رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بررسی اقتصاد لبنان به بهانه سفر هیات ایرانی به این کشور

جنگ سوریه با اقتصاد لبنان چه کرده است؟

مسائل اقتصادی و اجتماعی لبنان متاثر از بحران سوریه است که شش سال از آن می‌گذرد. گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که 1.5 میلیون سوری از زمان شروع جنگ در مارس 2011 در لبنان پناهنده شده‌اند و یک چهارم جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند.

17 آبان 1395
کد خبر : 5204
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 امروز لبنان میزبان هیات سیاسی-اقتصادی ایران خواهد بود.  هفته گذشته، پس از دو سال کشمکش سیاسی در لبنان، میشل عون، نامزد مورد حزب الله به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد. ظریف نخستین مقام بلند پایه خارجی است که پس از انتخاب عون به ریاست جمهوری به این کشور سفر می‌کند. 

کمبود مواد خام صنعتی و وابستگی محض به کشورهای عربی برای تهیه نفت باعث شده تا لبنان نتواند در فعالیت‌های مهم صنعتی مشارکت داشته باشد. با این اوصاف صنعت لبنان محدود به مشاغل کوچکی همچون مونتاژ و بسته‌بندی مواد وارداتی شده است. بر اساس آمار گمرک میزان واردات از لبنان به ایران در سال 93 حدود 35 میلیون دلار و صادرات از ایران به این کشور در همین سال حدود 79 میلیون دلار بوده است.

یکی از مسائل مهمی که لبنان با آن مواجه است مسائل اقتصادی و اجتماعی متاثر از بحران سوریه است که شش سال از آن می‌گذرد.  گزارش بانک جهانی حاکی از آن است که 1.5 میلیون سوری از زمان شروع جنگ در مارس 2011 در لبنان پناهنده شده‌اند و یک چهارم جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند.

ارزیابی بانک جهانی این است که جنگ باعث بروز فقر در لبنان و گسترش نابرابری درآمد شده است. بر اساس این گزارش، درنتیجه بحران سوریه حدود 200 هزار لبنانی به سمت فقر کشانده شده و به یک‌میلیون فقیر سابق این کشور اضافه شده‌اند.

رشد تولید ناخالص داخلی لبنان در سال 2015 حدود 1.3 درصد برآورد می‌شود که در سال 2014 حدود 1.8 درصد بوده است. این رقم در سال 2016 مجدد به 1.8 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم لبنان نیز در سال 2014 معادل 1.2 درصد بوده است. این رقم  در سال 2015 به 3.7 درصد افت کرده و در سال 2016 شاهد نرخ تورم 1.5 درصدی است.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که لبنان در میان کشورهای بدون تولید نفت در منطقه رشد معقولی بین سال‌های 2015 تا 2017 داشته باشد.

اختلافات گروهی در لبنان روی دو سطح سیاسی و اقتصادی آن تاثیر گذاشته است. در سطح سیاسی باعث شده که انتخابات ریاست جمهوری آن دو سال به تعویق افتد و در سطح اقتصادی نیز، موسسات خصوصی و دولتی هیچ کارایی یا رشد چشمگیری نداشته‌اند.

گردشگر مخصوصا از کشورهای حوزه خلیج‌فارس کاهش‌یافته است. این مساله به دستورالعمل‌های دولت‌های خلیج‌فارس و مقامات محلی به شهروندان خود برای اجتناب از سفر به لبنان به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی نسبت داده می‌شود.

نرخ متوسط تعرفه لبنان 7.1 درصد است و بنگاه‌های دولتی در بسیاری از بخش‌ها ازجمله برق و مخابرات فعال هستند. بانکداری آن توسعه نسبتا خوبی در منطقه داشته است. اما با تمام این اوصاف بخش مالی لبنان به دلیل ناامنی سیاسی این کشور تحت فشار است.

در همین رابطه