شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

روابط بانکی، حمل‌ونقل و انرژی ایران و اوراسیا تقویت می‌شود

مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه گفت: پیش‌نویس سند همکاری‌ ایران در زمینه‌های بانکی، حمل‌‎ونقل و انرژی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دست بررسی است.

24 بهمن 1401
کد خبر : 55592
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به اهمیت گسترش سطح روابط ایران و اوراسیا از پیگیری تقویت این مناسبات در حوزه‌های بانکی، حمل‌ونقل و انرژی خبر داد.

سید جلال الدین علوی سبزواری، مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه با تاکید بر این نکته که همکاری‌های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نباید تجاری باشد، گفت: بر همین اساس پیش نویس سند همکاری‌های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه‌های بانکی، حمل و نقل و انرژی نیز تبادل شده و در دست بررسی است.

او از نهایی شدن پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک سخن گفت و افزود: بنابراین همکاری‌های ایران با کشورهای عضو اوراسیا نباید محدود به تجارت باشد که این موضوع را به اطلاع اعضا رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: در این ارتباط پیش نویسی تبادل شده و در دست بررسی است که شامل همکاری‌های حمل و نقل، انرژی و بانکی نیز می‌شود. موضوعات حمل و نقل و انرژی هم در اولویت دیپلماسی اقتصادی هستند و در مرحله بعد امنیت غذایی مورد توجه قرار دارد.

علوی تصریح کرد: تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا دستاورد بزرگی به حساب می‌آید بنابراین مناسبات نهادینه شده دو طرف باید برای تجارت آزاد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سفارت‌های کشورهای عضو اتحادیه‌های اقتصادی اوراسیا همکاری‌های اقتصادی مناسبی در ایران داشته است، یادآور شد: در حال حاضر عضویت دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دستور کار نیست؛ در این زمینه ما نیز تقاضایی از اتحادیه اوراسیا نداشته ایم بلکه ما عضویت ناظر را در دستور کار داریم.

مدیرکل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه ایجاد کریدور بین المللی هم در میان اعضای اتحادیه در حال بررسی است، افزود: صادرکنندگان کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند از مسیرهای خشکی و دریای خزر به بازارهای ایران و دیگر کشورها دسترسی داشته باشند. از مسیر ایران می‌توان به ترکیه خلیج فارس و هندوستان دسترسی داشت بنابراین این توافق چند جانبه است که همه کشورها از جمله ایران از آن نفع خواهند برد.

وی با اشاره به بحران انرژی موجود در جهان گفت: با همکاری کشورهای عضو این اتحادیه می‌توان امنیت انرژی را در دنیا تأمین کرد و با توجه به همکاری‌هایی که تولیدکنندگان عضو این اتحادیه دارند می‌توانیم از بحران‌های جهانی عبور کنیم.

در همین رابطه