روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

آیت‌اله احمدی در نشست شورای گفت‌وگوی استان چهارمحال و بختیاری

برای جبران خسارت سیل به شیلات چهارمحال و بختیاری اقدام شود

رئیس اتاق شهرکرد با اشاره به جایگاه مهم استان چهارمحال و بختیاری در حوزه شیلات، گفت: سیلاب‌های چند ماه پیش خسارت زیادی به شیلات این استان وارد کرده و همچنان اقدام مؤثری از سوی دولت برای جبران آن انجام نشده است.

19 بهمن 1401
کد خبر : 55548
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق شهرکرد با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری، قطب تولید ماهیان سردابی کشور است، گفت: صنایع و کسب‌وکارهای زیادی به صنعت شیلات وابستگی دارند و افراد زیادی نیز در صنعت شیلات و صنایع مرتبط با آن مشغول فعالیت و امرارمعاش هستند.

آیت‌اله احمدی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان چهارمحال و بختیاری، افزود: زنجیره تولید ماهیان سردابی در استان چهارمحال و بختیاری کامل است و این استان سالانه با تولید بیش از ۲4 هزار تن ماهی قزل‌آلا، از نخستین تولیدکنندگان ماهیان سردابی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه این ماهیان سردابی از نوع قزل‌آلای رنگین‌کمانی بوده و در 500 مزرعه پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود، گفت: تولید ماهی در این استان ۱۵ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند به همین دلیل است که این استان به قطب تولید این محصول تبدیل شده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: 60 درصد خوراک ماهیان سردابی، ماهیان گرمابی و خوراک میگو در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود و با توجه به اینکه تولید خوراک آبزیان نسبت به تولید سایر خوراک‌ها بسیار از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار است از این نظر جایگاه استان چهارمحال و بختیاری حائز اهمیت است.

احمدی خواستار رفع مشکلات آبزی پروران و فعالان این حوزه شد و ادامه داد: خسارت سیل به بخش شیلات استان زیاد بوده که تاکنون اقدام مؤثری در این زمینه از طرف دولت صورت نگرفته است و همچنین مشکلات نهاده‌های دامی برای کارخانجات خوراک آبزیان و بیمه مزارع پرورش را از دیگر مشکلات صنعت آبزی‌پروری در استان برشمرد.

حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این نشست با اشاره اینکه شیلات صنعتی مغفول مانده محسوب می‌شود، گفت: در دنیا ۲۱۴ میلیون تن تولید انواع آبزیان است که از این میزان ۹۰ میلیون تن در حوزه صید و صیادی بوده و ۱۲۴ میلیون تن نیز در حوزه آبزی‌پروری است، در ایران نیز یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار تن تولید وجود دارد که ۷۰۲ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۵۵۷ هزار تن نیز در حوزه آبزی‌پروری است البته در افق ۱۴۰۴ مقرر است این میزان به ۲.۶ میلیون تن افزایش پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری در حوزه آبزیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است مخصوصاً در حوزه ماهیان سردابی که دارای رتبه دوم کشوری است و بیش از ۲۰ هزار تن ماهی سردابی در این استان تولید می‌شود همچنین با توجه به اینکه خوراک آبزیان نسبت به خوراک سایر دام از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار است اما بیش از ۶۰ درصد خوراک آبزیان کل کشور در این استان تولید می‌شود و این موضوع اهمیت بالای دارد و پتانسیل ایجاد یک زنجیره ارزش از پیش‌تولید، حین تولید و پس از تولید در حوزه آبزیان در این استان وجود دارد.

حسینی یادآور شد: با توجه به برنامه تحولی که برای سال ۱۴۰۴ وجود دارد مقرر شده در چهارمحال و بختیاری تولید ۲۵ هزار تن محصولات شیلاتی انجام شود، یکی از مواردی که در این استان مغفول مانده ارتقای ساختاری شیلات است که امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت گرفته جایگاه ساختاری و اداری شیلات استان از اداره به اداره کل تبدیل شود.

وی اظهار کرد: حوادث غیرمترقبه در حوزه‌های مختلف کشاورزی کشور به‌ویژه حوزه شیلات مشکلات بسیاری در پی داشته متأسفانه امسال نیز در ۱۲ استان بیش از هشت هزار تن ماهی قزل‌آلا در اثر سیل از بین رفتند، یکی از مهم‌ترین موضوعات این است که باید در بحث تخصصی ساختار مزارع تمهیدات اندیشیده شود، بیمه نیز یکی از زیرساخت‌های نرم‌افزاری به شمار می‌آید که متأسفانه بیمه موجود آن‌گونه که باید تأمین‌کننده خسارت نیست و صنعت شیلات باید یک بیمه تخصصی و صنعتی مخصوص به خود داشته باشد که رایزنی‌ها برای ایجاد یک بیمه حمایت‌کننده صورت گرفته است، همچنین تعیین خسارت شیلات دارانی که در سال جاری دچار خسارت شدند انجام شده که بخشی از خسارت پرداخت شده و مابقی آن نیز پرداخت خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه