رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

مجله فوربز پیش‌بینی کرد

نفت دوباره 20دلاری می‌شود

از یک‌سو عربستان سعودی تهدید کرده نفت بیشتری تولید و روانه بازار کند و از سوی دیگر امکان دارد فدرال رزرو امریکا در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش بدهد.

17 آبان 1395
کد خبر : 5191
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چالش‌های قیمت نفت پایانی ندارد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از تحلیل فوربز نشان می‌دهد که قیمت نفت می‌تواند به زیر 20دلار در ازای هر بشکه برسد. دلیل تحلیل‌گر فوربز این است که از یک‌سو عربستان سعودی تهدید کرده نفت بیشتری تولید و روانه بازار کند و از سوی دیگر امکان دارد فدرال رزرو امریکا در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش بدهد.

سه ماه است که اعضای اوپک با رفیق جدیدش یعن روسیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند اما هنوز موفق نشده‌اند عربستان سعودی را قانع کنند که استراتژی فریز نفتی را در پیش بگیرد.

این مسئله در دیدار کارشناس‌های اوپک نیز در هفته گذشته کاملاً واضح و مشخص بود. آنجا خصومت‌ها و دشمنی‌ها میان ریاض و تهران دوباره به شکلی پررنگ نمایان شد به این ترتیب بر اساس گزارش رویترز، شانس هرگونه توافق نهایی از بین رفت.

جادوی سعودی و نفت 20دلاری

بر اساس گزارش فوربز، عربستان سعودی و ایران به عنوان دشمنان دیرینه سال‌هاست که با یکدیگر درگیری دارند. این مسئله باعث شده قیمت نفت همیشه در فراز و نشیب باشد. سال گذشته عربستان سعودی جادو کرد و قیمت نفت را به نزدیکی 20دلار در ازای هر بشکه رساند. در این بین ایران با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی دوباره به بازارهای جهانی نفت بازگشت. همه این‌ها دست‌به‌دست هم داد و باعث شد بسیاری از چاه‌های نفتی در امریکا کارشان به تعطیلی کشیده شود.

آن زمان در حقیقت آغاز نخستین جنگ بزرگ بود. اما بازار از جادوی خودش استفاده کرد و قیمت نفت را دوباره به بالای 50دلار در ازای هر بشکه رساند. اکنون ایران و عربستان سعودی خودشان را آماده جنگ بزرگِ بعدی کرده‌اند. عربستان سعودی از اوپک می‌خواهد ترفند قدیمی‌اش را دوباره استفاده کند تا قیمت نفت را بالا ببرد. در واقع آن‌ها تلاش می‌کنند که به سردم‌داری آرامکوی سعودی کار را اجرایی کنند. اما ایران قصد دارد این برنامه‌ها را به گونه دیگری پیش ببرد؛ این کشور سعی دارد در بازی اوپک استثنا باشد و بر خلاف بقیه اعضا، تولید نفت خود را افزایش بدهد تا دوباره به سهم‌از دست رفته خود برسد.

معامله‌گران نمی‌توانند بیش از این صبر کنند و قیمت نفت در فاصله 40 تا 60دلار در ازای هر بشکه در نوسان بوده‌است. نفت دبلیوتی‌آی که شاخص نفتی ایالات متحده امریکاست روز جمعه به قیمت 44دلار در ازای هر بشکه در بازارهای جهانی معامله شد.

اگر تا پایان این ماه (30نوامبر) کسی به توافق دست پیدا نکند باید انتظار قیمت‌های بسیار پایینی برای نفت داشت. احتمالاً در ماه‌های آینده وضعیت عرضه و تقاضا اوضاع را به هم ریخته می‌کند.

تولیدکنندگان نفت همچنان انبوه بشکه‌های نفت را روانه بازار می‌کنند و این صنعت را به سمت ورشکستگی هدایت می‌کنند. این مسئله می‌تواند قیمت نفت را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد. اوضاع اقتصاد جهان به ویژه ایالات متحده امریکا نیز قیمت نفت را متأثر می‌کند و آن به سمت 20دلار در ازای هر بشکه هدایت می‌کند. به این ترتیب باید انتظار جنگی خونین در بازار نفت داشته باشیم اما پیروز این جنگ چه کسی است؟

موضوعات :
در همین رابطه