رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

به دنبال استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت

مجلس به خروج فاطمی‌امین از وزارت صنعت رای داد

استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 در دستورکار نمایندگان مجلس قرار گرفت که در نهایت به او رای اعتماد ندادند.

10 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56204
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در سیصدوچهارمین نشست خود، استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستورکار قرار دادند و در نهایت از مجموع ۲۷۰ رای با ۱۶۲ رأی موافق در مقابل ۱۰۲رأی مخالف ۲ رای ممتنع و ۶ رای با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند.

این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد. همچنین محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور یافتند.

رئیس جمهور نیز بعد از گذشت ساعاتی در جلسه استیضاح سید رضا فاطمی‌امین حضور پیدا کرد.

موافقان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت

سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود؛ اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. سوال اینجاست، چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد.

به باور این نماینده مجلس، فاطمی‌امین استاد وعده‌هاست.

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین گفت: ایشان در آمارهای خودساخته‌اش غرق شده و وضعیت، به جایی رسیده که مردم با فشار تورمی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ من به جای فاطمی‌امین از مردم عذرخواهی می‌کنم.

همچنین الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که وزیر قول داده بودند سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز.

صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین تصریح کرد: مجلس دوبار به فاطمی امین فرصت داد؛ اما او فرصت‌ها را از دست داد.

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده و مردم حوزه انتخابیه‌ام باور داریم که دیگر آقای فاطمی امین توان مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را نداشته و نیازی نیست که وارد مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن شد.

هم‌چنین روح الله حضرت پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین تاکید کرد: صمت خرید خودرو، جهیزیه، لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده است.

سیدغنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند. اگر استیضاح وزیر رای نیاورد مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم.

سارا فلاحی ،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز نوبت ماست که حافظان این مرز و بوم باشیم که ستون‌های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری‌های ولایی است. فلسفه استیضاح کمک به دولت بوده برای این‌که گلوگاه حساس آن از مدیران ناکارآمد پاک شود. هرچند در فصل استیضاح مجلس شورای اسلامی مورد آماج حملات قرار می‌گیرد؛ اما اینها باعث نمی‌شود که ما از انجام وظیفه خود عقب نشینی کنیم.

حجت الاسلام احد آزادی خواه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلی نماینده دیگری بود که در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین صحبت کرد. به اعتقد او وزیر صنعت، معدن و تجارت فرد پاکدستی است؛ اما توان مدیریتی ضعیفی دارد.

در ادامه سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی و بررسی طرح استیضاحش در دفاع از خود تاکید کرد: اتهامی کذب در چند روز اخیر علیه دولت مردمی و مجلس انقلابی وارد شد و بنده به مردم اطمینان می‌دهم که خادم آنها در وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان آنها در مجلس آلوده به فساد نشده‌اند.

مخالفان استیضاح وزیر صنعتف معدن و تجارت

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در پاک‌دستی وزیر صنعت، معدن و تجارت تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر نباید همه مسائل و مشکلات بازار خودرو را از چشم وزیر صنعت، معدن و تجارت دید بلکه باید به دنبال ریشه وضعیت موجود در بازار خودرو گشت.

سیدجلیل میرمحمدی، دیگر نماینده مجلس که در سخنان خود به عنوان مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت سخن گفت، تصریح کرد: پیام استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت و جوسازی‌های کذب صورت گرفته همدلی و همفکری و هم افزایی بین دو قوه و حل مشکلات مردم نیست، پس نمایندگان به استیضاح رای ندهند تا وزیر وظایفش را انجام داده و نقاط ضعف خود را برطرف کند.

فاطمی امین نسبت به فساد و رانت‌خواری حساس است

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در بخشی از سخنان خود در دفاع از سیدرضا فاطمی‌امین تصریح کرد:‌ باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه‌ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می کنیم.

او تاکید کرد: دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است. درباره مسئله واگذاری غیرمعمول خودرو نیز پیگیری صورت گرفت و مسئول این کار برکنار و  با او برخورد قضایی صورت گرفت. مافیا و روابط ناسالم هر جا باشد برخورد می کنیم. خودرو به خاطر سود کلان حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است.

پس یک دوره تنفس و شروع مجدد جلسه استیضاح، احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در بخشی از تذکری که مطرح کرد خطاب به فاطمی امین گفت: آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید و بگذارید کار نظامند انجام شود. امیدوارم با رای نمایندگان، وزارت‌خانه نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد.

لطف‌الله سیاهکلی, عضو کمیسیون صنایع و معادن در جلسه علنی نوبت ظهر و در ادامه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنانش به عنوان موافق با بیان این‌که خریدن پراید از رده خارج شده آرزوی مردم شده است، تصریح کرد: آقای فاطمی امین مسیر را اشتباه رفته‌اند باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نیز در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین پیشنهاد داد: جای کار برای فاطمی امین در پست‌های دیگر وجود دارد.

فاطمی‌امین در ادامه وقت خود به دفاعی پرداخت و ضمن بیان این مطلب که خود نیز نسبت به قیمت خودرو انتقاد دارد، گفت: بنده هم به عنوان وزیر صنعت، یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم.

در نهایت پس از اینکه موافقان و مخالفان استیضاح وزیر، سخنرانی کردند، موضوع استیضاح وزیر صنعتف معدن و تجارت به رای گذاشته شد و با استیضاح ایشان با کسب ۱۶۲ رأی موافق و 102 رای مخالف، موافقت شد.

در همین رابطه