رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

کمپ تیم‌آفرینی استارتاپی اتاق اراک افتتاح شد

مراسم افتتاحیه نخستین کمپ تیم‌آفرینی استارتاپی اتاق اراک با حضور فعالان اقتصادی، مسئولان اتاق اراک و دانشجویان برگزار شد. قرار است این کمپ راه‌ها را برای جذب دانشجویان ایده محور و صاحب‌فکر هموار کند.

07 دی 1401
کد خبر : 55094
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین کمپ تیم‌آفرینی استارتاپی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با همکاری دانشگاه‌های اراک افتتاح شد.

رئیس اتاق اراک در مراسم افتتاحیه این کمپ که با استقبال چشمگیر دانشجویان مواجه بود، گفت: رسالت مهم اتاق، کمک به کاهش فاصله میان دانشگاه و صنعت است و حمایت از فعالیت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان در این زمینه راهگشاست.

ناصر بیکی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، علاقمند جذب ایده‌های نخبگان بومی است و بی‌تردید مرکز علم و فناوری اتاق که با همین پیش‌زمینه‌ها ایجاد شده است نیز از دانشجوی ایده‌پرداز و صاحب‌فکر به‌عنوان سرمایه‌های انسانی استقبال کرده و زمینه رشد و بالندگی ایده‌های آنان را فراهم می‌سازد.

بیکی با تأکید بر اینکه پیوند میان صنعت و دانشگاه به‌عنوان نیاز دنیای امروز به‌ویژه در حوزه اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است اظهار کرد: این سؤال که علم بهتر است یا ثروت را باید در گذشته رها کرد و اکنون به پیوند لاینفک این دو اندیشید. حال دیگر بدیهی است علمی که به کار و عمل و ثروت منجر نشود درخت بی‌ثمر است و قدرت و ثروتی که در کنار علم قرار نگیرد مفید نیست به‌بیان‌دیگر، ثروت ناشی از علم و علم منتهی به ثروت از مؤلفه‌های توسعه و پیشرفت است و نوآوری، ابتکار و علم جدید و به‌روز شرکت‌های دانش‌بنیان به معنای واقعی بسترساز اعتلا و ارتقاست.

رئیس اتاق اراک خاطرنشان کرد: این مجموعه می‌تواند مانند پنجره صادراتی استارتاپ‌ها عمل کند و متوازن با آن با کمک و همکاری دوجانبه، فاصله علم و صنعت را به حداقل برساند.

بیکی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اتاق به‌عنوان نماینده بخش‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی در زیست‌بوم نوآوری کشور می‌تواند همچون پنجره صادراتی دانش‌بنیان‌ها ایفای نقش کند.

او یادآور شد: نخستین کمپ تیم آفرینی استارتاپی به همت اتاق اراک ایجاد شد و حالا برای ادامه این مسیر انتظار می‌رود دست‌اندرکاران علم و دانش به یاری بشتابند تا بهره‌وری دوسویه برای عرصه تولید و اقتصاد و علم و دانش به شکل هم‌راستا حاصل شود.

سعید بیگ زاده، معاون امور بین‌الملل اتاق اراک نیز در این مراسم گفت: اتاق اراک به‌عنوان سومین اتاق کشور در زمینه راه‌اندازی مرکز نوآوری وارد عرصه شد.

او افزود: اتاق بازرگانی فعالیت‌های مختلفی را به شکل مستمر در دستور کار خود دارد؛ اما در کنار همه این سیاست‌ها و اولویت‌ها، مسئولیت‌های اجتماعی هم برای اتاق تعریف شده که برگزاری این رویداد در راستای عمل به همین مسئولیت‌هاست.

بیگ زاده تصریح کرد: از دو سال گذشته که به تصویب هیأت نمایندگان اتاق مرکز نوآوری اتاق اراک شکل گرفت، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید مبنی بر اینکه اتاق اراک سومین اتاق کشور باشد که مرکز نوآوری در آن تشکیل و ایجاد می‌شود.

او اضافه کرد: در اجرای این مرکز، نیاز به یک شتاب‌دهنده احساس شد که گفته شد باید این شتاب‌دهنده خارج از استان تأمین شود اما پس از هم‌اندیشی‌های انجام شده با اعضای هیأت ‌رئیسه اتاق و دریافت مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شد این شتاب‌دهنده از خود اتاق باشد. اعضای این مرکز شتاب‌دهنده هیأت ‌رئیسه اتاق اراک و سهامداران آن اعضای هیأت نمایندگان و کارکنان اتاق هستند و معاون امور بین‌الملل اتاق نیز به‌عنوان مدیرعامل آن معرفی شده‌اند.

بیگ زاده با بیان اینکه کمپ تیم‌آفرینی استارتاپی اراک به‌عنوان اولین کمپ کشور به ثبت رسید، گفت: در این مرکز دوره آموزشی چهار ماهه‌ای برگزار می‌شود و افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، در ۱۰ تیم سه یا چهارنفره به‌عنوان مؤسسین و پیشگامان آغاز به کار این مؤسسه معرفی شده و به شکل حضوری و مجازی از آموزش‌ها و خدمات دوره بهره‌مند می‌شوند. در پایان نیز، ارزیابی از شرکت‌کنندگان توسط اساتید و داوران انجام می‌شود.

بیگ زاده گفت: شتاب‌دهنده «تاوا» نیز از آنان حمایت‌های مادی و معنوی خواهد داشت که ایده‌های خود را به منصه ظهور و بروز رسانده و تجاری‌سازی کنند تا برای ورود به بازارهای کارآفرینی آمادگی لازم را داشته باشند.

در ادامه جلسه رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران گفت: مطابق ارزیابی‌های انجام شده، شاخص نوآوری کشور در سطح جهان از رتبه خوبی برخوردار است.

بهرام صلواتی افزود: در حال حاضر مهاجرت یکی از موضوعات مهم و جزو پنج چالش کلیدی دنیاست.

او اظهار کرد: شتاب در به‌روزرسانی و تقویت فناوری در کشورهای مهاجرپذیر چشمگیر است و برای عقب نماندن از این قافله هدف‌گذاری بر ایجاد استارتاپ‌های بین‌المللی ضروری است.

صلواتی تصریح کرد: بدون تعارف باید بگویم ادامه روند کنونی به آینده روشن و قابل قبولی برای دانشگاه‌های کشور حتی دانشگاه‌های تراز اول منجر نخواهد شد و نیاز است برای تطبیق رشته‌های دانشگاهی با نیازهای روز جامعه و دنیا وارد عمل شده و در یک فضای پرشتاب حرکت کرد.

او افزود: امروز نیروهای انسانی بزرگ‌ترین و پراهمیت‌ترین منابع و سرمایه‌هایی هستند که کشورها طالب جذب آنان هستند.

او اضافه کرد: اکنون ما در عصر ارتباطات و هوشمندی زندگی می‌کنیم و می‌طلبد از تحولات روز دنیا آگاه باشیم و بدانیم صنایع جهان به سمت جذب دانشجویان صاحب اندیشه و نوگرا پیش می‌رود تا از سرعت رقابتی دراین‌ارتباط عقب نمانیم.

رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران با اشاره به آماری در زمینه مهاجرت گفت: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی، مهاجر فرستی ایران چشمگیر بود و این آمار از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ روند نزولی یافت. اکنون نیز این شیب، شکل صعودی به خود گرفته که تنها با افزایش سرمایه، دانش، تخصص و فراهم‌آوری شرایط بهینه می‌توان این امر را مدیریت کرد.

او توضیح داد: دراین‌ارتباط باید از مهارت‌های مورد نیاز ۲۰ سال آینده ایران اطلاع یافته و براساس آن برنامه‌ریزی نماییم.

صلواتی سیاست‌های جمعیتی و ملی را نیز فاقد برنامه منسجم و دقیق دانست و افزود: به همین دلیل اکنون دچار مازاد سرمایه انسانی هستیم که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران، استان مرکزی را استانی مستعد خواند که اگر می‌خواهد قطب صنعت کشور باشد باید به ازای هر دانشجو یک شغل دانش‌بنیان ایجاد کند.

او گفت: کشورهای صنعتی به دنبال جذب منابع انسانی هستند و حال که ما، این منابع و سرمایه را در اختیار داریم باید از ظرفیت موجود بهره‌مندی مناسبی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه اراک هم با بیان اینکه دانشگاه باید محل کارآفرینی باشد و به دانشجویان رشته‌های فنی و غیرفنی هویت بخشد گفت: عامل اصل کارآفرینی دانشجو است و در این میان، مسئولان وظیفه تسهیلگری را برعهده دارند.

مجتبی ذوالفقاری تأکید کرد: ارائه برنامه باید به اشتغال فناورانه دانشجویان بیانجامد و پرواضح است که برنامه‌های مستمر به اثربخشی منجر می‌شود.

او استارتاپ‌ها را مجموعه‌هایی موضوع محور و خلاق دانست که همین ویژگی آنها را از مجموعه‌های سنتی متمایز می‌کند و البته اهمیت آموزش‌های سنتی مبتنی بر تجربه در کنار آموزش‌های نوین و دانش‌بنیان به نتایج ارزنده منتج می‌شود.

ذوالفقاری نسل امروز را نسلی فعال و پویا دانست و خاطرنشان ساخت: نسل گذشته می‌تواند آموخته‌های ارزشمندی را از آنان فراگیرد.

او استارتاپ بومی براساس نیاز روز کشور را از عوامل بازدارنده مهاجرات دانشجویان عنوان کرد و افزود: اگر به دنبال جلوگیری از آسیب به جامعه هستیم باید ایجاد استارتاپ‌های بومی نسل جدید را به رسمیت بشناسیم و به دنبال تحول در آموزش باشیم.

رئیس دانشگاه اراک اظهار کرد: نسل جدید به دنبال استارتاپ‌های نوآور و مبتکر است و دانشگاه با حمایت از استارتاپ‌های بومی زمینه ماندگاری جوانان در کشور را مهیا سازد.

در پایان این همایش تفاهم‌نامه همکاری علمی تحقیقاتی فی‌مابین اتاق اراک و دانشگاه اراک به منظور ایجاد گسترش همفکری و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی منعقد شد.

استفاده از تجربیات دانشگاه اراک در راه‌اندازی مرکز نوآوری اتاق اراک، ارائه مشاوره‌های تخصصی در راستای برپایی و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، شناسایی و رفع نیازها، مشکلات، محدودیت‌ها و چالش‌های مهم در راستای توانمندسازی دانشجویان و کارآفرینان، همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه خدمات مشاوره‌ای از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه است.

موضوعات :
در همین رابطه