رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران عنوان شد؛

پنجره واحد تجارت فرامرزی بدون نظرخواهی از متخصصان حمل و نقل طراحی شده است

اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران تازه‌ترین نشست خود را با محوریت بررسی پنجره واحد تجارت فرامرزی برگزار کردند.

24 آبان 1395
کد خبر : 5340
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران تازه‌ترین نشست خود را با محوریت بررسی پنجره واحد تجارت فرامرزی برگزار کردند.
امید ملک، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران در مورد پنجره واحد تجارت فرامرزی(EPL)، گفت: این سامانه علی‌رغم هم امکانات و فوایدی که برای حاکمیت داشته است، هزینه زیادی را به بخش خصوصی تحمیل کرده است به طوری که تنها در بندر شهید رجایی در طول یک ماه، 28 ساعت کاری، این سامانه قطع بوده و ارایه خدمات نمی کرده است.

ملک در مورد روند ایجاد این سامانه گفت: در همه نقاط دنیا چنین سامانه‌هایی ابتدا در حالت آزمایشی و تست شده، رونمایی می‌شوند و در مرحله بعد و پس از گرفتن نظرات و مشورت‌های اصلاحی، نهایی می‌شود در حالی که در این سامانه مرحله آزمایشی نادیده گرفته شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران همچنین افزود: مشکل اصلی این سامانه این است که اطلاعات حمل و نقل طراحان این سامانه کم بوده است و نه تنها متخصصان حمل و نقل به طراحی این سامانه مبادرت نکرده‌اند بلکه از متخصصان و فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل هم نظرخواهی نشده است.

در بخش دیگری از نشست کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران، امیر قائدی حیدری، کارشناس بازرگانی دریایی گزارشی در مورد ظرفیت‌های بندر چابهار و مقایسه آنبا بندر گوادر پاکستان ارایه کرد.

حیدری در بیان ظرفیت‌های بندرچابهار گفت: بندر چابهار از موقعیت ممتاز تجاری و ترانزیتی میان هند و افغانستان و آسیا میانه برخوردار است و همچنین اقتصاد 4.5 میلیارد دلاری آسیای میانه فرصت زیادی را برای چابهار به وجود می‌آورد. وی افزود: چابهار اولین بندر ورودی به آب‌های ایران است و به آب‌های اقیانوسی دسترسی دارد. همچنین علاوه بر داشتن ظرفیت‌های بالا در بخش معدن و دوری از منطقه پرتنش خلیج فارس و تنگه هرمز، از شرایط آب و هوایی مناسبی در مقایسه با سایر بانادر جنوبی کشور برخوردار است.

این کارشناس بازرگانی دریایی در مقایسه دو بندر چابهار و گوئادر گفت: بندرچابهار به ترکمنستان نزدیک‌تر است و بندر گوادر به ازبکستان و تاجیکستان. 

حیدری در مورد راه‌های ارتباطی چابهار گفت: چابهار هیچ راه‌آهن و فرودگاهی ندارد و این موضوع در کنار عوامل دیگر مانع از توسعه یافتگی این منطقه شده‌اند.

این کارشناس بازرگانی دریایی در مورد مزیت‌های چابهار گفت: در صورت توسعه چابهار و آوردن حجم تجارت خارجی چندین کشور دیگر به چابهار، این منطقه می‌تواند به نقطه امنی برای کشور تبدیل شود.

 

در همین رابطه