رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

در نشست روسای کمیسیون‌های اتاق ایران مطرح شد:

تأکید بر افزایش اثرگذاری کمیسیون‌های اتاق ایران بر اقتصاد کشور

اثربخشی غیرقابل توجه نظرات کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در دولت و جلسات تصمیم‌گیری کشور مهم‌ترین دغدغه‌ای بود که در تازه‌ترین جلسه روسای کمیسیون‌ها مطرح شد.

22 آبان 1395
کد خبر : 5309
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در تازه‌ترین نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران اصلاح ساختار و شیوه‌نامه اداره کمیسیون‌ها مدنظر قرار گرفت.

این جلسه با حضور محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران برگزار شد که درپی حضور غلامحسین شافعی به عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی، نظارت راهبردی بر کمیسیون‌های اتاق ایران را به عهده گرفته است. انصاری گفت: ضعف جدی کمیسیون‌ها اثرگذاری ناچیز آنها در اقتصاد و تصمیمات کشوری است که علی‌رغم تأکیدات قانونی و ظرفیت بالای علمی آنها محقق نشده است.

نائب رئیس اتاق ایران ناهماهنگی را دلیل اصلی این ضعف عنوان کرد و افزود: هدف اصلی هیات‌رئیسه اتاق ایران ارتقای بهره‌وری و میزان اثرگذاری کمیسیون‌هاست. شاید بتوان از طریق تشکیل یک گروه کوچک‌تر از منتخبان هیات‌رئیسه کمیسیون‌های نوزده‌گانه اتاق به‌عنوان رابط بین آنها و هیات‌رئیسه تا حدودی از میزان این ناهماهنگی‌ها کاست.

انصاری با نگاهی به تحولات اخیر اقتصاد ایران و پررنگ شدن جایگاه اتاق و بخش خصوصی در کشور، بالا بردن میزان بهره‌وری و کارآیی کل اتاق ایران را اقدامی ضروری دانست.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران که در دوره هفتم وظیفه نظارت راهبردی بر کمیسیون‌ها را بر عهده داشت، تصریح کرد: اقدامات زیادی برای تقویت جایگاه کمیسیون‌ها در اتاق طی دوره گذشته با همت خود کمیسیون‌ها و حمایت‌های هیئت‌رئیسه آن دوره انجام شد. به‌طور حتم حضور آقای انصاری که از لحاظ تجربه و دانش در سطح بالایی قرار دارند، می‌تواند بیش از پیش کارگشا باشد.

وی از قرار گرفتن برنامه اصلاحات ساختاری اتاق در دستورکار هیئت‌رئیسه خبر داد و یادآور شد در این رابطه باید جایگاه کمیسیون‌ها در سطح بالایی تقویت شود. با تعیین ناظر راهبردی جدید به آینده این مسیر امیدوار هستیم.

ارائه گزارش از فعالیت‌های کمیسیون آب، محیط‌ زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در مورد معرفی بهتر اقتصاد سبز در کشور و اثرات و پیامدهای آن بر اقتصاد، موضوعی اول این جلسه بود.

بر اساس اظهارات محمدحسین شریعتمدار، رئیس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران، فعالیت‌های زیست‌محیطی بر مبنای توجیهات اقتصادی راهکاری است که در بیشتر کشورهای توسعه یافته موردتوجه قرار گرفته و از آن به‌عنوان اقتصاد سبز یاد می‌کنند.

وی افزایش اشتغال که امروز از چالش‌های جدی کشور است را به‌عنوان مهم‌ترین نتیجه حرکت به سمت اقتصاد سبز برشمرد و تأکید کرد: برای تحقق توسعه پایدار، اقتصاد سبز به‌عنوان یکی از ارکان اصلی شناخته می‌شود. در این وادی تعامل بین دولت و بخش خصوصی بسیار مهم است. اصلاح سیاست‌ها و مقررات مربوط به این حوزه و اعمال برخی مشوق‌ها به‌منظور توسعه شاخصه‌ای اقتصاد سبز نیز از دیگر مواردی هستند که باید اجرایی شوند.

این فعال اقتصادی، فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه را از دیگر مواردی عنوان کرد که همکاری دولت و بخش خصوصی را می‌طلبد.

در ادامه، کمیسیون‌های احداث و خدمات فنی و مهندسی، آب و محیط ‌زیست، انرژی، بازار پول و سرمایه، بازرگانی داخلی، توسعه صادرات، جوانان و کارآفرینی و حمایت قضائی و مالکیت فکری گزارشی از عملکرد خود ارائه دادند.

در پایان مقرر شد کمیسیون‌ها نظرات پیشنهادی خود را در مورد اصلاح شیوه‌نامه اداره کمیسیون‌ها به‌صورت کتبی در اختیار دبیرخانه قرار دهند.

در همین رابطه