در شب ميلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، برای سلامتی سیدابراهیم رئیسی و همراهان دعا کنیم

رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

15 نکته سخنرانی آخوندی در سیستان و بلوچستان

مناطق آزاد به محل ورود کالاهای بی کیفیت به کشور تبدیل شده است

به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برخی افراد تصور می کنند به محض ایجاد منطقه آزاد آن منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می شود. برخلاف تصور اذهان، مناطق آزاد به محل ورود کالاهای بی کیفیت به کشور تبدیل شده است.

20 آبان 1395
کد خبر : 5270
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برخی افراد تصور می کنند به محض ایجاد منطقه آزاد آن منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می شود. برخلاف تصور اذهان، مناطق آزاد به محل ورود کالاهای بی کیفیت به کشور تبدیل شده است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

عباس آخوندی چهارشنبه شب در پانزدهمین نشست راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان سخنرانی کرد. 15 نکته صحبت های او در این نشست به شرح زیر است:

1. مناطق آزاد کشور به جز کیش که در بخش گردشگری فعال بوده، بقیه آنها نقش بسیار مهمی در تولید و صادرات نداشته اند.

2. در مناطقی همانند چابهار که مبنا توسعه صادرات است باید اصل را بر این موضوع قرار داد و پایه را برمناطق ویژه اقتصادی استوار کرد.

3. برخی افراد تصور می کنند به محض ایجاد منطقه آزاد آن منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می شود. برخلاف تصور اذهان مناطق آزاد به محل ورود کالاهای بی کیفیت به کشور تبدیل شده است.

4. با توجه به اینکه مناطق آزاد دروازه ورود کالاهای خارجی به کشور است باید مناطق ویژه اقتصادی که نقش مهمی در تولید دارند مورد توجه قرارگیرد.

5. عمران و آبادانی به تنهایی نمی تواند توسعه ایجاد کند . عمده ترین ثروت سیستان و بلوچستان با وجود بیش از 12 هزار دانشجو و نیروهای توانمند، میراث تاریخی، اجتماعی و اقتصادی آن است.

6. توسعه سیستان و بلوچستان بدون در نظر گرفتن افغانستان، پاکستان و شبه قاره هند امکان پذیر نیست.

7. با وجود شبکه ارتباطی بسیار عمیق تمدنی و تاریخی بین مردمان این دیار با کشورهای همسایه می توان در توسعه منطقه از این ظرفیت ارزشمند به بهترین نحو بهره گرفت.

8. سیستان و بلوچستان در واقع به عنوان مرز تمدنی می تواند نقطه اتصال ایران با آسیای میانه، شبه قاره هند و سایر نقاط مهم تجاری و اقتصادی دنیا باشد.

9. سیستان به عنوان دروازه ورود به افغانستان نقش ترانزیتی بسیار بسیار مهمی را ایفا می کند و وجود چاه نیمه امکان توسعه کشاورزی و صنعتی را برای منطقه فراهم کرده است.

10. شهرستان های مختلف سیستان و بلوچستان نظیر زاهدان با دارا بودن ماهیت تجاری نقش مهی در تبادلات اقتصادی، ایرانشهر در کشاورزی، چابهار در حوزه دریایی و شیلاتی می توانند نقش مهمی در توسعه داشته باشند.

11. هر نوع برنامه ریزی در سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با دریای عمان و 2 کشور افغانستان و پاکستان باید برمبنای تسهیل ارتباط با این کشورها باشد.

12. با توجه به اینکه احداث خط ریلی چابهار- خواف با بیش از هزار کیلومتر به 6.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد باید این منابع از طریق سرمایه گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی تامین شود تا نقش این شبکه مهم ریلی در مبادلات اقتصادی دیده شود.

13. راه آهن چابهار به زاهدان با سرعت بسیار خوب در دست ساخت است که امیدواریم با تامین منابع بین المللی این خط تا استان خراسان گسترش یابد تا به شبکه ریلی وصل شود.

14. در سیستان و بلوچستان هنوز کلانشهر بزرگ نداریم. این مهم به عنوان مزیت محسوب می شود و اگر بتوانیم یک ماموریت برای شهرها تعریف کنیم تاثیر بسزایی در اقتصاد مقاومتی دارد.

15.  فرودگاه زاهدان به عنوان فرودگاه تراز اول در منطقه پس از راه اندازی باند دوم آن ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر بوئینگ 747 و ایرباس 350 را خواهد داشت و می تواند به عنوان فرودگاه منطقه ای مورد استفاده قرار گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه