رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

استانداردهای آموزشی در حوزه گردشگری به طور شایسته تعریف نشده است

مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی سازمان فمی و حرفه‌ای کشور معتقد است: در حوزه آموزش گردشگری استانداردهای دقیق و شایسته‌ای تعریف نشده است.

18 دی 1401
کد خبر : 55220
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران با دستور جلسه تدوین استانداردهای آموزشی در حوزه گردشگری و صنایع دستی بر اساس نظام صلاحیت حرفه‌ای برگزار شد.

در این جلسه احمدی، مدیرکل دفتر پژوهش طرح و برنامه ریزی سازمان فنی و حرفه‌ای با اظهار تأسف از اینکه در حوزه گردشگری و صنایع دستی به طور شایسته استانداردهای آموزشی تدوین نشده است گفت: اگرچه در کشور نظام ملی صلاحیت حرفه‌ای نداریم اما با تشکیل شورای عالی مهارت گام مثبتی برای تأسیس این نظام ملی و چارچوب‌های آن برداشته شده است. نظام ملی صلاحیت حرفه‌ای برای تمامی حرف و مشاغلی که در دنیا وجود دارد چهارچوبی را تعریف کرده و مرجع این مشاغل کدهای استاندارد ایسکو است.

او افزود: در سازمان فنی و حرفه‌ای بر اساس مصوبات شورای عالی مهارت در حال تبیین استانداردهای آموزشی هستیم. در سطوح مختلف صلاحیت حرفه‌ای پیش بینی شده باید استانداردهای مورد نیاز را تدوین کنیم. به این استانداردها اصطلاحاً استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی گفته می‌شود که سه دسته هستند: استاندارد شایستگی، استاندارد آموزش شایستگی و استاندارد ارزشیابی شایستگی.

احمدی گفت: یکی از خلاهای ما این است که آموزش‌های ارائه شده در دانشگاه و سازمان فنی حرفه‌ای نیاز بازار کار را نمی‌تواند برطرف کند. در چارچوبی که برای نظام صلاحیت حرفه‌ای تدوین کرده‌ایم این نظام واسط دنیای کار و آموزش است و استانداردها و سرفصل‌های تدوین شده را به کمک خبرگان بازار کار انجام می‌دهیم.

او با بیان اینکه در حوزه گردشگری 65 استاندارد آموزشی و در حوزه صنایع دستی تعدادی دیگر استاندارد شایستگی تدوین شده است افزود: تقاضای ما این است که به کمک کمیسیون گردشگری و فعالان این حوزه تحلیل حرفه حوزه گردشگری و صنایع دستی را به طور کامل داشته باشیم. مسیر شغلی را تعریف و گروه‌های شغلی را مشخص کنیم و بتوانیم استانداردهای شایستگی و ارزشیابی و آموزش‌های آن را اجرا کنیم. در این صورت یک گام به جلو برای اجرای نظام ملی صلاحیت حرفه‌ای برداشتیم.

فرح‌آبادی، معاون درسی سازمان فنی و حرفه‌ای نیز گفت: تا کنون 65 دوره آموزشی گردشگری، شغل و شایستگی با روش قبل از تدوین نظام صلاحیت برگزار کردیم. اما از زمان تدوین نظام جامع، از رویکرد آموزش شغلی به آموزش حرفه‌ای تغییر رویکرد دادیم.

او بیان اینکه سند حرفه گردشگری با همکاری اساتید این حوزه تدوین شد و این اسناد مرتب مورد بازنگری و تازه‌سازی می‌شوند ادامه داد: در گردشگری سه کد حرفه ایسکو شامل مهمانداران سفر، راهنمایان سفر و مشاوران سفر را تحلیل کردیم. در مجموع 72 استاندارد شایستگی ارزشیابی تدوین شده و 61 عنوان شغلی در حوزه گردشگری بر اساس این سند احصا شده است.

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز با بیان اینکه اگرچه استانداردهای آموزشی در بسیاری از حوزه‌ها در دنیا تعریف شده اما باز هم ما به دنبال تغییر آن‌ها و به اصطلاح بومی‌سازی آن‌ها هستیم گفت: ما باید استانداردهای بین‌المللی را یاد بگیریم. گاهی ما برای یک سرفصل استادی نداریم بنابراین لازم از اساتید بین‌المللی استفاده کنیم. درخواست ما این است که از اساتید بین‌المللی و بهترین‌ها برای آموزش گردشگری استفاده شود. چرا که گردشگری می‌تواند چاره برون‌رفت کشور از این نابسامانی‌های اقتصادی باشد.

نیما آذری، رئیس انجمن مؤسسات آموزش گردشگری کشور و رئیس کمیته آموزش کمیسیون گردشگری اتاق ایران هم با انتقاد از سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: در این سازمان هم ساعات آموزش به ویژه در رشته‌های خاص مثل گردشگری بسیار کم است و هم استاندارد مدرس وجود نداشته و یک مدرس همه دروس را تدریس می‌کرده است.

او تأکید کرد: ما در بحث استانداردها در وزارت گردشگری مشکلی نداریم. مشکل ما در وزارت گردشگری اولاً اجرای این استانداردها و دوم نظارت‌ها و ارزیابی‌ها است.

نیکزاد دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه فاصله بخش خصوصی و دولتی در آموزش با حضور فعال نمایندگان بخش خصوصی در سیاست‌گذاری آموزشی در حال کم شدن است گفت: این کم شن فاصله در اجرای این سیاستها نیز با مشارکت بخش خصوصی و سازمان فنی حرفه‌ای و دیگر بازیگران آموزش باید اتفاق بیفتد.

در همین رابطه