رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران صورت گرفت

همفکری ناشران دیجیتال برای حل مسائل و مشکلات این حوزه

تازه‌ترین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با حضور جمعی از ناشران دیجیتال و با موضوع بررسی مشکلات تولیدکنندگان محتوای دیجیتال برگزار شد.

26 آبان 1395
کد خبر : 5401
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حاضران در نشست نظرات خود را پیرامون برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که سوم تا هفتم آبان ماه برگزار شد، در حضور مسئولانی از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کردند.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، در مورد گردش مالی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: مقدار زیادی پول به این نمایشگاه تزریق‌شده است اما موفقیت چندانی نداشته است. وی افزود:  همچنین وجوه پرداختی به نمایشگاه به دلایلی مانند مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات بر تولید و محاسبه سود باید به شرکت‌کنندگان عودت داده شود.

 طلایی هدف از برگزاری این نشست را همفکری و تعامل ناشران دیجیتال در مورد مشکلات و برای پیگیری  و رفع آنها عنوان کرد.

در ادامه نشست، شهرام قربانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن ناشران دیجیتال با انتقاد از عدم پیگیری و فعالیت جدی ناشران دیجیتال در انجمن و فعالیت‌های تشکلی، گفت: پیشنهاد می‌کنم کمیته‌هایی تخصصی در انجمن تشکیل‌شده و از وجود همه افراد برای پیشبرد امور استفاده شود.

 قربانی افزود: حضور مستمر و پیگیر فعالان اقتصادی در انجمن باعث می‌شود در داخل با ارتباطات میان خود ناشران و در خارج با ارتباطات با افراد و مسئولان دیگر، مسائل و مشکلات و مسائل ملموس در کمیته‌ها مطرح و پیگیری شود.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن ناشران دیجیتال گفت: کمیته‌های آموزشی، مالیات و تأمین اجتماعی و نمایشگاه‌ها را باید برای پیگیری امور آموزشی و همچنین امور مرتبط با قوانین بیمه و تأمین اجتماعی ایجاد کنیم.

قربانی در مورد معافیت ارزش‌افزوده برای ناشران دیجیتال گفت: عده‌ای بر این باورند که معافیت از مالیات بر ارزش‌افزوده برای ناشران دیجیتال ازاین‌جهت که مانند ناشران کتب هستند، باید برقرار باشد و نگاه دوم هم بابیان اینکه ناشران دیجیتال خدمت ارائه می‌دهند، معتقد است این دسته نیز باید مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت کنند.

قربانی با تأکید بر اهمیت احاطه به مسائل حقوقی توسط خود ناشران و یا مدیران و مشاوران حقوقی آن‌ها گفت: خیلی از ناشران دیجیتال آگاهی و احاطه کامل به مسائل حقوقی ندارند و در برخورد با مسائل حقوقی با مشکل مواجه می‌شوند که ضروری است با برگزاری کارگاه‌های آموزشی این مشکل به مرور بهبود یابد.

قربانی همچنین پیرامون برگزاری نمایشگاه‌های استانی رسانه‌های دیجیتال و به‌ویژه نمایشگاه اخیر در قائم‌شهر گفت: نتیجه حضور ناشران دیجیتال در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال جز زیان ناشران نبوده است زیرا سود فروش ناشران به‌اندازه هزینه حمل‌ونقل آن‌ها به قائم‌شهر هم نشده است.

در ادامه چند تن از ناشران دیجیتال نظرات خود را در مورد نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال مطرح کردند که به صورت خلاصه در زیر می‌آید:

-دلیل اختصاص فضای رایگان در نمایشگاه به شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای چیست؟

- فروش کم نمایشگاه‌های استانی که معادل 140 تا 120 هزار تومان است هیچ فایده‌ای برای ناشران دیجیتال ندارد.

-برنامه زمان‌بندی نمایشگاه‌هایی که قرار است تا آخر سال برگزار شوند، در ابتدای سال به فعالان اقتصادی اعلام شود تا برای شرکت در نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند.

- روند اخذ مجوز برای تولیدات دیجیتال طولانی است و  پس از یک دوره مشخص یک تا دوساله نیز منقضی می‌شوند

-نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال باید توسط بخش خصوصی برگزار شود

 

 

در همین رابطه