شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

دیوید مالپس رئیس بانک جهانی اعلام کرد

چشم‌انداز رشد جهانی به 2 درصد رسید

دیوید مالپس رئیس بانک جهانی با تاکید بر اهمیت موضوع فشار بدهی‌های اقتصادی بر کشورهای درحال توسعه،‌اعلام کرد این نهاد وام‌دهنده چشم‌انداز رشد جهانی خود را کمی افزایش داده است.

22 فروردین 1402
کد خبر : 56038
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس بانک جهانی در جدیدترین سخنان خود چشم‌انداز رشد اقتصادی این نهاد را از 1.7 درصدی که در ماه ژانویه سال جاری پیش‌بینی شده بود،‌ افزایش داد و به 2 درصد رساند. او همچنان تاکید کرد کند شدن روند رشد اقتصادی به نسبت رشد قدرتمندی که در سال گذشته در جهان رخ داد، منجر به تحت فشار قرار گرفتن کشورهای درحال توسعه خواهد شد.

مالپس  در نشستی خبری اعلام کرد بهبود کوچکی که در چشم‌انداز رشد جهانی ایجاد شده حاصل بهبود یافتن اقتصاد چین از قرنطینه‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا بوده است. نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری به 5.1 درصد رسیده درحالی که این نرخ در ماه ژانویه 4.3 درصد پیش‌بینی شده بود.

همزمان با آغاز نشست‌های بهاری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، مالپس  اعلام کرد اقتصادهای پیشرفته از جمله آمریکا و اروپا هم به نسبت پیش‌بینی اولیه بانک جهانی در ابتدای سال، عملکردی بهتری از خود نشان داده‌اند. او همزمان هشدار داد که آشفتگی در بانکداری جهانی و افزایش قیمت نفت می‌تواند چشم‌انداز رشد جهانی در نیمه دوم سال 2023 را نزولی کند. به گفته او برطرف کردن عدم تطابق سررسید دارایی‌های بانک‌ها طولانی‌تر خواهد شد و بانک‌ها سرمایه خود را از کسب و کارها بیرون خواهند کشید و در نتیجه سرعت رشد کاهش پیدا خواهد کرد. رئیس بانک جهانی نسبت به مذاکره با مقامات چینی برای کاهش بحران بدهی به ویژه در کشورهای فقیر در جهان ابراز امیدواری کرد.

کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول و دیوید مالپس  در جلساتی جداگانه نسبت به چشم‌انداز کند میان‌مدتی که برای جهان در سال جاری و 5 سال آینده پیش‌بینی شده است- کمتر از 3 درصد برای سال جاری و 3 درصد برای 5 سال آینده-  ابراز نگرانی کرده و آن را برای کشورهای درحال توسعه مشکل‌آفرین توصیف کردند. مالپس  اعلام کرد برای ایجاد اشتغال و همچنین کندکردن مهاجرت اقتصادی از کشورهای فقیر، جهان به رشد بیشتری نیاز دارد. به گفته او سرمایه درحال خروج از کشورهای درحال توسعه است و برای وارونه کردن مسیر این خروج بایدعادی‌سازی نرخ بهره، معکوس شود.

صندوق بین‌المللی پول جدیدترین گزارش از پیش‌بینی رشد جهانی را سه‌شنبه منتشر خواهد کرد. معمولا پیش‌بینی‌های بانک جهانی کمی پایین‌تر از نرخ پیش‌بینی شده توسط  صندوق بین‌المللی پول است زیرا بانک جهانی محاسبات خود را براساس نرخ تبدیل ارز و صندوق بین‌المللی پول محاسبات خود را براساس نرخ برابری قدرت خرید انجام می‌دهند.

موضوعات :
در همین رابطه