روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

دبیر کل اوپک با وزیر نفت ایران دیدار کرد

رایزنی برای فریز نفتی در خیابان طالقانی

نشست اوپک دهم آذرماه برگزار خواهد شد. بازار نفت در انتظار تصمیم وزرای انرژی کشورهای تولیدکننده نفت بر سر فریز نفتی است.

29 آبان 1395
کد خبر : 5458
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مذاکره کشورهای نفتی بر سر فریز نفتی به مراحل پایانی خود نزدیک شده و قراراست در نشست پیش روی اوپک در مورد آن جمع‌بلندی شود. دبیر کل اوپک به ایران سفر کرده است تا قبل از نشسا دهم آذرماه اوپک با وزیر نفت ایران رایزنی کند. فریز تولید نفت برای حمایت از قیمت، یکی از برنامه‌های کشورهای نفتی اوپکی و غیراوپکی است که طی ماه‌های گذشته مورد رایزنی قرار گرفته است اما ایران به دلیل شرایط خاص پساتحریم، بارها اعلام کرده است در صورتی به فریز نفتی دست می زند که تولید نفت را به میزان قبل از تحریم‌ها رسانده باشد.

پیش از این، بارکیندو ١٦ شهریور ماه به تهران آمد و با زنگنه وزیر نفت ایران به رایزنی پرداخت. مهم ترین دستور جلسه نشست آتی اوپک، تصمیم گیری درباره اجرای فریز نفتی است. نشست الجزایر که در اوایل مهرماه برگزار شد، موافقت اعضای اوپک را با اجرای فریز نفتی در برداشت و قرار شد که در نشست وین ( 10 آذر)، درباره جزئیات آن تصمیم گیری کنند.

بر اساس توافق اولیه، ایران، لیبی و نیجریه از مشارکت در اجرای فریز نفتی معاف شده‌اند.

چنانچه طرح فریز نفتی شکل اجرایی به خود گیرد، روند افزایش تولید نفت تثبیت شده و برخی کشورها مانند عربستان نیز ناچار به کاهش تولید خواهند شد. الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ونزوئلا و نیجریه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حدود 40 درصد نفت خام جهان را اوپک تامین می کند.

 امیدواری به کاهش تولید

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: امیدواری به اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان ماه نوامبر (10 آذر) راهی برای متوقف کردن تولید پیدا خواهد کرد، سبب شد قیمت هفتگی نفت در پایان معاملات روز جمعه پنج درصد بالا رود.

قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک بر پایه آن قیمت گذاری می شود و همچنین بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در هفته جاری میلادی پنج درصد افزایش یافتند. این نخستین افزایش قیمت هفتگی نفت در تقریبا یک ماه گذشته است.

وزیران نفت اوپک و دیگر منابع به رویترز گفتند، با توجه به اینکه اغلب اعضای این سازمان آماده اند تا به ایران انعطاف پذیری حجم تولید را پیشنهاد بدهند، اوپک به نهایی کردن نخستین توافق محدودسازی تولید خود از سال 2008 نزدیک است.

طبق گزارش ایرنا، وزیران نفت چند کشور عضو اوپک از جمله وزیر نفت عربستان در حاشیه نشست گاز در دوحه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. بیژن زنگنه وزیر نفت در این نشست حضور نداشت. به گفته یک مقام مطلع از گفت و گوها، در این نشست غیررسمی، کشورهای عضو اوپک پیشنهاد کردند سقف تولید نفت ایران 3 میلیون و 920 هزار بشکه در روز باشد. ایران پیشتر اعلام کرده بود توقف افزایش تولید را بین چهار تا چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز می پذیرد.

در نشست دوحه موسوم به «فریز نفتی» که هفت آوریل 2016 (بیست و نهم فروردین ماه 1395) با حضور 18 کشور تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک و بدون حضور ایران برگزار شد، عربستان سعودی شرط موافقت این کشور با فریز تولید را پیوستن ایران به این طرح عنوان کرد و به همین دلیل تا کنون تلاش کشورهای اوپک برای محدودسازی تولید به نتیجه نرسیده است.

ایران پیش از نشست یاد شده به روشنی اعلام کرده بود، تا وقتی تولید خود را به سطح پیش از تحریم نرساند، در فریز تولید شرکت نخواهد کرد. رویترز ادامه داد، در حالی که تا کنون ایران به این پیشنهاد پاسخ نداده است، لیکن چنین تصمیمی بیانگر این است که اعضای اوپک ممکن است در حال نزدیک شدن به اجماع در نشست بعدی باشند.  قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز (جمعه) 0.8 درصد نسبت به روز پیش از آن بالا رفت و به 46 دلار و 86 سنت در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 0.6 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن، به بهای 45 دلار و 69 سنت معامله شد.

این هفته، نفت های پایه اروپا و آمریکا به ترتیب نخستین افزایش قیمت هفتگی خود را در پنج و چهار هفته گذشته تجربه کردند.

جیمز ال.ویلیامز اقتصاددان موسسه تحقیقاتی دبلیو تی آر جی اکونومیکس در لندن گفت: قیمت نفت خام اکنون بر اساس اظهارنظرهای اعضای اوپک بالا و پایین می رود.

وی پیش بینی کرد که اگر اوپک این بار به توافق نرسد، قیمت های نفت به کمتر از 40 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

 قیمت سبد نفتی اوپک، به بشکه ای ٤٢ دلار و ٨٣ سنت رسید

قیمت سبد نفتی اوپک، در پایان روز پنجشنبه با هفت سنت کاهش، به ٤٢ دلار و ٨٣ سنت برای هر بشکه رسید. سبد نفت خام اوپک شامل ١٤ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست. در این میان، عربستان که به عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک به شمار می شود اعلام کرده است که این سازمان، باید تولید نفت خود را به حدود ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

به گزارش وزارت نفت به نقل از پایگاه خبری میدل ایست مانیتور، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، اعلام کرد برای بازگشت توازن به بازار نفت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) باید تولید روزانه خود را به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برساند.

وی در گفت‎و‎گو با رسانه‎های داخلی عربستان همچنین ابراز امیدواری کرد که اوپک توافق کاهش تولید نفت را که در ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) در الجزایر به دست آمده بود، نهایی می‎کند.

وزیر انرژی عربستان با اشاره به حرکت بازار نفت به سوی توازن، گفت: عملیاتی کردن سقف تولید ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز می‎تواند بازسازی بازار را شتاب بخشد و به این، به سود تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان نفت است.

الفالح گفت: همچنان امیدوارم که اجماع به دست آمده در الجزایر برای محدودیت تولید منجر به تعیین سقف تولید در سطح دولت‎ها می‎شود و تولید هر کشور به طور متوازن کاهش می‎یابد.

وی همچنین از ادامه گفت‎و‎گوی خود با محمدبن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر و رئیس دوره ای اوپک، خبر داد و همچنین ابراز امیدواری کرد که همزمان با توافق اوپک در پایان ماه جاری میلادی، با روسیه نیز در زمینه همکاری برای تثبیت بازار توافق حاصل شود.

موضوعات :
در همین رابطه