رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضورمعاون علمی رئیس‌جمهور در اتاق یاسوج بررسی شد؛

شرکت‌های دانش‌بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟

نشست بررسی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در اتاق یاسوج برگزار شد.

24 آبان 1395
کد خبر : 5285
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست بررسی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در اتاق یاسوج برگزار شد.

نائب رئیس اتاق یاسوج در ابتدای این نشست گفت: تفکر خلاقانه امروزه به‌عنوان تضمین‌کننده بقاء بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد توان رقابت هم در عرصه بازار داخلی و هم در عرضه بازار جهانی به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌شده است.

 چنگیز هاشمی بیان کرد: در راستای شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل که به عنوان شعار سال توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نیازمند ایجاد نهادهای اجتماعی و حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فن‌آوری تحت عنوان پارک‌های علم و فن‌آوری هستیم.

وی ادامه داد: درون‌گرایی و برون‌زایی اقتصاد تنها برپایه فعال کردن نیروهای استانی و تنها با اتکا به قابلیت‌ها و شایستگی بخش خصوصی امکان‌پذیر است؛ تحقق این امر نیز همراهی بخش دولتی را می‌طلبد.

هاشمی افزود: رسالت این پارک‌ها از طریق مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان باهدف افزایش ثروت در جامعه بوده که متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون قادر به ایفایی نقش و عمل به رسالت و مأموریت خود نبوده است.

وی ادامه داد: جوان بودن استان کهگیلویه و بویر احمد و عدم توسعه همه‌جانبه در استان، خودبه‌خود یک عقب‌ماندگی تاریخی را با خود به همراه دارد که این باعث ایجاد یک شکاف بزرگ بین کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان‌های کشور شده است. ترمیم و پر کردن این شکاف از طریق ایجاد و حمایت از پارک فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند گامی مؤثر در تغییر چهره استان باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق یاسوج تدوین یک برنامه راهبردی هم در سطح استراتژیک و هم در سطح عملیات و اجرای مباحث پارک‌های فناوری و مراکز رشد را درخواست بخش خصوصی استان دانست و افزود: اگر به فرآیند بحث کارآفرینی توجه کنیم این فرآیند از خلاقیت شروع می‌شود و منجر به نوآوری و نهایتاً کارآفرینی خروجی این فرآیند خواهد بود که قابلیت تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی را در بردارد.

هاشمی افزود: در این استان ورودی این فرآیند می‌تواند منابع خدادادی و ذهن نوپای جوانان تحصیل‌کرده باشد. ما خواهان ایجاد باشگاه خلاقیت، کلینیک‌های رفع موانع خلاقیت، تورهای تخصصی در رابطه با خلاقیت و نوآوری و حتی انجام مسابقات و تشویق، ترفیع و ترویج فرهنگ خلاقیت در دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستیم که انتظار داریم این سازوکارها فراهم شود.

نائب رئیس اتاق یاسوج ادامه داد: امکان ایجاد ارتباط و شبکه کردن پارک فناوری استان با بقیه پارک‌های فناوری کشور از طریق انتقال تجربیات و دانش خواسته دیگری است که می‌تواند به تقویت این مهم بپردازد، وی ادامه داد: بحث استعدادیابی، آموزش، هدایت نیروهای خلاق و سازمان‌دهی این نیروها و کمک به ورود به فضای کسب‌وکار مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی یکی از الزامات این استان هست.

حمایت از شرکت های دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از ارائه سبد تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: امروز دیگر صادرات مواد خام کارساز نیست و باید به سمت ایجاد صنایع تبدیلی حرکت کنیم.

سورنا ستاری در این نشست هدف از سفر به این استان را بررسی مشکلات از نزدیک و پیگیری مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم هرماه یک‌بار به یاسوج سفر کنیم.

وی افزود: تلقی غلطی که از بحث کارآفرینی وجود دارد این است که فکر می‌کنیم همه منابع در اختیار دولت است و دولت باید اشتغال ایجاد کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه زیست‌بوم و فضای کسب‌وکار باید در این استان شکل بگیرد، تصریح کرد: این مسائل نیز با وام و تسهیلات حل نمی‌شود، بلکه تنها راهکار این مشکل، شکل‌گیری فرهنگ کارآفرینی در این استان است.

ستاری عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد ازلحاظ منابع طبیعی فوق‌العاده است، تنوع گیاهان دارویی این استان از اروپا بیشتر بوده و بخش کشاورزی و گیاهان دارویی یکی از پتانسیل‌های توسعه این استان است.

وی گفت: ما باید این استان را بر اساس ظرفیت‌های ذاتی توسعه دهیم؛ حدود ۵۷ هزار دانشجو در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸ هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند که یک پتانسیل خوب برای این استان محسوب می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کار دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های استان باید حل مشکلات باشد، ادامه داد: ما از پروژه‌ای که در جهت پژوهش باشد، حمایت می‌کنیم، اما بودجه ها را تلف نمی کنیم بلکه به ازای محصول، تسهیلات ارائه می‌دهیم.

ستاری با بیان اینکه چند مشکل بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، یکی از مهم‌ترین این مشکلات را نبود پارک علم و فناوری عنوان و اظهار کرد: جای تأسف که پارک علم و فناوری در این استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یک اراده داخلی باید برای راه‌اندازی این پارک در استان وجود داشته باشد، ادامه داد: نباید خودمان را علاف ساختمان‎سازی کنیم، بلکه باید از ظرفیت‌های ذاتی مانند گیاهان دارویی و منابع طبیعی استفاده شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: در بحث اختراعات، وام یکی از سم‌هایی است که به مخترع داده می‌شود، زیرا مخترعان ما اصول رقابت در بازار را نمی‌دانند، مخترعان ما می‌خواهند اختراعات خود را تجاری‌سازی کنند، اما از این موضوع آگاه نیستند که ساختن دستگاه ۱۰ درصد مسیر بوده و ۹۰ درصد مسیر باقیمانده تجاری‌سازی است که تنها با وام انجام نمی‌شود.

ستاری عنوان کرد: در این شرایط بحث وی.سی جواب می‌دهد، این سیستم از گذشته در بازار ما وجود داشته که باید از روش سنتی به مدرن تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان سبد تسهیلات ارائه می‌دهیم، افزود: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان قابل دفاع نیست و کمبود این شرکت‌ها، نشان‌دهنده وجود یک مشکل در استان است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با ابراز تأسف از اینکه راه‌اندازی پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد به علت نبود زمین معطل‌مانده گفت: این پارک، باید هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود و برای این کار می‌توان از ساختمان‌های موجود استفاده کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به وجود ۷۳۹ عضو هیئت‌علمی در این استان، ادامه داد: این تعداد عضو هیئت‌علمی باید حداقل بتوانند ۲۰۰ مورد از مشکلات این استان را حل کنند.

 

موضوعات :
در همین رابطه