رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن در جلسه بخش خصوصی اردبیل با نایب‌رئیس مجلس

سهم ناچیز اردبیل از تسهیلات بانکی معقول نیست

رئیس اتاق اردبیل در نشست فعالان اقتصادی این استان با نائب رئیس مجلس، گفت: سهم استان اردبیل از تسهیلات بانکی بسیار ناچیز است و با وضعیت وصول مطالبات بانکی و فشارهای تأمین اجتماعی و مالیاتی در این استان مناسبتی ندارد.

03 دی 1401
کد خبر : 55052
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: طبق آمار، هفت استان کشور 70 درصد از تسهیلات بانکی را دریافت کرده‌اند درحالی‌که استان اردبیل فقط 0.06 درصد از این تسهیلات سهم دارد.

حسین پیرموذن در جلسه بخش خصوصی استان اردبیل با نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: سهم ناچیز اردبیل از تسهیلات در حالی اتفاق می‌افتد که رتبه استان در وصول مطالبات بانکی اول است و واحدهای حقوقی بانک‌ها بیشترین فشار را برای وصول مطالبات به بخش خصوصی تحمیل می‌کنند.

او تأکید کرد: در حوزه تأمین اجتماعی نیز بالاترین ابزارها برای فشار به واحدهای تولیدی در استان اردبیل استفاده می‌شود و این مورد یکی از مشکلات اساسی اکثر واحدهای تولیدی و بخش خصوصی استان است.

پیرموذن ادامه داد: برای مثال طبق قانون سازمان تأمین اجتماعی نباید دفاتر سنوات گذشته را بررسی کند و فقط مجاز به بررسی دفاتر یک سال است درحالی‌که بررسی دفاتر سال‌های قبل نیز در اردبیل اتفاق می‌افتد.

رئیس اتاق اردبیل خاطرنشان کرد: در حوزه امور مالیاتی وضعیت استان تا حدودی بهتر است و اداره امور مالیاتی در حوزه تقسیط بدهی با بخش خصوصی همکاری می‌کند اما در برخی موارد مشکلاتی نیز در حوزه امور مالیاتی گریبان‌گیر بخش خصوصی است.

او با اشاره به سه حوزه اصلی مشکلات بخش خصوصی گفت: تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌ها نهادهایی هستند که بخش خصوصی بیشترین مشکلات را با این نهادها دارد و پیشنهاد می‌کنم در جلسات آتی به‌صورت تخصصی مشکلات مرتبط با این نهادها بررسی شود.

راه چاره توسعه کشور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

نایب‌رئیس مجلس نیز در جلسه با فعالان بخش خصوصی استان اردبیل گفت: با توجه به شرایط درآمد و هزینه دولت، راه چاره توسعه و رونق اقتصادی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

علی نیکزاد افزود:: دولت در شش ماه اول سال ۵۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد داشته و ۵۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است که بیشتر آن برای حقوق و سایر هزینه‌های جاری بوده و فقط ۳۶ هزار میلیارد تومان برای کارهای عمرانی هزینه شده است که با این وضعیت تنها راه چاره، حضور بخش خصوصی در امور است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تأکید کرد: عدالت در صندوق توسعه، در تبصره ۱۸ و در تخصیص تسهیلات بانکی از عمده‌ترین مواردی است که بخش خصوصی استان اردبیل با تحقق آنها می‌تواند شرایط بهتری پیدا کند.

او در ادامه پیشنهاد کرد: اتاق اردبیل همه موارد، درخواست‌ها و مشکلات را احصا کند و آن را برای ارائه در سفر آینده رئیس‌جمهور به اردبیل آماده کند چراکه سفر رئیس‌جمهور فرصت مناسبی برای تحقق وعده‌ها و اخذ دستورات لازم‌الاجرا است.

نیکزاد خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه طی هفته آینده وزیر صمت به استان اردبیل سفر خواهد کرد لازم است که اتاق بازرگانی درخواست‌ها و مشکلات خود را برای طرح با وزیر صمت نیز آماده کند و در این سفر ارائه کند.

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به مشکلات طرح شده در این جلسه گفت: عمده مشکلات در حوزه بانک‌ها، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی است که در جلسات آینده با بخش خصوصی استان و در حضور مدیران نهادهای ذکر شده به‌صورت ویژه مشکلات این حوزه را بررسی می‌کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه