شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

تعرفه ۹۰ درصد کالاها در تجارت با اتحادیه اورآسیا صفر می‌شود

سند تجارت آزاد ایران و اوراسیا نهایی شد

در جریان دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت و وزیر تجارت اوراسیا، متن سند تجارت آزاد بین دو طرف نهایی شد و تا چند ماه آینده اجرایی می‌شود.

01 بهمن 1401
کد خبر : 55351
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و وزیر تجارت اوراسیا، سند تجارت آزاد بین دو طرف نهایی شده و بر این اساس 90 درصد کالا در توافق‌نامه موردنظر جزو کالاهایی قرار گرفتند که تعرفه آنها صفر خواهد بود.

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اورسیا از 5 آبان سال 1398 اجرایی شد. این موافق‌نامه در راستای رسیدن به تجارت آزاد بین دو طرف به اجرا درآمد. اعضای این اتحادیه پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان هستند که با امضای این موافقت‌نامه زمینه‌ای فراهم شده تا ایران بتواند طی شرایط آسان‌تری به بازار این کشورها دسترسی پیدا کند.

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا شامل 862 قلم کالا می‌شد که 502 قلم آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران بود و 360 قلم دیگر آن مربوط به ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا می‌شد و این فرایند، تمرینی بود بین دو طرف تا بتوانند در شرایط تجارت آزاد سطح مبادلات خود را با یکدیگر افزایش دهند.

حال بعد از بیش از سه سال اجرای این موافق‌نامه، مذاکرات دو طرف برای نهایی شدن تجارت آزاد در دست پیگیری است و در همین رابطه علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت از نهای شدن مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا خبر داده و بخشی از جزئیات آن را مطرح کرده است. بر اساس اظهارات او طبق موافقت‌نامه صورت گرفته، تقریبا حدود ۱۰ درصد کالاها در لاین قرمز بوده و ۹۰ درصد از کالاها در توافق‌نامه منعقد شده با اتحادیه اوراسیا، جزو کالاهایی است که وارد لیست سبز شده و تعرفه آنها صفر می‌شود.

او در تشریح ابعاد دیگر این مذاکرات خاطرنشان کرد: درباره تعیین سهمیه تعدادی از کالاها که بیشتر مرتبط به حوزه کشاورزی هستند در مرحله آخر مورد مذاکره قرار می‌گیرند و تا یک‌ماه آینده مذاکرات و اسناد برای تصویب در دولت‌ها و مجالس نهایی می‌شود. از طرفی طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا اواسط سال ۱۴۰۲ این موافقت‌نامه عملیاتی خواهد شد.

پیمان‌پاک با ابراز امیدواری نسبت به جهش در سطح مبادلات بین ایران و اتحادهی اقتصادی اوراسیاف دو طرف را از نظر تولید، مکمل یکدیگر توصیف کرد و افزود: کالاهایی که در ایران در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و محصولات عمومی تولید می‌شود، به طور عمومی مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بوده و نهاده‌های کشاورزی، مواد اولیه معدنی و محصولات مختلفی که در این کشورها تولید می‌شود، مورد نیاز ایران است. از طرف دیگر طبق برآورد مراکز مطالعاتی و پژوهشی، آثار و بازخوردها، طی سه سال و در دوران اجرای موافقت‌نامه ترجیجی، نشان می‌دهد که این توافق تازه، نقش ویژه‌ای در افزایش صادرات به اتحادیه اوراسیا و تامین مواد اولیه‌ ایران از طریق این بازار دارد.

در همین رابطه