رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

توافق شورای همکاری خلیج فارس و چین برای از سرگیری مذاکرات تجارت آزاد

در بیانیه مشترک کشورهای عربی خلیج فارس و چین آمده است که دو طرف توافق کردند که مذاکرات تجارت آزاد میان خود را در اسرع وقت تکمیل کنند.

20 آذر 1401
کد خبر : 54921
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در بیانیه مشترک کشورهای عربی خلیج فارس و چین آمده است که دو طرف توافق کردند که مذاکرات تجارت آزاد میان خود را در اسرع وقت تکمیل کنند.

مذاکرات تجارت آزاد بین چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2004 آغاز شد، اما از دسامبر 2016 و پس از 9 دور مذاکره، بدون دستیابی به توافق نهایی متوقف شد.

نهمین دور مذاکرات در دسامبر 2016، نزدیک به هفت سال پس از دور هشتم برگزار شد که مذاکرات به دلایل متعددی به حالت تعلیق درآمد که مهمترین آنها تغییرات بازار بین المللی در پی بحران جهانی بود.

آخرین دور مذاکرات بین دو طرف در سال 2016 بر موضوعات باقیمانده مانند تجارت خدمات، سرمایه گذاری، تجارت الکترونیک و تجارت کالا متمرکز بود.

در مارس 2021، چین و شورای همکاری خلیج فارس درباره از سرگیری مذاکرات تجارت آزاد و دستیابی به توافقی در اسرع وقت برای تعمیق همکاری دوجانبه بحث کردند.

چین از سال 2020 به بزرگترین شریک تجاری شورای همکاری خلیج فارس تبدیل و با حجم تجارت متقابل بیش از 180 میلیارد دلار، جایگزین اتحادیه اروپا شده است.

در همین رابطه