شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری ایران از بزرگ‌ترین خبر نفتی روز جهان

«توتال» رسما به ایران آمد

بعد از دوران تحریم‌ها، این اولین باری است که یک شرکت بزرگ غربی در حوزه انرژی با تهران قرار داد بسته است.با اجرای این پروژه، ظرفیت تولید نفت ایران 1.8 میلیارد فوت مکعب در هر روز معادل 370 هزار بشکه نفت، افزایش خواهد یافت که خروجی آن در شبکه نفتی ایران وارد می‌شود.

18 آبان 1395
کد خبر : 5234
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

انتخابات امریکا امروز در حال برگزاری است و صفحه اول بیشتر خبرگزاری‌های جهان به آن اختصاص یافته است. اما خبر مهم دیگری نیز در کنار آن منتشر شده که مربوط به ایران می‌شود. مراسم امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال و CNCP چین امروز با حضور بیژن زنگنه برگزار شد. این قرارداد نه تنها برای ایران، بلکه برای تمام جهان نیز اهمیت داشته است.

سی‌ان‌ان‌ مانی، امروز یکی از تیترهای برتر خود را با محور ایران انتخاب کرده و نوشته است:

روز انتخابات، نوسان بازار سهام، قرارداد بزرگ توتال با ایران

رای‌گیری امریکا: امریکایی‌ها امروز آرایشان را در صندوق می‌اندازد و تاجران از نزدیک به این انتخابات چشم دوخته‌اند. بر اساس نظرات کارشناسان اقتصاد کلان، اگر کلینتون پیروز شود، شاخص سهام امریکا 2 درصد رشد خواهد کرد. اما برعکس، اگر ترامپ پیروز شود، بازار سهام امریکا 8 درصد سقوط خواهد کرد.

در حال حاضر، شاخص آتی سهام امریکا به خاطر تجارت با بازارهای اروپایی، در سکون است.

اما بازارهای آسیا نیز به چیزی که در روز انتخابات امریکا اتفاق بیفتد، وابسته‌اند و به خاطر خبرهای خوبی که از پیروزی کلینتون می‌رسید، روز دوشنبه با سود بسته شدند.

قرار داد ایران با توتال:غول فرانسوی انرژی، امروز قراردادی را با شرکت ملی ایران برای توسعه میدان نفتی پارس جنوبی، دومین ذخیره بزرگ جهان، امضا کرد.

توتال در این پروژه، 50.1 درصد سود خواهد برد. برای اولین فاز این پروژه نیز 2 میلیارد دلار ارزش برآورد شده است.

ایران بعد از آنکه امریکا و دیگر کشورهای جهان، تحریم‌‌هایشان را لغو کردند، تولید نفت خود را افزایش داده است. البته بسیاری از کسب‌وکارهای ایران هنوز در تحریم باقی مانده است.

توتال اولین قرارداد انرژی غرب با ایران را در دوران پساتحریم امضا کرد

رویترز نیز چنین از قرارداد ایران و توتال گزارش داده است:

بعد از دوران تحریم‌ها، این اولین باری است که یک شرکت بزرگ غربی در حوزه انرژی با تهران قرار داد بسته است. توتال نیز در روز سه‌شنبه، این قرارداد را تایید کرده است.

توسعه پارس جنوبی، در دو مرحله دنبال خواهد شد که هزینه اولین مرحله آن، 2 میلیارد دلار برآورد شده است. گاز تولید شده نیز شبکه گازی ایران را تغذیه خواهد کرد.

این شرکت فرانسوی، پیش از این نیز برای توسعه فاز 2 و 3 پارس جنوبی پیش از انکه در سال 2010 ایران تحت تحریم قرار بگیرد، نقشی کلیدی ایفا کرده است.

شرکت‌های خارجی به دلیل ذخایر عظیم نفت و گاز ایران، علاقه زیادی دارند که به این کشور وارد شوند و فعالیت کنند. با این حال تا کنون علی‌رغم لغو تحریم‌ها، کم‌تر توانسته‌اند به این کشور هجوم ببرند.

پاتریک پویان، مدیر عامل این شرکت که در سال‌های اخیر تصمیم‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری گرفته است، می‌گوید:«چارچوب تجاری جذابی وضع شده است.»

توتال گفته است که از این پروژه، 50.1 درصد سود خواهد برد. پتروپارس، شرکتی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران 19.9 درصد و شرکت دولتی نفت چین نیز 30 درصد سود خواهند برد.

 با اجرای این پروژه، ظرفیت تولید نفت ایران 1.8 میلیارد فوت مکعب در هر روز معادل 370 هزار بشکه نفت، افزایش خواهد یافت که خروجی آن در شبکه نفتی ایران وارد می‌شود.

توتال این پروژه را منطبق با قوانین ملی و بین‌المللی پیش خواهد برد و سرمایه‌گذاری آن بدون استفاده از فاینانس بانک‌ها صورت خواهد گرفت.

در همین رابطه