رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در جریان امضای یادداشت تفاهم اتاق‌های کرمان و بوداپست مطرح شد

ایران و مجارستان باید برای تجارت با ابزارهای جدید برنامه‌ریزی کنند

حسین سلاح‌ورزی با استقبال از گفت‌وگوهای دوطرفه میان ایران و مجارستان تأکید کرد: این گفت‌وگوها باید با فرض تداوم تحریم‌ها و یافتن راه‌های جدید تبادلات مالی و تجاری از جمله تهاتر و ارزهای دیجیتال باشد.

12 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56237
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق‌های کرمان و بوداپست با حضور زولتان وارگا هاژونیس سفیر مجارستان در تهران و حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران در محل این اتاق یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران در این مراسم با اشاره به روابط طولانی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی دو کشور گفت: هرچند به دلیل تحریم‌ها این روابط کمرنگ شده اما امیدواریم با تلاش‌های دیپلماتیک روابط سیاسی، فرهنگی و به ویژه افتصادی ایران و مجارستان بهبود مستمری داشته باشد.

او با بیان اینکه اتاق ایران و بخش خصوصی همه تلاش خود را برای تحقق هدف‌گذاری روابط اقتصادی دو کشور در جریان سومین اجلاس کمیسیون مشترک به کار خواهد بست ادامه داد: امیدواریم در ماه‌های آینده در کنار مبادله هیات‌های تجاری، با همکاری اتاق مجارستان بتوانیم راه‌حل‌هایی برای مبادلات بانکی در راستای توسعه تجارت دو کشور پیدا کنیم. مطمئن هستم تلاش‌های سفارت مجارستان در این راستا مؤثر خواهد بود.

سلاح‌ورزی افزود: حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به استان کرمان است و در حوزه‌های کشاورزی، معدنی، تولید انرژی و به ویژه انرژی‌های پاک ظرفیت‌های خوبی در این استان وجود دارد.

زولتان وارگا هاژونیس سفیر مجارستان در ایران نیز با تأکید بر تلاش‌های هرچه بیشتر برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری دو کشور گفت: اگرچه حوزه‌های صنعت و کشاورزی و انرژی‌های پاک زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور هستند اما یک سری محدودیت‌ها در این زمینه وجود دارد.

او با بیان اینکه این محدودیت‌ها فقط به روابط بانکی برنمی‌گردد گفت: محدودیت‌های مربوط به fatf هم در این میان بسیار مؤثر هستند. با این همه الان فرصت خوبی برای گفت‌وگو است تا راه‌حل‌هایی برای این موضوع پیدا کنیم.

سلاح‌ورزی هم با تأکید بر اینکه فعالان بخش خصوصی برای باقی ماندن در زنجیره تولید ارزش بین‌المللی همواره به سیاستمداران برای یافتن راه‌حل‌هایی برای تحریم‌ها و FATF گوشزد می‌کنند ادامه داد: با این وجود در طول سال‌ها تجربیات و راه‌حل‌های مختلفی برای مواجهه با این شرایط تجربه شده است. از جمله مبادلات مبتنی بر تهاتر یا استفاده از ارزهای دیجیتال از طرف بازرگانان ما به کار گرفته شده است.

او تأکید کرد: باید نتیجه و هدف گفت‌وگوهای بین فعالین اقتصادی دو کشور حول یافتن راه‌حل‌های جدید متناسب با شرایط فعلی است. یعنی اگر گفت‌وگویی انجام می‌شود باید با فرض تداوم تحریم‌ها باشد تا راه‌حل‌های جدیدی را برای افزایش سطح مبادلات دو کشور پیدا کنیم.

در این جلسه همچنین مهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان با برشمردن اقلام صادراتی کرمان از جمله پسته، خرما، گل محمدی، صیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای گفت: استان کرمان پتانسیل‌های زیادی در حوزه تولید انرژی و به ویژه تولید انرژی خورشیدی و انرژی‌های پاک دارد که می‌تواند زمینه همکاری باشد.

در همین رابطه