رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست هیات تجاری اتاق ایران با رئیس جمهوری در چین مطرح شد

تأسیس دفاتر تجاری ایران در کشورهای مختلف دنبال شود

هیات اعزامی اتاق ایران به چین به همراه برخی از فعالان اقتصادی ایرانی مقیم چین، در نشستی با حضور رئیس‌جمهوری و هیات همراه به بیان دیدگاه‌های خود در مورد همکاری اقتصادی با چین پرداختند.

30 بهمن 1401
کد خبر : 55644
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات تجاری اعزامی اتاق ایران به چین طی نشستی با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، وزرای خارجه و جهاد کشاورزی و همچنین سفیر ایران در پکن ملاقات کردند.

در این نشست که در محل سفارت ایران و با حضور جمعی از ایرانیان مقیم چین برگزار شد، رئیس‌جمهوری تأکید کرد: سفارت ایران در پکن باید تلاش خود را برای معرفی دستاوردهای کشورمان به بازارهای چینی مضاعف کند.

سیدابراهیم رئیسی در دیدار با فعالان اقتصادی و ایرانیان مقیم چین، با اشاره به دیدار خود با نمایندگان ده‌ها شرکت بزرگ چینی، عدم اطلاع و آگاهی آنها از ظرفیت‌های بسیار بزرگ در ایران را از جمله موانع موجود در تعاملات اقتصادی این شرکت‌ها با ایران عنوان کرد و گفت: تأسیس دفاتر تجاری ایران در کشورهای مختلف باید با جدیت دنبال شود.

لو مذاکرات با مقامات چینی در این سفر را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: پیگیری و اجرای مصوبات این سفر مسئولیتی مضاعف برای سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فراوان موجود در ایران و چین، گسترش همکاری و تعامل را برای هر دو کشور مفید خواند و افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین باید تلاش خود را برای انتقال فناوری در حوزه‌های مختلف به کشور و همچنین معرفی دستاوردهای جوانان ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارهای چینی مضاعف کند.

رئیسی گفت: خوشبختانه در طی یک سال و نیم گذشته بیش از ۱۰ دفتر تجاری در کشورهای منطقه با هدف معرفی ظرفیت‌های ایران به تجار و بازرگانان آنها تأسیس شده که لازم است این مأموریت با جدیت دنبال شود.

او در ادامه عضویت در پیمان شانگهای و فراهم شدن ارتباط‌گیری با زیرساخت‌های همه کشورهای عضو آن را از جمله اقدامات مهم دولت در مسیر بسترسازی برای توسعه تجارت خارجی عنوان کرد و اظهار داشت: این فرصت‌ها بسترهای مناسبی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی کشور است.

حمایت حقوقی و بهره‌مندی از خدمات کنسولی ایرانیان مقیم خارج، از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور بود که پیگیری اجرای کامل آن به وزیر امور خارجه سپرده شد.

در ادامه این نشست، محمد کشاورز زاده، سفیر ایران در پکن به فشارهای بی‌سابقه بر ایران و لزوم راهکارهای توسعه تجارت در این شرایط ویژه و محدودیت‌ها اشاره کرد و گفت: سفر رئیس‌جمهوری به چین در سطح عالی برگزار شد و توافقات خوبی صورت گرفت که امضای اسناد مهمی در زمینه‌های توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک از جمله آنهاست.

او همچنین بر لزوم توسعه همکاری‌های علمی و فناوری میان ایران و چین به‌عنوان میان‌بری برای بهره‌مندی از ثمرات توافقات دوجانبه تأکید کرد.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور در این نشست نیز تعدادی از فعالان اقتصادی ایرانی مقیم چین به بیان مسائل و مشکلات و پیشنهاد‌های توسعه فعالیت‌های اقتصادی پرداختند.

ازجمله اینکه تأسیس خانه علم و فناوری در شهر شنژن چین به دلیل پیشرو بودن این شهر در زمینه فناوری می‌تواند کمک مؤثری به شرکت‌های ایرانی کند.

همچنین لزوم بسترسازی و تسهیل شناخت گسترده‌تر شرکت‌های دو کشور از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

لزوم توجه جدی برای در نظر گرفتن زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعال‌سازی کریدورهای سرزمینی نیز مورد توجه حاضران جلسه قرار گرفت؛ چراکه آسان‌ترین مسیر برای دسترسی چین به بازار اروپا از مسیر ایران است.

همچنین در این نشست با اشاره به تکنولوژی‌های روز چین در زمینه قطارهای پرسرعت، تولید خودرو و استقرار 82 درصد ایستگاه‌های شارژ برقی جهان در چین بر لزوم توجه به همکاری‌های تکنولوژیک میان ایران و چین تأکید شد.

موضوعات :
در همین رابطه