رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید شد

از ظرفیت ماده 12 برای صنعتی‌سازی ساختمان و صرفه‌جویی انرژی استفاده شود

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران از همکاری و تفاهم با وزارت راه و شهرسازی با موضوع ساخت چهار میلیون مسکن گفتند: بخش خصوصی باید از ظرفیت ماده 12 در ذخیره و بالا بردن راندمان انرژی کشور و صنعتی‌سازی ساختمان استفاده کند.

11 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56215
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران برگزار شد؛ در ابتدای این نشست آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: فدراسیون صنعت نفت ایران و کمیسیون انرژی اتاق ایران با وزارت راه و شهرسازی برای «صرفه‌جویی انرژی» و «صنعتی‌سازی ساختمان‌ها» و «احداث شهرک‌های مسکونی» توافق‌نامه‌ای امضا کرده است.

نجفی از لزوم بهره‌گیری از ظرفیت ماده 12 گفت: حوزه انرژی، کارآمدی و راندمان بحث انرژی به کل کشور و همه ابعاد اقتصاد تسری دارد. میزان مصرف انرژی در ساخت‌وساز عمرانی مثل ساخت مسکن، جاده‌سازی در حین و زمان بهره‌برداری مهم است.

او در ارتباط با مسئله صرفه‌جویی انرژی از اهمیت تفاهم‌نامه کمیسیون انرژی اتاق ایران، فدراسیون صنعت نفت ایران با وزارت راه و شهرسازی گفت: ما در حال حاضر روی مفاد آن تفاهم‌نامه کار می‌کنیم و نیاز به همکاری تشکل‌های تخصصی و فعالان اقتصادی این حوزه داریم.

او به وعده دولت سیزدهم در ساخت 4 میلیون اشاره کرد: وزارت راه و شهرسازی احداث واحدهای مسکونی را به‌صورت مجتمع و شهرک انجام خواهد داد. در این مجتمع باید ظرفیت کافی برای ذخیره انرژی در نظر گرفته شود تا ضمن کارآمدی، بار اضافه به ساختار انرژی کشور وارد نشود و جلوی نا ترازی فعلی گرفته شود.

به گفته نجفی برای همین باید در عین تأمین برق، در تصفیه خانگی از فناوری‌های نوین استفاده شود. همچنین بازیافت زباله‌های ساختمان و صنعتی‌سازی ساختمان مورد توجه قرار گیرد.

نجفی تاکید کرد: باید در صنعتی‌سازی ساختمان عمر بنای احداثی 100 الی 150 سال باشد. عمر مفید ساختمان بازگشت سرمایه دارد. در همه این موارد باید از ظرفیت‌های ماده 12 و آیین‌نامه‌های اجرایی آن استفاده کرد.

در ادامه نشست همچنین به توافق‌نامه‌ای اشاره شد که با سفارت فرانسه امضاشده. فدراسیون صنعت نفت ایران و کمیسیون انرژی اتاق ایران می‌خواهد ارتباط بین‌المللی بخش خصوصی با سفارت‌خانه‌ها برای حضور در بازارهای بین‌المللی را تقویت کند. برای همین می‌خواهیم از ظرفیت‌های آموزشی این حوزه استفاده کنیم. در این راستا اولین برنامه تعامل با سفارت فرانسه است تا با همکاری هم، سلسله نشست‌های آموزشی برای فعالان حوزه نفت و پتروشیمی در زیرشاخه‌های مختلف برگزار شود.

در ادامه تاکید شد: در این دوره آموزشی، سرفصل درسی استخراج‌شده که می‌توان موضوع‌های دیگری را شناسایی کرد. البته اگر برنامه آموزشی با کشورهای دیگر هم برگزار شود، از این بستر استقبال می‌شود. این جلسات برای هم‌افزایی و ارتقا سطح علمی و آشنایی با تحولات علوم جدید است. این آموزش برای مدیران ارشد حوزه انرژی است تا بهره‌وری این حوزه بیشتر شود.

همچنین در این نشست عنوان شد: اهداف کلی این برنامه، آشنایی با فناوری روز حوزه انرژی در دنیا است. آشنایی با تحولات روز و درنهایت استفاده از خروجی این کارگاه‌ها برای تولید و بهره‌وری انرژی و مصرف‌کننده‌های حوزه انرژی است.

در ادامه نجفی گفت: بحث حرفه‌ای‌گری در ساخت کسب‌وکار بسیار مهم است و متأسفانه نیروهای حرفه‌ای ما در کشورهای دیگر جذب می‌شوند و هر روز با توجه به نوع آموزش شرایط حرفه‌ای گری در کشور تقلیل می‌یابد. بخشی از دوره‌های تخصصی را با کمک تشکل‌ها می‌توانیم برگزار کنیم. ما می‌توانیم با روش و معیار تشکل‌ها و مسئله آموزش را تکمیل کنیم. البته می‌توانیم از ظرفیت کمیته انرژی کمیسیون انرژی اتاق ایران هم در این زمینه استفاده کنیم.

در ادامه این نشست به نمایشگاه انرژی پاریس اشاره شد که بخش خصوصی تلاش می‌کند از این نمایشگاه دیدن کند.

بعد از آن به حضور هیات تجاری روسی در آخر اردیبهشت‌ماه در ایران اشاره شد که قرار است. به این بهانه فدراسیون صنعت نفت ایران و کمیسیون انرژی اتاق ایران می‌خواهد طی برنامه‌ریزی‌ای افراد و شرکت‌های تخصصی در نشست B2B حضورداشته باشند. برای استفاده بهتر از این فرصت ابتدا باید شرکت‌های روسی و شرکت‌های ایرانی که می‌خواهند در این نشست شرکت کنند، شناسایی شوند، تا از این ظرفیت‌ها به‌صورت تخصصی استفاده شود.

در ادامه این نشست عنوان شود: شناخت ظرفیت شرکت‌ها، صحت‌سنجی آن‌ها با کمک تشکل‌های تخصصی انجام می‌شود تا از چنین فرصت‌هایی بهترین استفاده انجام شود.

در همین رابطه