خود برای افزایش مبادلات اقتصادی نشان می‌دهند. این ابراز علاقه‌ها در این مدت زیاد بوده و اکنون همه باید همکاری کنند تا این افراد حرف‌ها را به مرحله عمل برسانند.»

البته مشکلات و چالش‌هایی مثلاً در زمینه روابط بانکی و فاینانس وجود دارد. شافعی در مورد این مشکلات می‌گوید: «البته بانک مرکزی ایران با خیلی از این کشورها مذاکره کرده‌است. در مورد بعضی از کشورها نتایج خوبی گرفته شده‌است. در سفری که رئیس‌جمهور به آسیا جنوبی شرقی داشت نتایج مطلوبی به دست آمد و می‌توان تقریباً اینطور گفت که بانک مرکزی مشکلات را حل کرده‌است.» او ادامه می‌دهد: «در بعضی از کشورها مثل کره‌جنوبی تقریباً می‌توانم بگویم که مشکل ما به طور نسبی برطرف شده‌است. من مطمئنم که ادامه این مذاکرات می‌تواند اثرگذار باشد و نتایج خوبی را هم در زمینه بانکی در آینده به عنوان یک ره‌آورد برای ما به وجود بیاورد.»

در همین رابطه