رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق زاهدان در نشست با سفیر پاکستان عنوان کرد

پیشنهاد بازنگری در تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان برای افزایش مبادلات دوکشور

سفیر پاکستان در ایران معتقد است؛ اگر روابط اقتصادی بین دو کشور به سمت تجارت و قراردادهای آزاد حرکت کند ضمن ارتقا و پیشرفت روابط تجاری دیگر قاچاق جایگاهی نخواهد داشت.

25 آبان 1395
کد خبر : 5359
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر پاکستان با حضور در اتاق زاهدان با فعالان اقتصادی استان سیستان و بلوچستان دیدار کرد.

رئیس اتاق زاهدان در دیدار با سفیر پاکستان گفت: ایران سرشار از انرژی و پاکستان تشنه انرژی است و پاکستان می‌تواند فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی خود را از ایران تهیه کند. عبدالحکیم ریگی افزود: با توجه به نزدیکی دو کشور ایران و پاکستان و وجود اشتراکات فرهنگی، امنیت، امکانات، زیربناها و سهولت در انتقال کالا و مبادلات دو طرف، خرید فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از ایران برای تجار و بازرگانان پاکستان مقرون‌به‌صرفه تر و راحت‌تر است.

رئیس اتاق زاهدان با اشاره به عملکرد ضعیف دیپلماسی ایران و پاکستان جهت گسترش روابط تجاری افزود: اگر بخواهیم به اهداف دولتمردان دو کشور در رسیدن به تجارت پنج میلیارد دلاری برسیم، باید بهترین بهره را  از ظرفیت‌ها ببریم.

ریگی بر صادرات برق به پاکستان تأکید کرد و گفت: راه‌اندازی نمایشگاه‌های مختلف در دو کشور پاکستان و ایران به‌ویژه در سیستان و بلوچستان افزایش مبادلات اقتصادی را در پی دارد.

وی با اشاره به قابلیت و ظرفیت‌های فراوان چابهار گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران پاکستانی در این بندر مهم و استراتژیک هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند که ضروری است در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زاهدان از راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در آینده در میر جاوه خبر داد و افزود: راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی ظرفیت خوبی برای افزایش مبادلات میان دو کشور دوست و همسایه است.

ریگی با تأکید بر لزوم کاهش تعرفه‌ها میان ایران و پاکستان گفت: اگر تعرفه‌ها کاهش یابد شاهد افزایش مبادلات تجاری و بسته شدن بازار قاچاق کالا خواهیم بود. وی افزود: در سفری که به همراه ریاست‌جمهور به کشور پاکستان داشتیم بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی زاهدان را به طرفین تقدیم کردیم که مورد استقبال مسئولین دو کشور قرار گرفت. در این بسته پیشنهادشده است کالاهای تعرفه ترجیحی دو کشور موردبازنگری قرار گیرد و از نظر تعداد، کاهش و از نظر ارزش، افزایش یابد.

روابط اقتصادی ایران و پاکستان به سمت تجارت و قراردادهای آزاد حرکت کند

آصف علی‌خان درانی، سفیر پاکستان در ایران هم برافزایش روابط دو کشور از طریق هوایی، دریایی و ریلی تأکید کرد و گفت: هراندازه مردم دو کشور ارتباط بیشتری باهم داشته باشند، اقتصاد و تجارت در منطقه رونق بیشتری پیدا می‌کند. وی افزود: اگر روابط اقتصادی بین دو کشور به سمت تجارت و قراردادهای آزاد حرکت کند ضمن ارتقا و پیشرفت روابط تجاری دیگر قاچاق جایگاهی نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان مشترکات فراوانی در زمینه فرهنگی، مذهبی، سیاسی، تاریخی دارند که بسیار ارزشمند است و هم‌اینک نیز می‌توان از آن در راستای گسترش روابط بهره گرفت.

سفیر پاکستان در ایران گفت: بر اساس توافق انجام‌شده میان دکتر روحانی و نواز شریف قرار است سقف تجارت میان پاکستان و ایران به پنج میلیارد دلار برسد که هدف از سفر ما به سیستان و بلوچستان تسریع در تحقق این موافقت‌نامه است.

درانی بابیان اینکه در زمینه برق و گاز پیشرفت‌های خوبی میان دو کشور حاصل‌شده است، گفت: قرار است در دو هفته آینده هیاتی از پاکستان برای خرید برق به ایران سفر کند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌هایی در پاکستان و ایران گفت: برگزاری نمایشگاه در دو کشور کار پسندیده‌ای است به‌طوری‌که مقررشده 21 تا 28 فوریه نمایشگاه ایران در کراچی و همین‌طور از چهارم تا هفتم مارس نیز نمایشگاه پاکستان در تهران برگزار شود.

سفیر پاکستان در ایران افزود: با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه درصددیم آن را بعد از سطح ملی در سطح استانی و شهرستانی در میرجاوه و تفتان برپا کنیم و همین‌طور برعکس برگزاری نمایشگاه‌هایی از سیستان و بلوچستان در پاکستان برپا شود که سطح روابط دو کشور را افزایش می‌دهد.

درانی با اشاره به راه‌اندازی مرز تجاری مشترک ریمدان و پیشین در چابهار آن را گامی ارزنده در افزایش روابط میان دو کشور دانست و افزود: با توجه به اهمیت این دو مرز در خصوص تأسیسات و ساختارهای لازم در پاکستان نیز پیگیری خواهیم کرد تا روابط گسترش یابد.

وی با اشاره به اهمیت دو بندر گوادر و چابهار گفت: توجه به زیرساخت‌ها و تجهیزات موردنیاز در این دو بندر مهم به‌عنوان خواهرخوانده زمینه‌ساز افزایش ارتباطات است.

درانی بر اتصال خط ریلی بین چابهار و گوادر تأکید کرد و آن را ازجمله ضروریات منطقه دانست و گفت: با توجه به جمعیت بیش از 290 میلیون نفری دو کشور ایران و پاکستان باید این روابط در بخش‌های مختلف اقتصادی افزایش یابد.

وی پیشنهاد راه‌اندازی اتاق بازرگانی کویته و زاهدان را موضوعی مهم دانست و بر پیگیری آن تأکید کرد.

سفیر پاکستان در ایران با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضاشده میان دو کشور گفت: این تفاهم‌نامه‌ها یک چهارچوبی را پیش روی دو کشور قرار می‌دهد که می‌توان بر اساس آن به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کرد.

وی بر مرغوبیت و کیفیت برنج پاکستان تأکید کرد و گفت: این کشور با توجه به تولیدات مرغوب این محصول آمادگی دارد برنج موردنیاز ایران را تأمین کند.

موضوعات :
در همین رابطه